Afgelopen maandag heb ik de eerste stappen gezet in de wereld van het machinaal detailen. Ik had de spullen hiervoor al een hele tijd (meer dan een jaar :schaam ) in huis, maar was er nog niet aan toegekomen/had het nog niet aangedurft om de excenter ook daadwerkelijk op de lak van een auto te zetten.
Ondertussen heeft zich echter een mooi oefen-object aangediend, in de vorm van de witte (nou ja, dat was 'ie ooit) bedrijfsbus van mijn vriendin.
Zoals zoveel bedrijfsbussen heeft deze al het nodige moeten doorstaan. Gevolg: een verscheidenheid aan lakdefecten, variërend van oxidatie en steenslag tot een heel scala aan krassen.
Een aantal krassen zijn ontstaan doordat mijn vriendin, als ze met haar paarden naar wedstrijden of beurzen gaat nog wel eens wat struiken en laaghangende takken tegenkomt.
Een ander deel is ontstaan doordat sommige mensen geen ene jota om andermans spullen geven. }w Gevolg hiervan zijn een aantal krassen (gelukkig niet heel erg diep) over de volle lengte van de auto (zo'n beetje op personen-auto spiegel hoogte). lakresten en een deuk in één van de deuren (waarschijnlijk een winkelwagentje of zo).
Kortom: het ideale oefenobject, want het kan er alleen maar op vooruit gaan. Bovendien zitten er niet al te veel rare hoeken in zo'n bus, dus ideaal om voor het eerst met de excenter op te oefenen. Doel van deze sessie was om te bepalen wat de beste combinatie van pad en polijstmiddel zou zijn.
Krassen in alle vormen en maten en nog wat lakresten van de-een-of-andere onverlaat.
Eerst ben ik maar eens begonnen om de motorkap in te spuiten met Meguiars APC (1:10) om alle dode insecten weg te krijgen.
Hierna heb ik een deel van de bus gewassen met de Meguiars Washmitt en NXT shampoo. Hiervan knapte het geheel al aardig op.
Daarna heb ik de motorkap en een deel van de zijkant van de bus gekleid (met Meguiar's consumenten klei i.c.m. Quik Detailer). Ik vreesde het ergste (voor de zekerheid had ik al een extra blok klei besteld), maar na het kleien van de halve motorkap, was de klei nog verrassend schoon. Waarschijnlijk het gevolg van het 'voorwassen' met APC ?!
Helaas: te vroeg gejuicht. Dit kwam er van een klein stukje van de zijkant af
In ieder geval is er na het wassen en kleien weer iets van glans te bespeuren (alleen als je onder een bepaalde hoek kijkt :roll )
Hierna met licht verhoogde hartslag (het blijft spannend) de excenter gepakt en de op één na zachtste pad 'gemonteerd' (later meer over de gebruikte machine en pads) en voorzien van een een bescheiden hoeveelheid Meguiars M80. (Ik heb goed geluisterd naar de wijze heren op het forum en ben dus begonnen met de lichtste combi). Ik wou eerst met de motorkap beginnen. Deze staat immers mooi schuin en zit op de perfecte werkhoogte. Omdat de zon echter nog vol op de voorkant van de auto stond (en ik op diverse fora gelezen heb hoe gevoelig de Meguiars M80 en met name M83 voor warmte zijn), ben ik maar aan de zijkant begonnen. Enige voordeel van zo'n enorme bus: hij maakt zijn eigen schaduw
Eerst de M80 op het laagste toerental verspreidt en daarna in een aantal horizontaal en verticaal overlappende banen de M80 verder ingewerkt (op een iets hoger toerental). Na een aantal minuten hoopvol het residu verwijderd, maar helaas: nauwelijks resultaat. Dan nog maar een keer en nu iets langer ingewerkt. Ook nu is het resultaat teleurstellend: de pad was wel een beetje wit geworden, maar dit was niet voldoende om de oxidatie te verwijderen (de letters waren nog duidelijk leesbaar).
De volgende stap was om een stapje zwaarder te gaan: ik heb overwogen om de M83 te gaan gebruiken, maar voor mijn gevoel was de pad gewoon te 'licht'. Bovendien ben ik een beetje huiverig voor M83 (ik geloof dat het Stimpy was die het ooit als "temperamentvol" omschreef), als het redelijk warm is.
Dus maar een iets hardere pad op de machine gezet en het nogmaals met M80 geprobeerd. Deze pad had duidelijk iets meer 'bite', want het was iets moeilijker om de machine in mooie banen te laten bewegen. Het verhogen van het toerental met 1 stand "did the trick". Na aantal overlappende banen horizontaal en daarna verticaal, vond ik het welletjes. Na het verwijderen van het residu, eindelijk resultaat ! De oxidatie is geheel verdwenen en ook er is zowaar ook weer glans te bekennen.
Een deel van de krassen is ook verdwenen of sterk verminderd. Een aantal krassen zijn echter te diep om met de excenter te verwijderen. Waarschijnlijk kan ik ze met een tweede pass wel verminderen.
Daarna heb ik toch nog een poging gewaagd op de motorkap. De zon was ondertussen wat verder weggedraaid en de lak voelde niet warm aan. Ik wilde toch wel eens de M83 proberen, maar heb uiteindelijk gekozen voor een combinatie van M80 en M83 op de zachte pad. Hiermee verdween de oxidatie ook prima, alleen de swirls werden hiermee niet echt minder.
Het polijsten legde helaas ook weer nieuwe lakdefecten bloot: Allerlei andere vreemde (spiraalvormige) krassen werden zichtbaar. Eerst was ik bang dat ik deze veroorzaakt had ( 8o ), maar toen ik een onbewerkt deel van de motorkap eens aandachtig bekeek zag ik dat dergelijke krassen ook daar (onder de oxidatie) zaten. Geen idee hoe dit soort krassen ontstaan zijn, maar ze zijn vrij diep en ik krijg ze niet weg. Misschien ooit met een rotary ?!
Het aanvalsplan gaat in ieder geval worden: M80 op de hardere van de twee pads en op de stukken die het nodig hebben een combinatie van M80 en M83 op dezelfde pad. Ook zal ik moeten berusten in het feit dat ik lang niet alle krassen en swirls zal wegkrijgen, daar zal toch echt zwaarder geschut (rotary?) aan te pas moeten komen. Maar het idee is om het geheel een stuk toonbaarder te maken dan dat het nu is en dat moet zeker gaan lukken.
Als laatste nog even over de gebruikte materialen:
De pads die ik gebruikt heb zijn van System 123, die ook door een aantal mensen op het Meguiars forum gebruikt werden, vooral omdat het velcro op de rug even groot is als de backingplate van de excenter. Nu ik een aantal Lake Country Hand Pads heb, kan ik mooi de hardheid vergelijken: de zachtste pad die ik gebruikt heb is iets zachter dan LC's white polishing pad en de hardste pad is iets zachter dan LC's orange light cutting pad.
Het nadeel van deze pads vind ik echter dat ze erg dik zijn (bijna 5 cm) waardoor het heel lastig is om de machine vlak te houden. Ook zuigen de pads veel product op. T.z.t. zal ik dus ook gewoon overstappen naar de Lake Country pads, maar voor deze klus (groot oppervlak en bijna geheel vlak) voldoen ze op zich wel.
De machine die ik gebruikt heb is volgens mijn ook niet heel gebruikelijk :schaam : het is een MacAllister MAC460PE die verkocht wordt bij Hornbach. Toen ik vorig jaar op zoek was naar een machine heb ik o.a. de Bosch PEX 400 overwogen. Er was destijds echter een heleboel discussie (op het Meguiars forum) of deze machine wel voldoende excentrische uitslag zou hebben, en toen kwam ik de MacAllister tegen. De machine heeft een vermogen van 450W en een uitslag van ongeveer 5 mm. Bovendien worden er twee backingplates meegeleverd: 150 en 125mm.
De machine is wel redelijk zwaar (tegen de 3 kg), maar het geluidsniveau viel me alleszins mee.
Ik heb nog tot eind augustus vakantie, dus als het weer een beetje wil meewerken, is dit ruim voldoende tijd om de hele bus te behandelen.
In ieder geval was het een erg leerzame en vooral leuke ervaring. Ik moet er niet aan denken om deze hele oppervlakte met het handje te moeten doen.
Hartelijk dank voor het lezen.
Deel 2: donderdag 14 augustus
Na afgelopen dinsdag nog een aantal uurtjes bezig geweest te zijn, was het vandaag weer tijd voor een flinke sessie. In totaal een uurtje of 6 bezig geweest, totdat ik door een fikse regenbui (ik was zo aandachtig bezig dat ik de bui niet eens heb zien aankomen 8d ) verrast werd.
Het was eigenlijk de bedoeling om vandaag aan de passagierszijde van de bus te beginnen, maar afgelopen dinsdag kwam ik een aantal hele vervelende plekken tegen (maar daarover zometeen meer), die veel meer tijd vergden dan de bedoeling was. Uiteindelijk heb ik nu bijna de hele bestuurderskant én de voorkant gedaan.
Vanochtend eerst maar weer begonnen met het wassen van de bestuurderskant en de voorkant van de bus. Hierna heb ik nog een aantal stukken, die nog niet gedaan waren, gekleid. De onderkant (zeg maar het onderste 20%) van het plaatwerk voelde na het wassen aan als schuurpapier: naast allerlei teerspetters, leek het wel of er een heleboel zand, stof en wat dies meer zij, vastgebakken zat in de lak. Na het kleien van de onderkant van de deur, heb ik toch maar besloten om de rest van de onderkant als allerlaatste te doen: Nog nooit heb ik klei zo smerig zien worden van zo'n klein stukje 8-o . Ik ben zelfs vergeten er een foto van te maken. In ieder geval mag heb blok klei daarna naar de klei-hemel, om daar de rest van zijn bestaan in vrede te slijten, badend in de Quik Detailer of de Spray & Wipe.
Na dit drama de excenter er bijgepakt, pad erop en met de M83 aan de slag. Ja, u leest het goed, toch de M83 8o . Afgelopen dinsdag was het niet al te warm en heb ik besloten het er toch maar op te wagen, om de M83 zonder M80 te gebruiken. Het viel helemaal niet tegen: de eerste keer was ik erg voorzichtig en ben ik (misschien wel veel te vroeg) gestopt met inwerken. Het residu liet zich prima verwijderen. Bij het tweede stuk heb ik iets meer de grens opgezocht en.....ben er overheen gegaan: laat ik zeggen dat ik nu ook weet wat het gommen van M83 inhoud ]-0 . Ach, zo moet je het leren en met wat Quik Detailer, een goede MF doek en wat overredingskracht, was het er wel weer af te krijgen.
Daarna wist ik in ieder geval waar ik op moest letten. Als ik zag dat de M83 wat 'doorzichtig' (vaseline-achtig wordt het ook wel genoemd) werd (wat overigens nog verdomd lastig te zien is op witte lak), even stoppen en een soort van swipe test doen. Als het residu nog vettig was: nog even doorwerken, als het resultaat korrelachtig werd, stoppen en afnemen.
Als je eenmaal doorhebt waar je op moet letten, is het eigenlijk best fijn spul om mee te werken.
Anyway: ik heb verder dus verder gewerkt met de M83, gevolgd door een pass met M80 (al had ik niet het idee dat dit laatste enig verschil maakte).
Zoals ik al eerder noemde was ik afgelopen dinsdag een aantal hele vervelende krassen tegengekomen. Ik zeg dan wel krassen, maar eigenlijk leek het meer op een soort van schuurplek. Ze zaten allemaal zo'n beetje op dezelfde hoogte, maar het was ook niet een volledige 'veeg'. Zelfs met 2 passes met M83 zijn ze niet weg te krijgen (ze zijn wel minder geworden). Ik zat me al af te vragen hoe dit ontstaan zou kunnen zijn, todat ineens het kwartje viel: de plekken zitten zo te zien precies op plaatsen waar belettering gezeten heeft. Het patroon van de krassen lijkt ook op wat je zou krijgen als je iets probeert los te steken. Waarmee dit gedaan is, weet ik niet deze persoon wat is ieder geval niet erg (laat ik het netjes zeggen) kundig.....:klap
Misschien dat ik volgende keer nog één of twee passes probeer, maar de krassen zijn in ieder geval aardig diep.
Om het afgeplakte deel is de deur al gepolijst, het gedeelte op de voorgrond nog niet. De veeg (die vaag te zien is, ongeveer op de hoogte van het sleutelgat, is verdwenen).
"Bus is groot en ik is klein", dus maar een 'steiger' erbij gepakt. Deze kant van de bus is geheel behandeld (op het onderste deel - tot de vouw boven de wielkasten- na).
Het komende weekend is de bus in gebruik, dus ik heb even een paar dagen rust (alhoewel: ik wil nu de Peugeot wel weer eens een behandeling geven).
Toch best vermoeiend, dat (machinaal) detailen, dus zometeen lekker
Ondertussen heeft zich echter een mooi oefen-object aangediend, in de vorm van de witte (nou ja, dat was 'ie ooit) bedrijfsbus van mijn vriendin.
Zoals zoveel bedrijfsbussen heeft deze al het nodige moeten doorstaan. Gevolg: een verscheidenheid aan lakdefecten, variërend van oxidatie en steenslag tot een heel scala aan krassen.
Een aantal krassen zijn ontstaan doordat mijn vriendin, als ze met haar paarden naar wedstrijden of beurzen gaat nog wel eens wat struiken en laaghangende takken tegenkomt.
Een ander deel is ontstaan doordat sommige mensen geen ene jota om andermans spullen geven. }w Gevolg hiervan zijn een aantal krassen (gelukkig niet heel erg diep) over de volle lengte van de auto (zo'n beetje op personen-auto spiegel hoogte). lakresten en een deuk in één van de deuren (waarschijnlijk een winkelwagentje of zo).
Kortom: het ideale oefenobject, want het kan er alleen maar op vooruit gaan. Bovendien zitten er niet al te veel rare hoeken in zo'n bus, dus ideaal om voor het eerst met de excenter op te oefenen. Doel van deze sessie was om te bepalen wat de beste combinatie van pad en polijstmiddel zou zijn.
Krassen in alle vormen en maten en nog wat lakresten van de-een-of-andere onverlaat.
Eerst ben ik maar eens begonnen om de motorkap in te spuiten met Meguiars APC (1:10) om alle dode insecten weg te krijgen.
Hierna heb ik een deel van de bus gewassen met de Meguiars Washmitt en NXT shampoo. Hiervan knapte het geheel al aardig op.
Daarna heb ik de motorkap en een deel van de zijkant van de bus gekleid (met Meguiar's consumenten klei i.c.m. Quik Detailer). Ik vreesde het ergste (voor de zekerheid had ik al een extra blok klei besteld), maar na het kleien van de halve motorkap, was de klei nog verrassend schoon. Waarschijnlijk het gevolg van het 'voorwassen' met APC ?!
Helaas: te vroeg gejuicht. Dit kwam er van een klein stukje van de zijkant af
In ieder geval is er na het wassen en kleien weer iets van glans te bespeuren (alleen als je onder een bepaalde hoek kijkt :roll )
Hierna met licht verhoogde hartslag (het blijft spannend) de excenter gepakt en de op één na zachtste pad 'gemonteerd' (later meer over de gebruikte machine en pads) en voorzien van een een bescheiden hoeveelheid Meguiars M80. (Ik heb goed geluisterd naar de wijze heren op het forum en ben dus begonnen met de lichtste combi). Ik wou eerst met de motorkap beginnen. Deze staat immers mooi schuin en zit op de perfecte werkhoogte. Omdat de zon echter nog vol op de voorkant van de auto stond (en ik op diverse fora gelezen heb hoe gevoelig de Meguiars M80 en met name M83 voor warmte zijn), ben ik maar aan de zijkant begonnen. Enige voordeel van zo'n enorme bus: hij maakt zijn eigen schaduw
Eerst de M80 op het laagste toerental verspreidt en daarna in een aantal horizontaal en verticaal overlappende banen de M80 verder ingewerkt (op een iets hoger toerental). Na een aantal minuten hoopvol het residu verwijderd, maar helaas: nauwelijks resultaat. Dan nog maar een keer en nu iets langer ingewerkt. Ook nu is het resultaat teleurstellend: de pad was wel een beetje wit geworden, maar dit was niet voldoende om de oxidatie te verwijderen (de letters waren nog duidelijk leesbaar).
De volgende stap was om een stapje zwaarder te gaan: ik heb overwogen om de M83 te gaan gebruiken, maar voor mijn gevoel was de pad gewoon te 'licht'. Bovendien ben ik een beetje huiverig voor M83 (ik geloof dat het Stimpy was die het ooit als "temperamentvol" omschreef), als het redelijk warm is.
Dus maar een iets hardere pad op de machine gezet en het nogmaals met M80 geprobeerd. Deze pad had duidelijk iets meer 'bite', want het was iets moeilijker om de machine in mooie banen te laten bewegen. Het verhogen van het toerental met 1 stand "did the trick". Na aantal overlappende banen horizontaal en daarna verticaal, vond ik het welletjes. Na het verwijderen van het residu, eindelijk resultaat ! De oxidatie is geheel verdwenen en ook er is zowaar ook weer glans te bekennen.
Een deel van de krassen is ook verdwenen of sterk verminderd. Een aantal krassen zijn echter te diep om met de excenter te verwijderen. Waarschijnlijk kan ik ze met een tweede pass wel verminderen.
Daarna heb ik toch nog een poging gewaagd op de motorkap. De zon was ondertussen wat verder weggedraaid en de lak voelde niet warm aan. Ik wilde toch wel eens de M83 proberen, maar heb uiteindelijk gekozen voor een combinatie van M80 en M83 op de zachte pad. Hiermee verdween de oxidatie ook prima, alleen de swirls werden hiermee niet echt minder.
Het polijsten legde helaas ook weer nieuwe lakdefecten bloot: Allerlei andere vreemde (spiraalvormige) krassen werden zichtbaar. Eerst was ik bang dat ik deze veroorzaakt had ( 8o ), maar toen ik een onbewerkt deel van de motorkap eens aandachtig bekeek zag ik dat dergelijke krassen ook daar (onder de oxidatie) zaten. Geen idee hoe dit soort krassen ontstaan zijn, maar ze zijn vrij diep en ik krijg ze niet weg. Misschien ooit met een rotary ?!
Het aanvalsplan gaat in ieder geval worden: M80 op de hardere van de twee pads en op de stukken die het nodig hebben een combinatie van M80 en M83 op dezelfde pad. Ook zal ik moeten berusten in het feit dat ik lang niet alle krassen en swirls zal wegkrijgen, daar zal toch echt zwaarder geschut (rotary?) aan te pas moeten komen. Maar het idee is om het geheel een stuk toonbaarder te maken dan dat het nu is en dat moet zeker gaan lukken.
Als laatste nog even over de gebruikte materialen:
De pads die ik gebruikt heb zijn van System 123, die ook door een aantal mensen op het Meguiars forum gebruikt werden, vooral omdat het velcro op de rug even groot is als de backingplate van de excenter. Nu ik een aantal Lake Country Hand Pads heb, kan ik mooi de hardheid vergelijken: de zachtste pad die ik gebruikt heb is iets zachter dan LC's white polishing pad en de hardste pad is iets zachter dan LC's orange light cutting pad.
Het nadeel van deze pads vind ik echter dat ze erg dik zijn (bijna 5 cm) waardoor het heel lastig is om de machine vlak te houden. Ook zuigen de pads veel product op. T.z.t. zal ik dus ook gewoon overstappen naar de Lake Country pads, maar voor deze klus (groot oppervlak en bijna geheel vlak) voldoen ze op zich wel.
De machine die ik gebruikt heb is volgens mijn ook niet heel gebruikelijk :schaam : het is een MacAllister MAC460PE die verkocht wordt bij Hornbach. Toen ik vorig jaar op zoek was naar een machine heb ik o.a. de Bosch PEX 400 overwogen. Er was destijds echter een heleboel discussie (op het Meguiars forum) of deze machine wel voldoende excentrische uitslag zou hebben, en toen kwam ik de MacAllister tegen. De machine heeft een vermogen van 450W en een uitslag van ongeveer 5 mm. Bovendien worden er twee backingplates meegeleverd: 150 en 125mm.
De machine is wel redelijk zwaar (tegen de 3 kg), maar het geluidsniveau viel me alleszins mee.
Ik heb nog tot eind augustus vakantie, dus als het weer een beetje wil meewerken, is dit ruim voldoende tijd om de hele bus te behandelen.
In ieder geval was het een erg leerzame en vooral leuke ervaring. Ik moet er niet aan denken om deze hele oppervlakte met het handje te moeten doen.
Hartelijk dank voor het lezen.
Deel 2: donderdag 14 augustus
Na afgelopen dinsdag nog een aantal uurtjes bezig geweest te zijn, was het vandaag weer tijd voor een flinke sessie. In totaal een uurtje of 6 bezig geweest, totdat ik door een fikse regenbui (ik was zo aandachtig bezig dat ik de bui niet eens heb zien aankomen 8d ) verrast werd.
Het was eigenlijk de bedoeling om vandaag aan de passagierszijde van de bus te beginnen, maar afgelopen dinsdag kwam ik een aantal hele vervelende plekken tegen (maar daarover zometeen meer), die veel meer tijd vergden dan de bedoeling was. Uiteindelijk heb ik nu bijna de hele bestuurderskant én de voorkant gedaan.
Vanochtend eerst maar weer begonnen met het wassen van de bestuurderskant en de voorkant van de bus. Hierna heb ik nog een aantal stukken, die nog niet gedaan waren, gekleid. De onderkant (zeg maar het onderste 20%) van het plaatwerk voelde na het wassen aan als schuurpapier: naast allerlei teerspetters, leek het wel of er een heleboel zand, stof en wat dies meer zij, vastgebakken zat in de lak. Na het kleien van de onderkant van de deur, heb ik toch maar besloten om de rest van de onderkant als allerlaatste te doen: Nog nooit heb ik klei zo smerig zien worden van zo'n klein stukje 8-o . Ik ben zelfs vergeten er een foto van te maken. In ieder geval mag heb blok klei daarna naar de klei-hemel, om daar de rest van zijn bestaan in vrede te slijten, badend in de Quik Detailer of de Spray & Wipe.
Na dit drama de excenter er bijgepakt, pad erop en met de M83 aan de slag. Ja, u leest het goed, toch de M83 8o . Afgelopen dinsdag was het niet al te warm en heb ik besloten het er toch maar op te wagen, om de M83 zonder M80 te gebruiken. Het viel helemaal niet tegen: de eerste keer was ik erg voorzichtig en ben ik (misschien wel veel te vroeg) gestopt met inwerken. Het residu liet zich prima verwijderen. Bij het tweede stuk heb ik iets meer de grens opgezocht en.....ben er overheen gegaan: laat ik zeggen dat ik nu ook weet wat het gommen van M83 inhoud ]-0 . Ach, zo moet je het leren en met wat Quik Detailer, een goede MF doek en wat overredingskracht, was het er wel weer af te krijgen.
Daarna wist ik in ieder geval waar ik op moest letten. Als ik zag dat de M83 wat 'doorzichtig' (vaseline-achtig wordt het ook wel genoemd) werd (wat overigens nog verdomd lastig te zien is op witte lak), even stoppen en een soort van swipe test doen. Als het residu nog vettig was: nog even doorwerken, als het resultaat korrelachtig werd, stoppen en afnemen.
Als je eenmaal doorhebt waar je op moet letten, is het eigenlijk best fijn spul om mee te werken.
Anyway: ik heb verder dus verder gewerkt met de M83, gevolgd door een pass met M80 (al had ik niet het idee dat dit laatste enig verschil maakte).
Zoals ik al eerder noemde was ik afgelopen dinsdag een aantal hele vervelende krassen tegengekomen. Ik zeg dan wel krassen, maar eigenlijk leek het meer op een soort van schuurplek. Ze zaten allemaal zo'n beetje op dezelfde hoogte, maar het was ook niet een volledige 'veeg'. Zelfs met 2 passes met M83 zijn ze niet weg te krijgen (ze zijn wel minder geworden). Ik zat me al af te vragen hoe dit ontstaan zou kunnen zijn, todat ineens het kwartje viel: de plekken zitten zo te zien precies op plaatsen waar belettering gezeten heeft. Het patroon van de krassen lijkt ook op wat je zou krijgen als je iets probeert los te steken. Waarmee dit gedaan is, weet ik niet deze persoon wat is ieder geval niet erg (laat ik het netjes zeggen) kundig.....:klap
Misschien dat ik volgende keer nog één of twee passes probeer, maar de krassen zijn in ieder geval aardig diep.
Om het afgeplakte deel is de deur al gepolijst, het gedeelte op de voorgrond nog niet. De veeg (die vaag te zien is, ongeveer op de hoogte van het sleutelgat, is verdwenen).
"Bus is groot en ik is klein", dus maar een 'steiger' erbij gepakt. Deze kant van de bus is geheel behandeld (op het onderste deel - tot de vouw boven de wielkasten- na).
Het komende weekend is de bus in gebruik, dus ik heb even een paar dagen rust (alhoewel: ik wil nu de Peugeot wel weer eens een behandeling geven).
Toch best vermoeiend, dat (machinaal) detailen, dus zometeen lekker