• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Flex PE 14-2 150 aangeschaft. Wat nu? Tips gevraagd

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Hallo allen,

Zojuist de knoop doorgehakt en de volgende machine besteld:
Flex PE 14-2 150 PE14-2150

Nu heb ik nog nooit met een Rotary gewerkt, maar volgens velen moet ik dit gewoon gaan doen en gaandeweg ontdekken hoe het gaat.
Nu wil ik deze van 't weekend gaat gebruiken, nu rijzen de volgende vragen:

- Het daadwerklijke polijsten, welke stand moet ik ongeveer gaan gebruiken?
(Het betreft een zwarte BMW X5, lak is ongetwijfeld weer erg hard)
- Waar moet ik nog meer op letten?

Heb wel de nodige ervaring met polijsten, maar alles nog met excentrische machines..

- Het daadwerklijke polijsten, welke stand moet ik ongeveer gaan gebruiken?
(Het betreft een zwarte BMW X5, lak is ongetwijfeld weer erg hard)

Ik heb de flex zelf niet, dus weet niet welke stand wat is, maar ik corrigeer meestal met een toerental zo rond de 2000 toeren.

- Waar moet ik nog meer op letten?
Oefenen. De rotary "beweegt" zichzelf min of meer, door de rotary ietsjes te tilten ga je links / rechts / omlaag / omhoog.. Natuurlijk bepaal jij waar de rotary naartoe gaat, maar het helpt als de rotary zelf ook die kant op wil. Het is een soort van bewegen met je pols, een gevoel wat je gaat krijgen. Op een vlak oppervlak is dit goed te doen, op verticale vlakken wordt het lastiger. Ik zou daar dus met een iets langzamer toerental beginnen om te voelen hoe zo'n rotary voelt en waar die naartoe wil gaan.

Ik zou zeker eerst op een testpaneel gaan oefenen! Of nog beter een clinic volgen bij CC headquarters.

Dat heb ik zelf ook gedaan voor ik een rotary heb aangeschaft. Je komt er dan achter wat er wel en niet mogelijk is met een rotary. Ik zeg altijd maar zo: "Better safe than sorry".

En ik ben erg blij dat ik een clinic heb gevolgd. Je leert daar om gaan met de rotary. En nog blijer dat ik eerst heb geoefend op een testpaneel. Dan zie je hoe snel het goed en fout kan gaan.

(PS, mocht je in de buurt van Heerenveen wonen wil ik je ook wel helpen.)

Grappig, maak al een tijdje gebruik van deze rotary, maar volg donderdag as toch de rotary clinic bij CC. Ik wil nu wel eens weten, hoe en wanneer het fout gaat. Gelukkig nog niet mogen ervaren :p

Mmm rond de 2000 toeren dus en zo bewegen. Ik kom er vanzelf wel achter hoe het voelt.
Ik ga wel meteen aan de slag op een dikke X5, maar dat moet lukken neem ik aan.
Aldus iemand van CarClean (paar weken geleden al 's gebeld) doe je op de metalen delen niet gauw iets helemaal verkeerd.

Mijn eerste reactie op je vraag in de titel is: gelijk aanbieden in het te koop gedeelte voor de helft van de prijs, dan neem ik hem van je over:) (Ja, ik ben jaloers;))

Je kan ook even youtube kijken, misschien ken je deze al?

Met een beetje 'common sense' zal er niet zo snel iets fout gaan. Niet te lang op dezelfde plek blijven, niet te lang op vouwen en scherpe randen, met backingplate uit de buurt blijven van deurpgrepen en dakantennes. Goed je compound doorwerken. Er staan op YT genoeg filmpjes hoe je roterend moet poetsen, oa van Chemical Guys. Succes!

Het grote verschil met een dap is dat een dap supermakkelijk over het oppervlak te bewegen of te stoppen is. Wil je naar links, dan ga je naar links. Wil je naar rechts, dan ga je naar rechts. De dap volgt je.

Met een rotary is dat anders: Jij wil naar links, maar de rotary draait snelle toeren en wil naar rechts. Als je techniek niet goed is, dan ga je gewoon naar rechts of hobbelig naar links. Het is even wennen in het begin, iets wat een filmpje dus niet laat zien. Maar met de tijd went het wel en dan heb je met die Flex volgens mij echt een top machine.