• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foamlance

sypro

Detailing rookie
18 aug 2015
2
0
Dag,

Ik ben iets aan het zoeken om mijn grote bestelwagen efficient, snel en aanvaardbaar proper te krijgen. Al een tijd had ik een foamlance op het oog, maar had er nooit bij stil gestaan dat dit enkel als voorwas werd gebruikt. Nu vroeg ik mij af op een combinatie van een: "Monello - Lancia Foam Kit for Karcher HD series en Monello Magico c" goed genoeg is om grote oppervlaktes aanvaarbaar proper te krijgen. Of is dit gewoon een onzinnig idee, anders een alternatief die geen wasstraat is ?

Ik ben eigenlijk redelijk fanatiek met de schoonmaak van mijn vrijetijds wagen, maar een bestelwagen is nogal hoog en onhandig om veel tijd aan te besteden.

Bedankt !
 
Als je 1 keer goed je bestelwagen polijst en in de wax zet. is het daarna een kwestie van bijhouden.

Maar dan kom je al een heel eind met foam en een krachtige HD reiniger.
 
De grote vraag is natuurlijk " wat is aanvaardbaar " als het een busje is die ook weer niet hoeft te glimmen als een keutel in de maneschijn dan is een foam voorwas en daarna een handwas met mf spons danwel een wasmitte al een best goede denk ik. Ik maak op uit je verhaal dat kleien en waxen wat te veel van het goede is voor de bus.
 
Ik heb 1x een werkbus gedaan en dit kost inderdaad wat tijd. Maar veelal rechte panelen is ook wel weer makkelijk werken.

Het exterieur volledig gedaan en in 2 lagen Collinite 845 gezet en de grote kunststof bumpers in de Gyeon Trim.


Resultaat;

De eigenaar zat reed altijd in een ranzige bus rond. Maakte hem nooit schoon, koste teveel tijd en moeite.
Nu spuit hij de bus elke vrijdag effe af op het werk tijdens het vrijdagmiddag-biertje. ALS NIEUW, COLLEGA'S JALOERS.

De dagelijkse vervuiling is hoog doordat hij op een bouwplaats werkt. Misschien dat als ik wat verder ben met detailen, dat ik deze man een coating kan aanbieden zodat hij langer en beter is beschermd.
 
Janvis;n429153 zei:
De grote vraag is natuurlijk " wat is aanvaardbaar " als het een busje is die ook weer niet hoeft te glimmen als een keutel in de maneschijn dan is een foam voorwas en daarna een handwas met mf spons danwel een wasmitte al een best goede denk ik. Ik maak op uit je verhaal dat kleien en waxen wat te veel van het goede is voor de bus.

Huh? Dit lijkt me nou niet de manier.... De foam is een voorwas... die laat je in werken en dan spuit je hem af... En dan maak je de auto schoon met een (2)emmertje sop een washmitt of spons (mf wel te verstaan) .... Met de voor was help je de kans op swirls te verminderen.... Maar dan moet je het wel afspuiten... als je de schuim gaat inwrijven met een spons doe je meer schade toe dan mij de bedoeling lijkt..



Als je auto goed beschermt is zo als Bikkel aan geeft zal hij zeker wat schoner worden van deze voorwas... Wil je hem echt schoon hebben of ben je niet tevreden zou je er echt de befaamde emmertjes erbij moeten pakken. Ligt ook een beetje aan de kleur van de auto... zilver achtige kleuren lijken sneller schoon dan bijvoorbeeld zwart of wit.
 
Denk dat Janvis gewoon bedoelde: foamen, afspuiten en wassen met 2 emmers + mitt and that's it. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zluytr Het afspoelen zag ik als vanzelfsprekend, maar inderdaad moet je natuurlijk wel goed afspoelen na het foamen. Pas daarna beginnen met wassen.

Caeyers Tanks, jij had me door ;)
 
Met een foamlans kun je jezelf een hoop ellende en boenwerk besparen zeker als je bus niet goed in de wax staat of gewoon erg veel km's maakt.

zeker met een wat aggresievere shampoo als de snow combo 2, als ik deze 1:6 opspuit hoef ik zelfs op 3 weken oude vliegenresten niet meer te boenen.

en kost maar 25euro voor 5L.

echter heb je daarna ook zo goed als geen waxlaag meer op je auto/bus.
 
Maeupie00 komt het dichts als antwoord op mijn vraag :)

Ik koop regelmatig spullen hier op Carclean, en was dus zo goed als elke zondag intensief mijn vrijetijds wagen, alsof het een religie was.

Maar mijn bestelwagen is een groot hoog lang ding, bijna een halve vrachtwagen. Om deze dus ook nog eens te lijf te gaan met een spons zit er echt niet in. Toch wil ik dat deze redelijk proper staat aangezien dit het eerste is die de klant ziet. Aanvaardbaar vind ik het moment waarop het stof en misschien ook het grootste aantal insecten er vanaf zijn, en dus de bestelwagen gewoon blinkt zonder meer.

Ik vroeg mijn dan ook af hoe andere grote bedrijven dit doen, die bijvoorbeeld een veel groter wagenpark bezitten.
 
De bussen gaan gewoon door een wasstraat, of ze spuiten er soort shampoo / foam op en daarna met emmer en borstel op een stok.
en daarna afspuiten. echt met het handje wassen gebeurt niet echt veel
 
sypro;n429279 zei:
Ik vroeg mijn dan ook af hoe andere grote bedrijven dit doen, die bijvoorbeeld een veel groter wagenpark bezitten.

Bikkel;n429300 zei:
De bussen gaan gewoon door een wasstraat, of ze spuiten er soort shampoo / foam op en daarna met emmer en borstel op een stok.
en daarna afspuiten. echt met het handje wassen gebeurt niet echt veel

Correcte´Mundo! Gebeurt ook regelmatig door mobiele poetsbedrijven. Die komen periodiek langs om wagenparken bij te houden. Ligt er ook maar net aan hoeveel waarde een bedrijf hecht aan zijn wagenpark, hoezeer het wagenpark representatief moet zijn, enzovoorts.


Wat betreft jouw oorspronkelijke vraag en aansluitend of de reacties;

Ik snap je punt;
sypro;n429279 zei:
Maar mijn bestelwagen is een groot hoog lang ding, bijna een halve vrachtwagen. Om deze dus ook nog eens te lijf te gaan met een spons zit er echt niet in.

Echter, zoals ik hier lees, kan je dus kiezen voor;

- De bus een keer grondig aanpakken*, dán goed beschermen en simpele wasbeurten.
(*Wassen - Kleien - Polijsten - Wax/selant/coating)
Wanneer je voorbereiding goed is, zal een bescherming beter en langer zijn werk doen. Een wasbeurt zal dan ook vele malen simpeler zijn en snel tot resultaat leiden.
Hierbij zou afspuiten al voldoende kunnen zijn.

- De bus níet beschermen, maar periodiek wassen.
Hierbij zou je inderdaad de gehele bus kunnen foamen met een effectieve shampoo. Het foam zijn werk laten doen en weer afspuiten. Echter weet ik niet zeker of dit al het vuil zal verwijderen en er gevold moet worden met een handwas. Een handwas zou dan met een bostel op een verlengstuk kunnen of letterlijk met de hand. (MF-spons of MF-handschoen)


Vergeet ook niet dat wanneer je kiest voor het wél beschermen, je niet alleen het wassen makkelijker maakt, maar ook de lak beschermt. Dit zal bijv. de waarde van de bus nét wat hoger houden.


Greetz
 
Bij mijn vorige baas werd ik geacht mijn bus minimaal elke 2 weken door de wasstraat te halen.
Aangezien ik veel op bouwplaatsen werk knapt een bus daar erg van op, klanten zien niet of nauwelijks het verschil tussen een schone wasstraat wagen of een volledig gepoetste bus. Een schone bus ziet er al netjes uit in mijn ogen.
 
SanderBakker : Een witte bus zal na een krasstraat inderdaad weer schoon ogen. :-D

Hier in het dorp zie ik wel vaker bedrijfswagen rondrijden van één-of-ander bedrijf. Zij rijden in zwarte VW Caddy's en Transporters. Hierbij word ook gedacht dat een krasstraat voldoende is, maar sinds ik in mei ben begonnen met detailen tot de dag van vandaag, rijden die bussen nog steeds schoon rond, maar wel doffer door het web aan swirls wat over de auto's ligt.

't is maar net wat je wilt natuurlijk, hehe!