• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Fabric protector na tapijtreiniger?

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
59
55
37
Ik zit te kijken hoe ik de stof van mn stoelen in mn auto mooi kan houden. Ik denk erover om gewoon 1 a 2 x per jaar een tapijtreiniger te huren en de stoelen en andere bekleding helemaal te reinigen. Dat heb ik wel eens laten doen en werkt heel goed, ook op oude, hardnekkige vlekken, en je haalt veel vocht en viezigheid ook weer uit de stof, omdat het eruit wordt gezogen.

Ik twijfel of ik dan daarna ook een fabric protector erop ga spuiten, zoals Gtechniq Smart Fabric, of Carpro Fabric, om het meer water- of vuilafstotend te maken. Maar wellicht is dat overkill, omdat een tapijtreiniger toch alles er weer uit haalt. Scheelt weer een flesje.

Hoe is jullie ervaring hiermee? wat doen jullie om bekleding van stoelen en tapijt in de auto te reinigen en/of te beschermen?
 
Ik zou persoonlijk geen textiel coating gebruiken op je zetels gezien je deze intensief gebruikt wat afbreuk doet aan de coating. Zo'n coating is handig wanneer je het textiel niet belast door wrijving bv. op schoenen, cabriodaken,...
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Daar heb je wel gelijk in, zo had ik het nog niet bekeken. Dan houd ik het gewoon bij af en toe een deep clean met een tapijt reiniger.
 
Een coating op je stoel om het waterafstotend te maken is alleen iets voor een cabrio.
Voor normaal gebruik heeft een coating niet veel nut als het gaat om nat worden.
Dure coatings hebben vaak het Lotus effect en dat gaat verloren bij belasting.
Coaten helpt wel om het hechten van vuil te beperken en de textiel wordt daarna makkelijker schoon.
Een beetje 303 er op en inwerken, kwaad kan het zeker niet.
 
  • Leuk
Reactions: Theovv en bros
Dank je. Hoe maak jij de stoffen delen van je stoelen schoon?

Ding is een beetje dat een tapijtreiniger, die de reiniger echt diep in de stof aanbrengt en vervolgens met troep en al eruit zuigt het sowieso wel schoon krijgt. Dus dan is een coating wellicht niet nodig.

Maar zo n coating zou wel kunnen helpen om tussendoor makkelijk je stoelen even bij te werken tussen de grote schoonmaken in. Weet alleen hoe je stoffen stoelen dan schoon kan maken, zonder teveel vocht in te brengen of de stof te beschadigen.
 
Bij de meeste apparaten kan je het sproeien en het zuigen apart aan en uit schakelen.
Je moet natuurlijk niet alles z**k nat maken. Neem een handsprayer met APC en dat eerst inwerken.
En dan met beleid schoon water opsproeien en wegzuigen.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Ik heb zelf geen tapijtreiniger en die heb je ook niet bij elke maintenance wash nodig. Dat is meer iets wat ik 1 a 2x per jaar wil huren.

Ik zoek dan meer iets om stoelbekleding tussendoor te reinigen, op een minder heftige manier, zodat je het een beetje bij kan houden, zonder te heftig te qua hoeveelheid vocht of hardheid van het gereedschap.
 
Een goedkope bouwstofzuigers mogen vaak wel wat vocht hebben. De iets duurdere mag je echt een plas mee opzuigen.
Ik heb een hele tijd een oude Miele gebruikt. Een opzetstukje gekocht en de stofzuigzak er uit. Heeft het heel lang uitgehouden, maar op deze manier hebben ze geen eeuwig leven. Wellicht heeft de lokale kringloop iets.
De stoelen en andere bekleding moet ook niet zeiknat zijn. Damp.
 
En wat is dan een goede borstel om te gebruiken op het textiel van de stoelen? Dat je wel iets schrobkracht hebt, maar niks beschadigd.
 
Dank je. Hoe maak jij de stoffen delen van je stoelen schoon?

Ding is een beetje dat een tapijtreiniger, die de reiniger echt diep in de stof aanbrengt en vervolgens met troep en al eruit zuigt het sowieso wel schoon krijgt. Dus dan is een coating wellicht niet nodig.

Maar zo n coating zou wel kunnen helpen om tussendoor makkelijk je stoelen even bij te werken tussen de grote schoonmaken in. Weet alleen hoe je stoffen stoelen dan schoon kan maken, zonder teveel vocht in te brengen of de stof te beschadigen.
Ik gebruik lauw water,dat spray ik erop. Met een zachte borstel inwrijven en met droge doeken droog deppen. Heb nog geen Apc of zoiets moeten gebruiken in de Fiat. Deze is net een jaar oud. Door de Fabric Coat wordt de bekleding ook minder snel vies. Als het echt vies is pak ik de George.
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Bij de meeste apparaten kan je het sproeien en het zuigen apart aan en uit schakelen.
Je moet natuurlijk niet alles z**k nat maken. Neem een handsprayer met APC en dat eerst inwerken.
En dan met beleid schoon water opsproeien en wegzuigen.
Juist, ik doe er ook alleen maar warm/lauw water in. Maar niet te nat idd.
 
  • Leuk
Reactions: Theovv