• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Feedback op stappenplan DAP500 Astra H 2005

pixels66

Detailing chief
21 mrt 2015
46
75
Hallo allemaal,

Gisteren op de summer detail day weer mooie spullen gescoord, en denk dat ik nu compleet ben om voor het eerst machinaal te gaan. Ik heb een DAP500 gekocht samen met een berg andere spullen, en dit is mijn stappenplan, zoals ik hem nu in gedachten heb(gezien de wat harde lak van Opel, zo hoor ik overal). De auto heeft een hoop swirls en kan wel wat glans gebruiken.

Foto's:

Grotefoto-NOQNVWWY.jpg


Grotefoto-KKU7QA3H.jpg


Het plan, en ik hoor graag jullie feedback hierop:

Wassen met Mothers California Gold en Non Ferro
Dodo Clay + Lubricant

Polijsten met de DAP, Rafini Mezzo met gele pad

Polijsten met de DAP, Rafini finale met witte pad

Wax met de DAP, Meguiar's Ultimate Liquid Wax met rode pad

Wat denken jullie hiervan?

Groet,

Sander
 
Hey Sander,

Dat is een goed plan, lijkt mij zo!


Vergeet niet een testspot te maken om de juiste combinatie te vinden en wanneer je deze hebt,
goed schoon blijven maken. (Je hebt zo te zien maar 1 pad van elke kleur, was je pad na elk paneel)

Ik kan nu nog wat dingen noemen die je erbij zou kunnen gebruiken, maar als je gewoon je auto wilt polijsten
en beschermen zonder te mierenneuken, is het prima.


Veel plezier!
 
Met een 500 in 2 stappen alles eruit halen zal niet mee gaan vallen.

Ik zou beginnen met een gele pad en mezzo, dan de witte met mezzo en dan de witte met finale.

De stap van geel naar wit vindt ik erg groot.
Persoonlijk zou ik daar liever nog een oranje met mezzo tussen doen.

Ook mis ik de stap van ontvetten tussen het polijsten en het aanbrengen van de wax.
 
  • Leuk
Reacties: opelmark
Afplaktape
Gyeon Prep

Juffer1 ; Ik ben nog maar een leek, maar ik vroeg mij af hoeveel verschil je zou kunnen maken bij het kiezen van een bepaalde pad met dezelfde compound.

Ik hou bij mijn eigen foam pads en monello de volgende combi's aan;

Veloce - Geel
Mezzo - Oranje
Finale - Wit.

Zit er bijvoorbeeld duidelijk verschil tussen een stuk polijsten met Veloce - Geel en Veloce - Oranje? Eigenlijk nooit geprobeerd.


Greetz
 
Dat hangt heel sterk van je lak af.

Waar het mijn inziens nu misgaat is dat je een medium grove polish op een harde cutting pad gaat gebruiken en dan met een finishing polish op een finishing pad wil gaan eindigen.

persoonlijk denk ik dat die stappen te ver uit elkaar liggen.
 
  • Leuk
Reacties: opelmark
Tape heb ik inderdaad, om de raamrubbers even af te plakken. Bedankt voor de reacties zover.

Aantal vragen: ik heb gelezen dat de pads gewassen moeten worden om verzadiging en dus verhitting te voorkomen, Hoe was ik dit dan tussendoor?

En Juffer1, waarom die tussenstap van wit met mezzo?

En in jouw laatste post geef je aan, een finishing polish op een finishing polish eindigen, wat bedoel je daar precies mee?
 
Hey Pixels,

Het wassen tussendoor doe ik niet veel meer, heb van de meeste kleuren een aantal extra pads. Dan kan ik gewoon lekker doorgaan met polijsten en later de pads schoonmaken.
Zowel tijdens als achteraf was ik ze vrijwel op dezelfde manier;

- Ik spoel de pads onder kraan af. Hierbij kneed ik het foam met mijn vingers zodat vuil/product eruit komt.
- Ik smeer er wat Dreft op en wrijf en kneed dit erin. Vervuiling komt nog meer los.
- Ik spoel al knedend en wrijvend de vervuiling én sop eruit tot er schoon water uit komt.

- Ik houd in gedachten dat ik de pad redelijk vlak houd en niet ga dubbelvouwen en opfrommelen.

- Om te drogen druk ik de pad plat tussen mijn handen en leg ze vervolgens te drogen.
Meestal in een handdoek.

- Was ik ze op straat, dan druk ik hem ook plat tussen mijn handen. Vervolgens zet ik hem op mijn DAP en draai hem op standje 1-2 om het meeste water eruit te slingeren. Ik verhoog langzaam de snelheid. Ik zet hem dus niet gelijk op de hoogste stand, anders krijgt het foam op z'n flikker door het vele water.

Als ik vóór mijn bovenwoning bezig ben, wil ik het nog wel is in een emmer water met een sopje doen, maar na 1 keer is het water al erg vies.
Loop dan toch effe naar boven om het onder de kraan te doen.

pixels66;n430308 zei:
pads gewassen moeten worden om verzadiging en dus verhitting te voorkomen
Naast dit effect, zal je pad ook minder zijn werking hebben.
Quantoxx;n430299 zei:
Ik hou bij mijn eigen foam pads en monello de volgende combi's aan;

(3) Veloce - Geel
(2) Mezzo - Oranje
(1) Finale/Cleaner - Wit.
(0) Wax/Sealant/Glaze

Ik begreep die laatste post ook niet helemaal. Echter denk ik dat Juffer1 bedoelde dat als je een grove, of eigenlijk de grofste, combinatie gebruikt, je af moet schalen met een lichtere combinatie. Als je mijn lijstje als richtlijn gebruikt, stap je van de grofste af naar de lichtste. Ik kan mij voorstellen dat dit op bepaalde lakken en de hardheid hiervan, deze stap te groot is.

Stel je pakt een grove combinatie. (Geel + Veloce) Hiermee kan je veel corrigeren, defecten zijn weg. maar eigenlijk maak je daarbij ook 'schade'.
Deze 'schade' kun je dan weer aanpakken met een lichtere combinatie en meer glans creëren. (Oranje + Mezzo)
Met de lichtste combinatie finish je tot hoogglans. (Wit + Finale)

Dit ligt, nogmaals, aan de lak die je hebt. Op mijn BMW, harde lak, heb ik alleen Veloce + Geel gedaan. Later werd mij geadviseerd om af te schalen, op zijn minst een keer met Finale.
Dit heb ik toen Finale en Mezzo geprobeerd, maar meerdere mensen zagen geen duidelijk verschil.

Het punt kon hier zijn dat mijn manier van polijsten er voor zorgde dat het verschil minimaal was. Zoals je misschien al weer zit er in jouw Monello Compounds een Afbrekende Korrel. Dit houd in dat de korrel tijdens verwerken steeds kleiner word en dus fijner gaat snijden. Je begint dus grof en gaandeweg word het steeds fijner. Dit zorgt voor een mooiere finish.
Je hebt dus ook compounds met een vaste korrel. Die blijven even grof tot je stopt met polijsten en vragen achteraf nog om afschalen met een lichtere bewerking.

Maar je kan je voorstellen dat wanneer een lak zachter is, en dus een compound sneller en duidelijker werkt, dat deze afbouwende stappen
wél zichtbaar(der) zullen zijn.


pixels66;n430308 zei:
En in jouw laatste post geef je aan, een finishing polish op een finishing polish eindigen, wat bedoel je daar precies mee?
Ik denk dat Juffer1 bedoelde; Een Finishing Polish, op een Finishing Pad. Slaat op mijn bovenstaande verhaal.

EDIT:

De ''ontvettende stap'' die was aangegeven is bedoeld om je eigen werk te controleren tijdens het polijsten én om de lak brandschoon te maken voordat je een volgende stap doet. (Glaze / Sealant / Wax / Coating)

Wanneer je polijst kan het zijn dat er polijst-residu in je krassen.swirls gaat zitten. Hierdoor vallen ze niet zo op en denk je dat je klaar bent. Met een ontvetter, zoals de link die ik je gaf (Gyeon Prep) kan je dus de boel ontvetten/afnemen. Hierdoor verwijder je die residu.

Wanneer je alles lekker ontvet heb is de lak lekker schoon en voor alle producten geldt dan; Betere standtijd en/of werking.



Greetz
 
Persoonlijk ben ik het met juffer1 eens, van geel naar wit is een erg grote stap, beter is het eerst te proberen met oranje en mezzo en dan finale op wit, ik vraag me ook af of geel met mezzo wel lekker zal gaan op de dap500.

ik gebruik zelf op de astra ook oranje met mezzo en finale op wit, en dat bleek voldoende te zijn om een nette correctie te krijgen als er geen diepe krassen in zitten.

wel raad ik aan om niet hetzelfde pad te gebruiken met twee verschillende polijstmiddelen of wax, je krijgt ze nooit zo schoon dat alles van het andere eruit is, dus als je twee dezelfde pads wil gebruiken dan ook echt twee gebruiken en met viltstift erop schrijven waar je het voor gebruikt.
 
Bedankt voor aale uitgebreide reacties, daar kan ik zeker wat mee! Ik heb ook nog even contact met Carclean opgenomen, en zij geven aan dat geel met Mezzo in principe prima moet gaan en geen enkel probleem is, juist omdat de lak ook zo hard is. In ieder geval even wat extra pads besteld.. En zal ook zeker geen diverse middelen per pad gebruiken. Ik ga volgende week op vakantie, maar daarna ga ik er mee aan de slag!

@ Quantoxx, ben jij degene die ik op de detail day sprak in de bestellingen rij met dat "pallet aan bestellingen"? Volgens mij een zwarte C5 Break?
 
Hey Pixels,

Nee, dat was ik niet. Als ik simpelweg een pallet aan bestellingen kon bestellen, was ik nu geen leek meer geweest, haha!


Ik wil dit topic meteen nog een keer stelen; Ik vraag mij af wat de logica/gedachte/werking is bij het combineren van compounds en pads.

Zoals ik al zei houd ik altijd dat lijstje aan, zoals mij bij CarClean is aangegeven. Ik vroeg mij dus ook af of bijvoorbeeld de stap tussen Veloce/Geel en Veloce/Oranje al dusdanig groot is, dat je hier ook echt verschil in kan opmerken.

Dan zou je dus mijn lijstje van 3 combinaties op kunnen breken in een hoop meer combinaties.

Zelf begin ik een testspot met Mezzo/Oranje en als ik hier weinig vooruitgang bij zie, pak ik Veloce/Geel.
Ik deed dus nooit een stap met dezelfde hardste pad met een lichtere compound.
Ik schaalde de hele combinatie af.


Greetz
 
Quantoxx die vraag heb ik mezelf ook al eens gesteld. Iedereen houdt zich heel strikt aan de voorgeschreven combinaties velloce/geel, mezzo/oranje en finale/wit. Maar waarom geen tussenstappen zoals Velloce/oranje ?? door te combineren kun je met dezelfde middelen veel meer tussenstappen creëren (mocht dat nodig zijn)
 
Precies, en ik vroeg mij dus af of dit opmerkelijk veel verschil maakt. Als je dan toch puur gaat kijken naar het feit; ''Ik wil niet onnodig veel blanke lak verwijderen'' , dan zou je met die tussenstappen het wel heel precies kunnen afstellen.

Maar stel dat dit dus duidelijk is, dan is het verschil toch nog steeds minimaal..?
 
Toevallig heb ik onlangs een auto gedetailed met een enorm zachte lak (donkerblauwe Jaguar XK). Na een testspot met Mezzo/oranje, vond ik dat er nog nét niet genoeg was gecorrigeerd, dus heb ik Mezzo/geel gebruikt. Dit gaf, voor mijn gevoel, nét wat meer correctie. Daarna nog een ronde gedaan met Meguiar's M205 en oranje polishing pad van Scholl.
 
Iemand trouwens een idee of het zin heeft om na de Ultimate Liquid Wax de auto te behandelen/sealen met Autoglym Extra Gloss Protection?