• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ferrari Mondial QV

dennisdennis-12

Detailing guru
4 dec 2013
567
150
De laatste tijd ben ik helaas wat minder actief geweest op het forum. Echter, zeker niet op detailing gebied.
Ik heb namelijk een half jaar geleden een Ferrari Mondial aangeschaft, die mij de afgelopen tijd zeker wel bezig heeft gehouden.

Wat specs
- Ferrari mondial QV
- bouwjaar 1983
- 3.0 liter V8
- Custom RVS uitlaatsysteem
- kleur: argento nürburgring
- Ferrari tan leder

Toen ik hem kocht was hij technisch al in perfecte staat. Alles onder de auto ziet er werkelijk als nieuw uit (en, nee, gelukkig wel door een specialist gedaan en niet door die blauwe spuitbussen verkoper) en 3 jaar geleden zijn ook alle pakkingen e.d. in de motor vervangen, is het K-jetronic systeem gereviseerd, etc..
Opties zag die er zeker ook wel netjes uit, maar er was ook nog wel wat winst te behalen (nog niet met als doel perfectie, met de gedachte dat dit nog wel komt in het najaar/winter).

Exterieur
reinigen
- gewassen met gyeon restart
- ingespoten met monello non ferro
- licht gekleid

vervolgens het polijsten
- een paar plekjes met menzerna 300, icm wool op de rotary (ja, de lak is echt superhard)
- vervolgens alle liggende delen met de Bigfoot, icm een uro fiber pad en menzerna 400
- daarna de gehele auto met de Bigfoot, icm rupes yellow foam en menzerna finale
- voor de kleine hoekjes (en ja, die zij er veel), ook gebruik gemaakt van de flex rotary en de shinemate mini rotary attachment
- achterlichten met koch chemie headlight Polish 2

beschermen
- eerst de volledige lak met collinite 476
- om het af te maken vervolgens met Swissvax shield

plastics & banden
- deze heb ik behandeld met cartec vinyl

motorblok
- met ONR gereinigd
- vervolgens beschermd met race glaze jet laq

onderstel
-
afgespoten met hogedruk op redelijk lage druk
- vervolgens beschermd met bilt hamber atom Mac

uitlaten (ja, 4 stuks)
-
Gepolijst met Koch chemie metal polish

Interieur
reinigen
- gereinigd met kenotek interieur cleaner
- de maten met koch chemie polstar
- leder met dr. leather

beschermen
- plastics/vinyl met 303
- leder met leather masters vital, vervolgens met gliptone conditioner


Before



tempImageqaVbzP.webp
tempImageR1zvCE.webp
tempImagegbrceh.webp


After:
tempImageHgjmNB.webp
tempImageGWfNRR.webp
tempImageiZgvkM.webp



2 maanden later
Ik zat gewoon rustig op een terras wat te drinken, totdat er in een keer een hond wegloopt en een stoel achter zich aan sleept.
Het resultaat laat zich helaas raden :mad:
BEA24C32-3467-4A46-8AFF-E15063899AAE.webp

Natuurlijk enorm balen op dat moment. Gelukkig is het allemaal goed gekomen, en is die werkelijk perfect hersteld door Forza Service.


Happy ending
ferrari0001.webp
ferrari0003.webp
ferrari0004.webp
ferrari0006.webp
ferrari0010.webp
ferrari0013.webp
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weken
Vanuit de fabriek zijn deze auto's, zeker voor hun tijd, behoorlijk goed beschermd tegen roest. Echter, omdat ik de auto natuurlijk zo lang mogelijk goed wil houden, heb ik toch wat preventieve zaken uitgevoerd.

De binnenzijde van de deuren heb ik behandeld met Bilt Hamber Dynax s50.
Binenzijde van de wielkastranden een extra laklaag gegeven met hammerite ultima
Lak onder de instaplijsten bijgewerkt met hammerite Ultima (blijft een gevoelig punt bij deze auto's; ik begrijp ook niet welke italiaan op het idee komt om onder aluminium instaplijsten lak te gebruiken).


Geluid
Natuurlijk, het beste geluid komt zeker uit het motorblok. Echter, soms wil je ook wel eens wat anders horen dan alleen die v8.
Het geluidssysteem zoals het in de auto zat, was op zijn zachts gezegd niet indrukwekkend (simpele kenwood radio/cd speler, met de nog originele Pioneer speakers). Dat moet ik zeker beter kunnen.

Nu hebben we de beschikking over het volgende:
- Nakamichi radio
- 2 rockford fosgate versterkers (1 voor de deurspeakers en 1 voor de sub)
- hertz cento pro 6.5" deurspeakers
- JL Audio 8W3 subwoofer in custom, op maat gemaakte, behuizing
- volledig gekalibreerde DSP
- plaatselijk extra aangebrachte ontdreuning & demping

(de dip rond de 330Hz is ivm een room-mode in de meting, die is er dus niet in werkelijkheid; rood = before, blauw = huidige setup)
rew ferrari.webp
)
 
Thanks allen!
Ik zal zeker wat vaker updates gaan plaatsen. De komende maanden wil ik hem helemaal perfect gaan maken, dus daar gaan zeker updates bij komen.
(en ja, dat gaat ver bij mij. Afgelopen weekend heb ik de 2 asbakken gedemonteerd, compleet gereinigd en gesmeerd; dus op dat detailniveau moet die er aan gaan geloven).
 
Gaaf apparaat! Ziet er netjes uit zo en mooi dat de schade van die tafel is weggewerkt.

In het verleden heb ik ooit een hond gehad, die deed iets vergelijkbaars op een terras met een tafel vol eten en drinken. Oepsie!

De stereo setup ziet er goed uit; met een JL Audio 8W3 sub zit je goed in een auto met een relatief klein volume (want tweezitter).

Misschien heb je het al gedaan, maar lijkt het je zinvol om ontdreuning/demping/absorptie aan te brengen? Dit heb ik gedaan op de vloer en tegen de dakplaat van mijn auto en het geeft wel verbetering. De deuren moet ik nog doen - klusje voor de zomer.

Veel plezier van en met je auto. Ben benieuwd naar volgende updates!

<OT> een aantal bijlagen wordt weergegeven als WEBP tekst zonder afbeelding. Ligt dit aan tapatalk? </OT>
 
  • Leuk
Reacties: dennisdennis-12
@nova_niek
Ja ik heb zeker wat ontdreuning aangebracht op de vloer, en ook wat extra isolatie onder het tapijt. In de deuren helaas niet; ze zijn ook al wel redelijk goed gedempt vanuit de fabriek maar de structuur die aan de binnenkant op de deuren zit, zorgt er voor dat het daar niet mogelijk is. Qua sub had ik eigenlijk liever een wat grotere gehad, maar dit was echt het grootste wat ik kwijt kon (met geen cm meer over tussen passagiersstoel en achterbank, in de voorste stand). Dus dan maar het beste wat er in 8 inch te koop is (8w7 was helaas te diep).gelukkig gaat dit zeker diep en hard genoeg, het hoeft ook geen festival volume te zijn voor mij.

(Het is trouwens een 4 zitter btw in theorie, al moet je wel erg klein zijn om achterin je benen kwijt te kunnen).
 
  • Leuk
Reacties: nova_niek
Aha, het is dus een 2+2, dat wist ik niet. Ik ben duidelijk geen Ferrari-kenner.


(beetje off topic)

JL Audio heeft naast de conventionele subs ook een flat line range, de TW serie. Deze heb ik leren kennen via het kanaal van Car Audio Fabrication op YouTube.


Deze subs hebben weinig kastvolume nodig - misschien een idee voor achter de passagiersstoel? Dan kan die misschien een stukje terug.




(einde off topic)