@nova_niek
Ja, dit is inderdaad d.m.v. een dsp (in de receiver zit een 31 bands DSP ingebouwd, met variable q).
Dus eigenlijk heb ik eerst een basis gemeten, van zowel de speakers als van de subwoofer separaat. Vervolgens laat ik deze zo goed mogelijk integreren, door de onderlinge gain af te stemmen en de delay's. Dit gecombineerd geeft dan een optimale, niet geëqualiseerde basis.Vervolgens meet ik het complete systeem, en baseer ik daarop de eerste basis van de DSP. Dan is het een kwestie van meten, verder afstemmen, weer meten, etc; om zo dicht mogelijk bij mijn ideale referentiecurve te komen (relatief vlakke curve, met een lichte bas boost ivm rijgeluiden).
Helaas heb je in car audio toch altijd wat beperkingen, zeker met de beperkte ruimte in de Ferrari. Hierdoor kan ik helaas geen losse DSP, onzichtbaar, plaatsen. Dus daarom heb ik bewust gekozen voor een receiver met een behoorlijk uitgebreide DSP. Echter, toch mis je dan nog wat opties vergeleken met high end pro/home (denk bijv aan FIR filters, i.p.v. IIR; Q's die tot op de decimaal te bepalen zijn; Volledig variable frequentie op elk filter; dB's in decimalen, etc.). Maar, met wat meer moeite en wat meer trial-and-error ben ik hiermee uiteindelijk toch tot een goed resultaat gekomen (al is het wel even wennen, als je gewend bent om een nagenoeg first-time-right DSP te kunnen maken).
Als hobby naast auto's is muziek / audio ook een behoorlijke hobby van mij, dus die kennis kwam hierin goed van pas.
Dit is bijv. een systeem wat ik ooit heb opgezet voor een feestje (mijn verjaardag; en ja, dat is best overdreven eigenlijk daarvoor. Maar als je alles toch hebt staan), vergeleken met de Ferrari:
Specs: L-acoustics subwoofer i.c.m. jbl pro speakers. Afgestemd conform de l-acoustics reference curve.
(groen = ferrari).
En vergeleken met mijn home cinema:
Pioneer Elite SC-LX (laatste klasse D topmodel van pioneer, helaas); Limited Edition Boston Acoustics front speakers; verder alles JBL Pro (incl. subs)
Afgestemd op een behoorlijk neutrale referentie curve, met een heel lichte boost in de diepe bas
(groen = ferrari)
Ja, dit is inderdaad d.m.v. een dsp (in de receiver zit een 31 bands DSP ingebouwd, met variable q).
Dus eigenlijk heb ik eerst een basis gemeten, van zowel de speakers als van de subwoofer separaat. Vervolgens laat ik deze zo goed mogelijk integreren, door de onderlinge gain af te stemmen en de delay's. Dit gecombineerd geeft dan een optimale, niet geëqualiseerde basis.Vervolgens meet ik het complete systeem, en baseer ik daarop de eerste basis van de DSP. Dan is het een kwestie van meten, verder afstemmen, weer meten, etc; om zo dicht mogelijk bij mijn ideale referentiecurve te komen (relatief vlakke curve, met een lichte bas boost ivm rijgeluiden).
Helaas heb je in car audio toch altijd wat beperkingen, zeker met de beperkte ruimte in de Ferrari. Hierdoor kan ik helaas geen losse DSP, onzichtbaar, plaatsen. Dus daarom heb ik bewust gekozen voor een receiver met een behoorlijk uitgebreide DSP. Echter, toch mis je dan nog wat opties vergeleken met high end pro/home (denk bijv aan FIR filters, i.p.v. IIR; Q's die tot op de decimaal te bepalen zijn; Volledig variable frequentie op elk filter; dB's in decimalen, etc.). Maar, met wat meer moeite en wat meer trial-and-error ben ik hiermee uiteindelijk toch tot een goed resultaat gekomen (al is het wel even wennen, als je gewend bent om een nagenoeg first-time-right DSP te kunnen maken).
Als hobby naast auto's is muziek / audio ook een behoorlijke hobby van mij, dus die kennis kwam hierin goed van pas.
Dit is bijv. een systeem wat ik ooit heb opgezet voor een feestje (mijn verjaardag; en ja, dat is best overdreven eigenlijk daarvoor. Maar als je alles toch hebt staan), vergeleken met de Ferrari:
Specs: L-acoustics subwoofer i.c.m. jbl pro speakers. Afgestemd conform de l-acoustics reference curve.
(groen = ferrari).
En vergeleken met mijn home cinema:
Pioneer Elite SC-LX (laatste klasse D topmodel van pioneer, helaas); Limited Edition Boston Acoustics front speakers; verder alles JBL Pro (incl. subs)
Afgestemd op een behoorlijk neutrale referentie curve, met een heel lichte boost in de diepe bas
(groen = ferrari)