• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Feedback aub interieur (leder) stappen plan.

jwz020

Detailing trainee
28 feb 2026
25
25
Hallo mede-poetsers,

Nadat ik mijzelf heb voorgesteld, hierbij mijn eerste stappenplan voor het reinigen van mijn interieur.

Als eerste de spullen die ik tot mijn beschikking heb:
1000004511.webp

1000004509.webp

Plan van aanpak is als volgt:

Dashboard en overige harde interieurdelen:
1. Aerospace 303 Protectant sprayen.
2. 2 x microvezeldoek: 1 voor inpoetsen / 1 voor uitpoetsen.

Ben van plan de 303 royaal te gebruiken op mijn dashboard. Heb al op meerdere fora gelezen dat de RAV-dashboards redelijk krasgevoelig zijn. Door middel van royaal aanbrengen en vervolgens rustig in- en uitpoetsen hoop ik dit te voorkomen. Ook is de 303 niet zo “shiny”, dus kan ik er best voldoende van gebruiken.

Deurrubbers:
1. Autoglym Rubber & Vinyl Care

Ook dit is de afgelopen 5 jaar niet gedaan, dus zal ik het de eerste keer wat royaler toedienen.

Autoramen:
1. Glassex
2. Tork papierrol

De buitenkant van de ramen zal ik op dezelfde manier behandelen. Daarna zal ik de buitenkant van de ramen insprayen met NANO Glass Cleaner en uitwrijven/poetsen met een microvezeldoek.

Lederen bekleding:
1. Gliptone Intensive Cleaner
2. Gliptone Leather Conditioner
3. Leerborstel (paardenhaar)
4. 2 x microvezeldoek
5. 1 x applicatorpad

Ik zal eerst met een vochtige microvezeldoek het leer licht vochtig maken. Aansluitend zal ik met een leerborstel de Intensive Cleaner inborstelen. Vervolgens neem ik de stoelen weer af met een vochtige microvezeldoek. Daarna zal ik de stoelen met een schone, droge microvezeldoek afnemen. Tot slot breng ik met een applicatorpad de Leather Conditioner aan om de stoelen goed te conditioneren.

Dit zijn de stappen die ik wil doorlopen. Ook heb ik bijvoorbeeld tussen mijn stoelen stof dat vies is. Kan ik dat gewoon inspuiten met Valet pro advanced interieur cleaner? Zie foto.
1000004818.webp

Ook zitten er in me kofferbak wat krassen die ik graag weggewerkt zou willen hebben wat kan ik het best daarvoor gebruiken? Zie foto.
1000004749.webp

Alvast bedankt hoor graag wat hieraan te verbeteren is en of ik wat mis/fout doe.

Ben van plan de 303 royaal te gebruiken op mijn dashboard. Heb al op meerdere fora gelezen dat de RAV-dashboards redelijk krasgevoelig zijn. Door middel van royaal aanbrengen en vervolgens rustig in- en uitpoetsen hoop ik dit te voorkomen. Ook is de 303 niet zo “shiny”, dus kan ik er best voldoende van gebruiken.
Ondanks dat ik geen ervaring heb met de 303 zou ikzelf er liever voor kiezen om (indien nodig) meerdere dunne laagjes aan te brengen en dan ook nog verspreid over meerdere dagen/weken.
-breng 1 dun laagje aan kijk wat dat doet en breng indien gewenst een week later nog een laagje aan net zo lang tot je tevreden bent. 1 dikke laag zie ik bijna nooit het voordeel van bij veel producten.

Deurrubbers:

Ook dit is de afgelopen 5 jaar niet gedaan, dus zal ik het de eerste keer wat royaler toedienen.
Ook hier zou ik liever meerdere dunne laagjes aanbrengen bv gespreid over enkele weken het product krijgt dan ook beter de kans om zijn werk te doen. Bij 1 dikkere laag loop je de kans op een smeerboel/brengt je niks extra’s. Veelal bereik je mooier resultaat met meerdere dunne laagjes vind ik zelf.

Autoramen:
1. Glassex
2. Tork papierrol
=liever een goedkopere mf (glas)doek dan een papierrol
De buitenkant van de ramen zal ik op dezelfde manier behandelen. Daarna zal ik de buitenkant van de ramen insprayen met NANO Glass Cleaner en uitwrijven/poetsen met een microvezeldoek.

Lederen bekleding:
4. 2 x microvezeldoek
5. 1 x applicatorpad

Ook zitten er in me kofferbak wat krassen die ik graag weggewerkt zou willen hebben wat kan ik het best daarvoor gebruiken? Zie foto.
= ik zou het kunststof schoonmaken met een APC verdunning en daarna voeden met bv Autoglym Rubber & Vinyl Care al denk ik niet dat je de krassen volledig weg kan werken dat kan wel eens te hoog gegrepen zijn zeg maar. Afijn proberen kan altijd.

Nog even een onderstreping van wat Ric al aangeeft: geen papierrol gebruiken, zeker niet op kwetsbare materialen, zo'n Torkrol is in feite niets anders dan een stuk hout dat zo bewerkt is dat je het makkelijk kunt plooien, en je zou ook niet met een blok hout over de ruiten gaan krassen. Autoglas is veel krasgevoeliger dan gewoon vensterglas, en een autoruit met fijne krasjes is doffe ellende als je slecht zicht hebt.

• Leuk
Reacties: jwz020 en Miep
De (rode) borstel op de foto is meer voor matten, niet voor de stoelen.
In de tekst noem je de goede voor de stoelen (met paardenhaar)

• Leuk
Reacties: jwz020

Ondanks dat ik geen ervaring heb met de 303 zou ikzelf er liever voor kiezen om (indien nodig) meerdere dunne laagjes aan te brengen en dan ook nog verspreid over meerdere dagen/weken.
-breng 1 dun laagje aan kijk wat dat doet en breng indien gewenst een week later nog een laagje aan net zo lang tot je tevreden bent. 1 dikke laag zie ik bijna nooit het voordeel van bij veel producten.

Deurrubbers:

Ook hier zou ik liever meerdere dunne laagjes aanbrengen bv gespreid over enkele weken het product krijgt dan ook beter de kans om zijn werk te doen. Bij 1 dikkere laag loop je de kans op een smeerboel/brengt je niks extra’s. Veelal bereik je mooier resultaat met meerdere dunne laagjes vind ik zelf.

Autoramen:
1. Glassex
2. Tork papierrol
=liever een goedkopere mf (glas)doek dan een papierrol

Lederen bekleding:
4. 2 x microvezeldoek
5. 1 x applicatorpad

= ik zou het kunststof schoonmaken met een APC verdunning en daarna voeden met bv Autoglym Rubber & Vinyl Care al denk ik niet dat je de krassen volledig weg kan werken dat kan wel eens te hoog gegrepen zijn zeg maar. Afijn proberen kan altijd.
Bedankt voor de feedback!! Zoals je het zegt klinkt logisch. Beter idd in meerdere lagen/etappes werken. Heb inmiddels ook een APC aangeschaft vandaag bezig geweest met de buitenkant eerdaags weer door met de binnenkant !

En voor de Torks rol check zal dat dus niet doen. In het verleden vrachtwagen chauffeur geweest en had standaart zon rol op de wagen. Werkte wel prima dus zodoende. (Maargoed toen was het niet mijn wagen ook haha)

En @RedCat klopt de borstel de op foto is voor matten. Heb deze ook alleen staat niet op de foto https://www.carclean.com/nl/sam-s-detailing-leather-brush.html
Dus snap de verwarring haha.

Zelf ben ik er geen voorstander van om producten direct op de te behandelen ondergrond te sprayen. De nevel kan op plekken terecht komen waar je niet makkelijk bij kunt, ook kan je plekken/nevel over het hoofd zien. Ik spay dat soort producten altijd op een microvezel doek en breng het dan aan.

Laatst bewerkt: