• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford 1.6 16V Sport Colorado Red

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.818
123
48
De afgelopen dagen heb ik tussendoor gewerkt aan onze Ford Fiesta 1.6 16V Sport. De kleur is Colorado Red. De auto is 6 jaar oud en heeft 84.000 km gereden.

Door mijn kersverse vaderschap heb ik de laatst tijd weinig tijd gehad om onze auto netjes bij te houden. De vervuiling was, voor mijn doen, extreem. Er zat aangehecht vuil op de lak, spinnenwebben en teer. Kortom tijd voor een detail.


001nogwassen.webp



Als start heb ik de auto met de HD afgespoten. Daarna heb ik met de Gloria Foammaster de auto voorzien van een mooi laagje foam. De foam heb ik 5 a 10 min laten zitten. Omdat het erg warm was, droogde de foam snel op. De bijna opgedroogde foam heb ik afgespoten met de HD waarmee het eerste vuil verwijdert is.

002foam.webp


De sponning van de achterklep was erg vies geworden. Om het vuil los te weken heb ik de sponning ingespoten met Meq´s APC (1:6). Ik heb het vuil losgewerkt met de slide brush van Meq´s.


003viezeachterklep.webp


004achterklep.webp


De velgen staan in de CarPro C.Quartz waardoor een mild sopje voldoen is om het vuil te verwijderen. Om de binnenkant van de velgen de reinigen heb ik gebruik gemaakt van de grote Woolie. Sinds ik de Woolies heb, heb ik de EZ brush niet meer gebruikt. Met de woolies kun je veel gerichter werken. Ook spetteren de Woolies vrijwel niet integenstelling tot de EZ.

006velg.webp



Na het wassen en voor het drogen heb ik de auto ingespoten met Iron-X. Daarvoor heb ik de high volume sprayer van Meq´s gebruikt. Aangezien het aantal paarse spoortjes op de lak meeviel, trek ik de conclusie dat er zich weinig ijzerdeeltjes gehecht hadden aan de lak. Kreeg overigens minder leuke reacties van aanwezigen over de geur van de Iron-X ,^^ Na het wassen en na de Iron-X heb ik de auto ingespoten met Body Solvent van Meq´s. Hiermee heb ik vele teerspettertjes losgeweekt en later weggespoeld.


005ironx.webp


Na het laten inwerken van de Iron-X ben ik de auto gaan wassen. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van de Meq´s washmitt en de Slick & Suds Poorboys. N ahet wassen en voor het drogen heb ik de lak bewerkt met klei. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van de Paintrubber van Swissvax.

007paintrubber.webp


Als glijmiddel heb ik Valtepro Citrus Bling gebruikt.

De kunstof kap onder de voorruit was erg vies en kreeg ik niet meer netjes zonder deze te demonteren. Ik heb de plaat verwijderd waarna ik deze schoongemaakt heb met APC (1:6).


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ik heb de plaat ingespoten met APC, even in laten werken en vervolgens het vuil losgewerkt met de Meq´s Slide Brush.

009raamlijstsopje.webp


Nadat de raamlijst helemaal droog was, heb ik voor de zekerheid het oppervlak goed ontvet met CarPro Eraser. Nadat ik er van overtuigd was, dat alle vettigheid en vuil weg is, heb ik een laagje CarPro Dlux opgebracht.

010dlux.webp


Zo, de raamlijst ziet er weer mooi uit. Door het demonteren heb ik ook de rand op de voorruit goed schoon kunnen maken. Het resultaat is naar (mijn) tevredenheid.

011raamlijstweergemonte.webp


Deze detail verloopt in stappen. Ik heb de lak gepolijst, maar daar heb ik geen foto´s van. Voor het polijsten heb ik gebruik gemaakt van de Poorboys World SSR lijn icm de PRO900 en de DAP900, maar daarover later meer.

Bedankt voor het lezen!
 
Grondige aanpak en een duidelijke write up. Je kunt goed zien dat je er de laatste tijd weinig aan hebt gedaan Leon, maar dan is het resultaat ook des te duidelijker.
 
Netjes bezig zo te zien ! Benieuwd naar de rest van je verslag :ja

Is het niet zo dat bij een rode auto je altijd een grotere voldoening hebt ?

Btw : proficiat met je vaderschap .
 
Doorgaans kun je een mooie diepte in een rode auto krijgen.

Dank je Grandscenicman.

De Dlux is voor mij echt een blijvertje. Ik heb de trims van onze Volvo V70 er mee behandeld. De look is mooi strak en de levensduur van het laagje Dlux is top. Ook is het vele makkelijker verwerkbaar dan de Dodo Juice Trim sealant.
 
Toevallig het terras net schoongemaakt, maar bedankt voor de tip.
 
Ik zie dat je de sponningen helemaal met APC hebt bewerkt. Zorg wel dat scharnieren gesmeerd blijven, bij onze Ka was ik dat de laatste keer vergeten en prompt piepte het scharnier van de kofferklep. Beetje WD40 doet wonderen.
 
Ik lees dat je de Body Solvent hebt gebruikt bij warm weer. Ikzelf durf dat niet aan, omdat hij me best agressief lijkt icm het warme weer en dus het snelle opdrogen. Doe je dat dan paneel voor paneel of hoeft dat niet?

Voor de rest leuk om te volgen!
 
@Soost; De tekst viel zo weg tussen de foto's. Ik heb de tekst juist beter leesbaar willen maken door voor Bold te kiezen.
 
@McShine; Ik heb de hele auto ingespoten. Omdat het zo warm was, heb ik er voor gekozen de Body Solvent op een natte lak op te spuiten. Ook heb ik de Body Solvent minder lang laten inwerken dan ik had gewild. Dit om het indrogen te voorkomen. Ik vind wel dat de lak droog en pieperig aanvulde na het drogen. Er waren geen droogsporen zichtbaar, maar de lak voelde anders dan anders. Zou dit door het gebruik van Body Solvent bij een hogere temperatuur kunnen komen? Overigens heb ik niet de indruk dat het een probleem is voor de lak. Zeker niet als de auto nog gepolijst wordt en voorzien wordt van een waxlaag.
 
Dat heb je goed gezien. Dat is idd de waxbox bij de Tango in Culemborg. Zie dat je uit Culemborg komt. Dan tel ik nu minimaal 3 Culemborgers op het CC forum.