• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Falcon schoon en bubbelloos project

falcongek

Detailing addict
13 feb 2013
38
52
Hoi,

Laat ik ook maar een project opstarten.
Patient:
Mijn ford falcon uit '63.

Paar jaar geleden geheel gerestaureerd en overgespoten. Nu 6 jaar legaal op de weg.
Lak is ongeveer 7 a 8 jaar oud (afhankelijk welke laag je telt).
Ik heb hem nooit door de wasstraat gehaald (kan ook niet met al die uitsteeksels)
Echter de lak begint op een aantal plaatsen al te bubbelen.]-0 ]-0
Uiteraard zitten we al buiten de garantie, dus heb ik zelf de handschoen maar opgepakt.
Onderwijl heb ik mij ook verdiept in de edele kunst van het lakonderhoud, waar ik hem voorheen in de wasbox afspoot en met de hand waste, ben ik nu dus druk bezig hier verslaafd te worden w^^w
Genoeg getyped, foto's.
Vanmiddag op een mooi plekje:

sam0304z.webp

sam0307wj.webp

sam0313m.webp

sam0314h.webp

sam0318zn.webp


en ja, hij is (nog) niet schoon.

Probleem gebieden:

Achterportier, hier heb ik vorig jaar de handschoen opgepakt. Het is by no means perfect en zoals ik het hebben wil, maar momenteel roest het niet verder en van een afstandje zie je het niet.
sam0328d.webp


De bubbels en helaas geen champagne
sam0330l.webp

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/22/sam0331j.jpg
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/534/sam0333b.jpg

En een parkeerplaats cadeau'tje
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/9/sam0332um.jpg

Als ik aan reparaties, zowel interieur als exterieur (de voorbank begint te scheuren :'( ) of de wagen een van de was/poetsstappen heb gegeven zal ik updaten.
Aangezien ik binnenkort de schoonouders naar de boot moet brengen zal ik hen in ieder geval zsm een keer moeten wassen :lol :love :party

Greetz Rinke
 
Gaaf ding! Is 't je dagelijkse auto? Dan dubbel respect!

Destijds de koets niet in de epoxy laten zetten? Als je dit echt top wil hebben wordt 't (in elk geval plaatselijk) kaalhalen en overspuiten vrees ik...
 
Dagelijks?

Neeeeee , 1 op 7 a 8 met euro 95 en een top van 100 en een 3 bak.
0 tot 100 in 45 minuten.

Ik beperk me zoveel mogelijk tot mooie dagen, maar ben er allang van overtuigd dat een auto moet rijden om heel te blijven.
De koets zit in de epoxy, maar ik ben bang dat het bedrijf dat dat eertijds heeft gedaan, niet helemaal zijn zaakjes op orde heeft gehad. Ik ben binnen de garantie termijn wel eens teruggeweest, maar dat was nu bijvoorbeeld die deur, die jawel 1,5 jaar later weer stond te bubbelen.
Ik heb deze kaalgehaald en overgespoten, maar de edele kunst van het plamuren moet ik mij nog iets beter eigen maken, en ik had voor deze reparatie niet veel tijd.

Rinke
 
Het zou beslist niet mijn auto zijn, maar wat zit ik te genieten van de plaatjes van de Falcon.:jippie Schitterend om naar te kijken.

Overigens de 2e? foto waar je bij schrijft dat het nog niet perfect is: het lijkt wel of ik iets van rimpels zie in de lak, een beetje het idee van leer. :eyes Heb je enig idee wat daar aan de hand is? Overigens mensen van de leeftijd van de Falcon beginnen ook rimpeltjes te vertonen, dus wat dat betreft mag het best.:lol

Overigens de roestaanslag bij het schroefje in de chroomstrips, kan wel eens veroorzaakt worden door een foute combinatie van metalen. Zo'n foute combinatie werkt dan een beetje als een ouderwetse accucel: een aan de ene kant een strip materiaal X en aan de andere kant materiaal Y, water erbij en je hebt een spanningsbron (en begin van roestproces). Door vooraf wax in het schroefgaatje te stoppen, of de schroef met blanke lak in te spuiten, (of beide opties) vorm je een extra buffer voor de oxidatie en zal die veel trager of niet gaan lopen.
 
@ cordoba, ja dat zijn rimpeltjes, waar de nieuwe lak en de oude lak en de roestomvormer elkaar niet helemaal liggen.

Ik ben van plan, als het ooit weer boven de 10 graden komt om daar eens heel zachtjes overheen te gaan polijsten en dan nog eens dunnetjes de lak te spuiten.
Met HEEL VEEL uitdamptijd tussen de lagen in. Het was de eerste keer bijna perfect en toen nog ff die extra laag om het even af te maken, waardoor eea toch weer met elkaar ging reageren.

Maar, dat met die leeftijd klopt niet helemaal. Ik heb haar sinds 2001 en van 2001 t/m ongeveer eind 2008 is ze helemaal uit elkaar en kaal gegaan. Daarna lassen, veel lassen plamuren en spuiten.
De lak dateert ergens uit 2005 of 2006. Waarschijnlijk hebben ze haar tussen de verschillende spuitlagen en plamuursessies te lang laten staan, waardoor vliegroest kon vormen of vocht intrekken in poreuze laklagen.

Goede hint mbt de metaalreactie. Ik zal die schroef binnenkort vervangen door een van rvs en zal hem dan eerst in de blanke lak spuiten. Alle schroeven hebben een lik kopervet gekregen voordat ze ingedraaid werden, maar hier had een beetje kit misschien beter gewerkt.

Rinke
 
Bij chromen lijsten kan een RVS schroef niet zoveel kwaad, maar pas op dat je geen RVS-schroeven toepast bij aluminium: dan krijg je juist roest.
Kit zou ik niet gebruiken voor een schroef: als ie ooit los moet, kost het veel moeite, en veel soorten kit vertonen chemische reacties met metalen. In plaats van kopervet, is gewoon simpele (zuurvrije) vaseline misschien beter. Ik heb de boeken niet meer bij de hand, maar mogelijk dat het koper in het kopervet meer kwaad dan goed doet. En eventjes wat blanke lak of blanke tectyl kan natuurlijk nooit kwaad.

Overigens had ik het over de leeftijd van de Falcon, niet over die van de lak.
 
Hoi allen,

Vorige week was het eens lekker weer op zondag. Moeder de vrouw thuisgelaten en met het kindje en de falcon naar mijn ouders gegaan (daar hebben ze een tuinslang tot vooraan). Want opa en oma moeten vervoerd worden!

eerst de falcon eens gefoamed, met de fm10 en valma shampo als foam
sam0372a.webp


Daarna door mijn noeste helper de wagen laten afspuiten :)
sam0376x.webp


Zo zag ze er uit na foamen, afspuiten, wassen met 2em, meg ultimate wash & wax en wash mitt

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/841/sam0379ct.jpg

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/17/sam0381w.jpg

Daarna gaan kleien met de mothers set. De lube ruikt inderdaad heerlijk :) :)

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/23/sam0387q.jpg

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/824/sam0389ax.jpg

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/694/sam0390r.jpg

Die van de deuren is een 50/50, voordeur is gedaan, achter nog niet.
Laatste laat hopelijk zien wat de lakconditie is. Ik denk dat het wel meevalt met swirls ed.

Daarna met de mothers ultimate wax system step 1 aan de slag gegaan:
tijdens en na uitpoetsen:
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/835/sam0391jw.jpg

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/594/sam0393gv.jpg

Daarna waxen met meg wax en uitpoetsen

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/802/sam0396v.jpg

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/109/sam0397m.jpg

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/838/sam0401a.jpg


Niet verkeerd voor een dag werk (ca 1u tot 7 u).
Oplettenden hebben gezien dat ik de wielen niet heb gedaan. Die heb ik gewassen met een sopje van valma en een spons. Ik moet de velgen overnieuw spuiten, veel eer is daar nu niet te behalen.

Interieur (foto's vergeten) sopje met valma door het interieur, het meeste is plaatwerk, daarna de stofzuiger gehanteerd. Alles weer mooi en schoon.

Wat is de lak glad geworden door dat kleien!!!

Greetz Rinke
 
Alleen het wassen en drogen van zo'n klassieker is al behoorlijk wat werk, met alle strips en karaktervormende plooien in het plaatwerk. Ik weet het nog wel van vroeger als ik de auto van m'n vader waste: had je een paneel droog, liep er een minuut later weer water onder de sierstrips vandaan.:( Kortom, je blijft aan het drogen met zo'n auto, maar je blijft óók genieten als ie er weer netjes bijstaat.:jippie
 
@ cordoba;

Ik weet precies waar jet over hebt.

Die strips op het dak zijn hol en de rubbers sluiten ze niet helemaal af, dus tijdens het waxen kwam daar zo nu en dan nog wat water uit. :|
Al doende leert men en het bij de hand houden van een extra mf is nu dus in de werkinstructie opgenomen..:rules

Rinke
 
Heel mooie foto's Rinke, maar vooral: prachtige wagen :love
Respect voor het werk dat je daar allemaal instopt :-)^
 
Zo eindelijk weer eens iets kunnen doen.

Aanstaande zaterdag heb ik een fotoshoot voor een oldtimerblad, dus moest de falcon een beetje opgepoetst worden. Ik heb vandaag even na het werk snel de velgen behandeld.
Zoals gezegd, waren ze het aanzien niet meer waard. Dit is helaas even een lapmiddel, maar het ziet er wel meteen beter uit.

Voor:
sam0714p.webp

:'(

Geschuurd en gespoten
sam0718j.webp

:!

Gemonteerd
sam0719k.webp

sam0716t.webp



Met dop (die ga ik dus nog wel ff poetsen:|~* )
sam0721k.webp



Zoals de oplettende inzoomer kan zien heeft bij het achterwiel enige bubbeling plaatsgevonden van de nieuwe lak, iets met reactie met de oude verflaag en te dik spuiten (ik leer het ooit wel eens). Dat ga ik nu niet meer verhelpen, maar in de toekomst wel.
Het voorwiel is erg mooi geworden.

Ik had de wielen eerst zwart, maar de wieldoppen laten een deel van het wiel onbedekt en dit vond ik ook wel erg mooi en bijkt origineel te zijn.

Niet slecht voor een uurtje snel werk, ik heb 3 van de 4 wielen gedaan. Alleen het RA wiel moet nog en dan kan ik nog ff de bandenzwart van megs uitproberen :love

Greetz Rinke
 
Ha,

Even een vertraging in posten gehad.
1 juni een fotoshoot voor het automobiel gehad, waar mijn wagen met een studebaker lark wagoneer werd vergeleken. Ook best een erg geinig ding.
Gelukkig is het me gelukt de velgen in de korte tijd die ik had best mooi te krijgen, de auto de vrijdag ervoor even gewassen, met megs shampoo en afgedroogd met de meg towel.
Niet gewaxed of gekleid, was nog niet nodig. Wel de bandjes in de bandenzwart gezet. WAT een verschil!!

b8a2.webp



Hier nog even wat foto's door mijzelf genomen tijdens de shoot. Na publicatie kan ik via de fotograaf de "echte" foto's opvragen.

1f2n.webp

i396.webp


De "opponent" ook niet verkeerd.
ipxz.webp

1e9x.webp


toen kwam nog even het zonnetje door :jippie
23wx.webp

ke03.webp


Heb laatst een busje dinitrol en een setje spuitbussen op kleur opgehaald in de Meern, kan ik binnenkort weer eens wat aan de bruine plekjes gaan doen :-/

Veel kijkplezier,

Rinke
 
Ik zie nu de updates pas Rinke. De velgen lijken nu wel in de lakkleur gespoten, en met die Studebaker ernaast, vraag ik me af: hoort de Falcon eigenlijk ook geen 'white wall' banden te hebben?

Fraaie plaatjes, en hij staat er echt schitterend bij.:-)^

Die Studebaker heeft ook als een echte Studebaker eigenaardigheden in de vormgeving, zoals de half-dichte grill, en die typische uitsteeksels bij de achterlichten.

Je plaatjes zorgen weer voor een big smile op m'n face.
 
White wall zeker doen!

Wat een klassiekertje eigenlijk, en wat een ruimte!! ;)
Mijn pa was ooit een aantal jaar monteur bij de Ford in Rotterdam in de jaren 60, zal hem deze eens laten zien!
 
@ cordoba: de velgen zijn nu in de carrossieriekleur gespoten, dat is origineel met de hondenbak wieldoppen.
White walls, jaha, die horen er op, alleen vond mijn portemonnee :rules even van niet. Nu zitten er caravanbandjes (echt waar, 175R13) onder en die met white walls zouden 100% meer kosten :auw dat werd hem even niet. Michellin voert de banden met de exacte maatvoering in R13, maar ik ben voorlopig echt niet van plan om rond de 200-250 euro per band te gaan betalen.
Die studebaker is van '64 en is ook fantastisch. Hij heeft ooit in de K&T gestaan, toen hij net in NL was geïmporteerd rond 2002 met minder als 1000 originele km's op de klok 8-())

@ denders, de wagen is in december 63 in Nederland ingevoerd, misschien is hij wel in Rotterdam aangekomen? En ja de ruimte is fantastisch, alhoewel je wel voor de zitruimte moet meten met jaren 60 maten. Met mijn 2,02 m zit ik redelijk krapjes achter het stuur, volgens de brochure moeten er 6 volwassenen met hoed op in de auto passen :-" jaja.....

Rinke