• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

FIAT barchetta LE'99

HLE-99

Detailing addict
13 jul 2009
528
65
Afgelopen twee dagen ben ik bezig geweest met mijn barchetta. Aangezien ik de auto/lak al ken wist ik al zo ongeveer wat ik kon verwachten. Qua producten heb ik deze keer gekozen om de nieuwe Monello lijn uit te testen. Gezien ik al werk met Swissvax verwachte ik geen grote verschillen wat het polijsten betreft omdat deze wat dit betreft uit dezelfde productie lijn komen.

Allereerst natuurlijk grondig gewassen:

Foamen met de Autobrite Foam Kit voor Karcher en Autobrite Super Snow Foam , daarna met de twee emmer methode gewassen met de Dodo Juice Born to be Mild shampoo. Ik gebruik meestal de Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt, nu dus ook en de velgen gedaan met de Carrand Sheepskin Wheel Cleaner een heerlijk hulpmiddel voor de velgen. Drogen met de Dodo Juice Supernatural Drying Towel echter doordat deze nog een beetje pluist na twee keer wassen even na gelopen met de Orange baby doek.

Lak reinigen:

Kleien met de Meguiars Smooth Surface Clay Bar en als glijmiddel nog maar even de Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer gebruikt 1:1 vermengt met water.

Het voorbereiden is het halve werk zeg ik maar dus heb ik de auto strategisch in de garage geplaatst en op vier assteunen gezet zodat ik er lekker bij kan. Zeker de barchetta is erg laag, dus om nog enigzins een rug over te houden is dit wel zo prettig. Daarna de wielen ingepakt zodat eventuele spetters niet tijdens het polijsten op de banden komen. De oude Grit Guard The Universal Pad Washer van Tinus gevult en mijn detailkar ingericht (is helemaal uitgebreid met allerlei handige extra's wat ik later in een ander topic zal plaatsen) :-"

De lakcorrectie:

Op de auto zitten diverse wat diepere krassen die gecorrigeert dienen te worden en verder zijn er weer swirls op gekomen van het wassen en dergelijke. De diepere krassen heb ik gepolijst met de witte Lake Country Kompressor Polishing Pad en de Monello Monello Raffini Mezzo Polish. Voor mij vergelijkbaar met de Cleaner fluid Strong van Swissvax alleen die is veel duurder! :| De rest heb ik gedaan met de zwarte Lake Country Kompressor Finessing Pad in combinatie met Monello Monello Raffini Finale Finishing Polish. Bij wijze van test heb ik deze keer nog een extra rondje gedaan met de Finale op de excenter om te zien of ik nog iets meer glans kan behalen dan alleen op de rotary finischen. Conclusie is dat het minimaal nog iets toevoegd. Tussendoor natuurlijk de nieuwe Monello Monello Raffini Spruzzo getest en daarvan ben ik zeer tevreden, echt fijn spul om de rrestjes te reinigen en om te zien of he resultaat is wat ik verwacht. Ter voorbereiding voor de wax heb ik de lak nog even behandeld met de Swissvax Cleaner fluid pre wax oil op de Rotex met de Meguiars Soft Buff Finishing Pad

Wax time:
Voor mij toch altijd weer het moment supreme is het waxen!! :-d Allereerst een basislaag met de Swissvax Shield, dit voor de langere termijn bescherming. Omdat ik zo enorm blij word van de ultime wetlook is dit voor mij niet genoeg, ik top deze topwax daarna met de Swissvax Concorso, dit geeft net even dat beetje meer. De achterklep heb ik deze keer getopt met de Race Glaze Signature Series 55 Paste Wax. (Ja ik heb die laatste pot van Tim gekocht :-d :-d :-d ) Ik moet zeggen dat het een heel fijne wax is met een diepe donkere glans en lekker te verwerken ook. Geur is wel iets minder dan de Concorso. De velgen in de Autobahn wielwax gezet.

Banden gedaan met de Wolfgang Black Diamond Tire Gel. Ook lekker spul maar heb na een dag het rubber nog wel een keertje met een schone doek nageveegt omdat ik het nog iets teveel vind glimmen. Waarschijnlijk omdat er nog een laagje Swissvax Pneu op zat. Ik ben benieuwd hoe deze tire gel zich gaat houden tov de Pneu!

Omdat ik nu wel toe ben aan een neut x-] zal ik dan maar eindelijk de pics plaatsen.

VOOR:

GroteFoto-KGZKA7VN.webp

GroteFoto-DO7K37Y7.webp

GroteFoto-X4MDAGMQ.webp

GroteFoto-47B4MQ4O.webp

GroteFoto-6XVGUNVJ.webp

De werkplek:

GroteFoto-EMU73TTU.webp

GroteFoto-AP3FO7DN.webp

Tijdens:

Na het polijsten
GroteFoto-PNCZYZAV.webp

In de pre wax oil
GroteFoto-4SWSURTK.webp

In de wax gezet, dit kan natuurlijk op meerdere manieren, machinaal of met de hand. Ik prefereer (nog) met de hand. Maar ook dan twee manieren:

Met een handpad:
GroteFoto-YDPDGM8R.webp

Of met de blote hand/vingers:
GroteFoto-QR8F4QT3.webp

Uiteindelijk ga ik voor de handpad omdat je hiermee veel gelijkmatiger kan verdelen en minder product gebruikt.

En dan nu eindelijk de
NA Foto's

GroteFoto-86UOXD43.webp

GroteFoto-KN7ZWBNL.webp

GroteFoto-OHAUWATC.webp

GroteFoto-PL7NJBOV.webp

GroteFoto-EI63ORKO.webp

GroteFoto-GQLA4T4O.webp

GroteFoto-KNIJSUWI.webp

GroteFoto-87VZDJXV.webp

GroteFoto-QUHDAEVD.webp

GroteFoto-SWEYWVXF.webp

GroteFoto-8G766SZM.webp

GroteFoto-SXBAFUCL.webp

GroteFoto-KNLE46N4.webp

GroteFoto-JR77TDP6.webp

Vanwege vele reacties dat er geen NA foto's zijn van de voorzijde heb ik vandaag nog maar een paar extra geschoten van de voorzijde. Hieronder een kleine uitbreiding:

GroteFoto-SPXQDYCP.webp

GroteFoto-DPMFFYKW.webp

GroteFoto-AJRW8DO6.webp

GroteFoto-KBVYXI6L.webp

GroteFoto-CAQQCJLL.webp

GroteFoto-OYZKOLKO.webp

GroteFoto-GH7L3OIV.webp

GroteFoto-ERPRX7JM.webp

GroteFoto-BSJKEYWK.webp

GroteFoto-MWRCT6R6.webp

Bedankt voor het lezen!!

Je wagen ziet er weer supergaaf uit Hans. Ik heb hem op de rotary workshop al mogen aanschouwen (toen was ie dus "vuil") en vond in de glans al near perfect.

Ben benieuwd hoe dit er nu in het echt uit ziet. Ik vind nog steeds dat foto´s veel inleveren aan oorspronkelijke glans en reflectie

Nice & Shiny Hans 8-)

Alle swirls eruit gekregen met de Monello's?

De Barchetta van mijn vader moet na onze vakantie (morgen weg w^^w ) ook weer gedaan worden, deze wil ik waarschijnlijk behandelen met Dodo Juice Orange Crush aangezien het een rode wagen is!

nette detail. Fraaie glans. Alleen gaat het doel van het banden inpakken even aan me voorbij.:weetniet

even wat anders...

de monello's , hoe zie je die tegenover de cleaner fluid's ?

aangezien k dat wel een leuke vergelijkende test vind!

Allemaal bedankt voor de complimenten.

@ Centoquarantasette: Wat mij betreft was ie nog niet echt near perfect hoor, nu wel. Nog niet helemaal want er zitten wat imperfecties in die er gewoon niet meer uit te halen zijn zonder opnieuw de auto te spuiten. Dat komt wellicht nog wel een keer. Inderdaad kan ik de glans niet echt lekker op de plaat krijgen, in werkelijkheid is ie echt veel mooier.

@ Dibbus: :-)^

@ Will I Am: Dat doe ik zeker hoor, zodra het kan is de kap eraf.

@ Quincy: Fijne vakantie en ja alle swirls zijn eruit natuurlijk. Sommige diepe krassen zo veel mogelijk afgerond maar helemaal weghalen is geen optie, dan is de blanke laklaag waarschijnlijk weg. Ik ben benieuwd naar de reportage van de b van je pa.

@ Snitser: Het inpakken is veel sneller gedaan dan het schoonmaken van banden indien er spetters op komen van het polijsten. Zeker omdat deze erg dicht bij de lak zijn wat ik daar ook polijst.

@ Aron147: Het verschil lijkt me miniem, allen heb ik een beetje het gevoel dat de Medium iets mooier finischt dan de Finesse. Binnenkort heb ik wat auto's waarvan de lak heel veel slechter is dan zal ik een wat beter vergelijk maken omdat ik dan alle gradaties lekker kan gebruiken.

@ Tinus: Nu heb ik nooit eerder gefinischt met een cuttingpad wel met een finisching pad op de rotary. ,^^

@ allen: de laatste stap de pre wax oil van Swissvax is wat mij betreft wel veel mooier dan de Black hole en de Lime prime lite. Veel mooiere glans terwijl ik bij de dd en de pb geen verschil kon waarnemen.

Heel mooi! Ook een super kleur trouwens. Hij leek eerst zwart, maar neigt naar doner aubergine. Deze kleur heb ik nog niet gezien :cool

Inderdaad, het is mijn favo kleur voor de barchetta, het is dan ook de limited edition. De normale is wel in zwart geleverd. Deze kleur heet nero seta (satijn zwart) en is inderdaad heel donker aubergine.

Start topic heb ik aangepast omdat er vragen waren naar pics van de voorzijde. Vandaag heb ik de b lekker gewassen en daarna nog maar een paar pics gemaakt en nu dan erbij geplaatst.

Mooie B zoals jullie dat noemen. Ben zelf eventjes lid geweest van het B forum omdat ik er eentje wilde aanschaffen. Uiteindelijk koos ik voor iets heel anders, maar dat terzijde. Het blijft een leuke auto om te zien. Juist omdat het een redelijk speciale auto is, MOET je deze gewoon strak maken en houden. LE uitvoering is overigens erg mooi, vooral door het interieur. Heb je een hard-top erbij ( andere kleur ) ?

Mooi projectje en zeer netjes gedaan. Prachtige lak om te verwennen. Velgen zien er ook toppie uit. Complimentjes.