• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Falcon schoon en bubbelloos project

I recently bumped into this lovely straight six 2.8 Falcon:
P6081328_zpsc75dd01e.webp

Perfect family hack to take the kids to the beach.

P6081412_zps6c746f67.webp

Can't argue about it being huge.

P6081330_zps8d9f81b4.webp

Walk around to find beautifull details.

P6081327_zpscf27661a.webp

Period typography: loving it.

P6081331_zps74196a25.webp

This? Or an Audi A6 . . .

P6081333_zps80b1f555.webp

Compare to an Audi unit! Blimey this car is designed to admire.

P6081332_zps7cea7dc8.webp

Is this to wind up the rear window?
..............
Hi, ik sprak je even kort tijdens 't Laatste Rondje Rijssenhout en ik liep een Rondje om je fraaie Falcon. Ik zocht en vond deze topic en wilde je mijn foto's niet onthouden.
 
Hoi Dinkel,

Dank je wel voor de mooie foto's.
Ik heb ze meteen even gearchiveerd.

Het was een hele mooie uitdagende rit. Ik heb er van genoten.

Groet,

Rinke
 
Daar gaan we weer.

De bubbeltjes op de deur en net voor het voorportier begonnen zorgelijke proporties aan te nemen.
Dus het schuurblok met grit 240 ter hand genomen (ok ook stiekum grit 80 voor hele slechte plekken), daar schrok ik toch echt wel even van.
Alle plekken met Dinitrol behandeld, daarna was er ivm vakantie even geen tijd meer om verder te gaan. De auto moest mee naar Texel.
Na terugkomst toch maar eens serieus aan de bak gegaan en op een zondag naar kantoor gegaan, waar ze een hele mooie loods bij hebben.

Eerst maar eens de plekjes opschuren en plamuren:
q6pi.webp

9itt.webp

jpfl.webp

8r9a.webp


Kwam deze ook nog tegen ]-0
dmc.webp

In de Dinitrol
vl7b.webp

kg30.webp


Daarna schuren (grit 240 max) /plamuren/grondlak
amt5.webp

7p0i.webp

wps1.webp

xd0f.webp

syid.webp


Daarna schuren wederom 240 waterproof en aflakken.
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/692/uaen.jpg
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/708/h5ez.jpg
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/854/60ny.jpg
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/585/528k.jpg

Best tevreden, in de zon:
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/541/kh8k.jpg
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/large/138/locc.jpg

De A stijlen heb ik ook deels gespoten, de bestuurderskant bijna geheel. Daar ben ik bijzonder tevreden over, je ziet er bijna niets van.

Aandachtspunten:
Ik heb de uitspuitzones veel te klein genomen. Dat ga ik proberen te corrigeren met waterproofen en polijsten.
Ik heb te weinig verf gebruikt, waardoor de dekking niet perfect is, of ik heb te weinig laagjes gelegd.
Ontvetten met thinner werk niet (lak vreet elkaar op) wasbenzine geeft perfect resultaat en ruikt lekkerder.
Tot nu toe ben ik tevreden totale kosten voor dit klusje ongeveer 60 euro aan spuitbusjes en wat kleingeld aan schuurvellen.

Ik ben benieuwd hoeveel correctie ik nog met wetsanden en polijsten kan bereiken.

(wordt het niet mooi, dan weet ik wat ik er aan moet gaan doen ;-) )

Greetz Rinke
 
Oh ja, afgelopen weekeind de auto maar even afgespoten, door al dat schuurstof en het texelse zand zag ze er niet meer uit.
Helaas ff een vluggertje in de wasbox met alleen water en daarna drogen.

r75n.webp

94s4.webp


De lak voelt kurkdroog aan, je ziet dat denk ik ook wel aan de druppels. Ik moet echt binnenkort aan de slag :!

En nog even twee foto's omdat het kan :o)
9aez.webp

l4af.webp


Rinke
 
Blijft een toffe auto en een mooi project om te volgen. Maar wel een hoop werk om het netjes te houden.
 
Ha,
Een paar weken geleden tijd gehad om eens lekker tekeer te gaan op de falcon.

Ik had de roestplekken overgespoten, maar omdat het met spuitbusjes is gedaan had ik wel last van een nogal rubbelig oppervlak.

De monello V2 kit besteld en de volgende dag binnengekregen :!

Dus eerst eens foamen en wassen:
z8of.webp

hd2l.webp


Daarna overgespoten plekken schuren met korrel 1500.

kleien met mothers kit.
izvq.webp


daarna mothers step 1
daarna de gespoten plekken polijsten met veloce op oranje handpad, opwerkend met de twee volgende stappen op gele handpad en zwarte.

Ik heb niet de hele wagen gedaan, echtelijke en vaderlijke plichten riepen helaas halverwege de dag.
foto's van de behandelde plekken:
mee0.webp

[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/medium/10/66k4.jpg
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/medium/856/0es4.jpg

Ik ben iig tevreden met het resultaat.
je ziet kleurverschil, maar dat is te wijten aan niet lang genoeg schudden van het bussie verf...8o
Qua feel voel ik geen verschil meer in oppervlaktestructuur tussen het door de professional gedane deel en mijn gedoe, daar ging het mij om. Op het glans gebied is nog wel een vooruitgang te boeken, maar of ik dat met het handje red weet ik niet (Gezien de aankomende financiën zit een dap er nog niet in) maar een extra poging, waarbij ik de hele wagen meeneem is altijd een optie (wel zorgen dat ik de HELE dag kan rommelen, ipv tussen schooltijd... ]-0 ).
Ik begrijp de drive bij velen voor de aanschaf van een dap :-b Daags erna had ik wel een speciaal gevoel in mijn armpjes rofl

Reflectie op het dak (niet gepolijst)
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/medium/843/n302.jpg

Daags erna in Scheveningen
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/medium/820/fj8a.jpg

En vorige week in een weiland tijdens de open boerderijdagen van appie.
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/medium/11/od1y.jpg
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/medium/138/gj44.jpg
[URL]http://imagizer.imageshack.us/scaled/medium/6/pcz8.jpg

Op de twee foto's van de linkerkant zie je nog wel duidelijk de reparatie op de voordeur, dit komt omdat ik (eigenwijs als ik ben) de schuurkracht van de monello producten wilde testen en hier niet met korrel 1500 had voorgeschuurd. Conclusie is uiteraard schuren is noodzakelijk. Verder wil ik nog eens kijken of fijnere korrels schuurpapier beter resultaat gaat opleveren (ik vermoed het wel).

Greetz Rinke
 
Ik heb weer zitten genieten van je werk en je auto Rinke.:jippie

Let er wel op, dat bijv. in de deursponningen niet alle metaal op de plekken waar het plaatstaal is omgebogen, wordt vervangen door plamuur: die 'vouwen' zijn essentieel voor de stijfheid/sterkte van de constructie.
 
Heb op een vorige auto ook eens geprobeerd om dit soort reparaties uit te voeren. Een uitspuitvlak moet je niet proberen af te plakken in een glad stuk plaatwerk, dat blijf je altijd zien. Neem een wat groter stuk en plak af op een plaatwerknaad of een vouw. Ga ook geen kleur op blank spuiten, dat blijf je ook altijd zien: schuur het hele stuk dus terug tot je op de kleurlak zit en ga van daaruit verder. En tussen iedere verflaag waterproof schuren, behalve bij de laatste overgang van kleur naar blank: spuit daar de eerste laag blank in de nog natte laatste basislaag om sinaasappel te voorkomen, mits zowel blank als kleur van dezelfde fabrikant komen.

Al blijf ik erbij: breng 'm gewoon weg en laat alleen het betreffende paneel spuiten. Eventueel kleurverschil tussen de verschillende panelen is altijd minder storend dan kleur- of structuurverschil op 1 paneel. Eventuele kostenbesparing door zelf te doen is nihil als je 't vergelijkt met de irritatie van het steeds weer proberen.
 
Je hoeft niet de gehele blanke laklaag weg te schuren hoor, maar wel zo ruim mogelijk afplakken, zodat je niet tegen je plakband aan spuit. Een randje en of hoekje mag je wel scherp afplakken voor de grondverf, maar niet voor de aflak. Bij de grondverf schuur je de kant nog weg, bij aflakken niet meer.

Makkelijkste is om het papier ahw vast te plakken en daarna om te vouwen, zodat er geen scherpe naar ontstaat, maar een ruimte waar de nevel een beetje in kan stuiven. De overspray kun je dan wegpolijsten en zijn er vrijwel geen overgangen zichtbaar.

Mocht je meer info willen, kan ik wel een voorbeeldje fotograferen en hier wegzetten
 
@ allen: dank voor de tips en positieve replies.

@ Otto: Dat is nu juist de sport geworden. Ik heb er tot nu toe minder als 100 euro in zitten en als ik het door een prof had laten doen denk ik dat ik wel tegen of over de 1000 had gezeten, het gaat namelijk om 4 panelen en zo uit mijn ooghoek zie ik al een paneel of twee zoetjes aan ook op de nominatie komen te staan..
@ d20vt: Dank je voor de info en de tips. Een foto is altijd illustratief. Ik zit nog wel te twijfelen of ik de uitspuitzone moet schuren en zo ja met welke korrel. (schuren lijkt mij iig wel noodzakelijk, maar hoe krijg je dan de overgang weg tussen het geschuurde en weer gespoten en het geschuurde en net niet gespoten????)

Greetz Rinke
 
Ha, weer wat gedaan.
De wagen moest weer getaxeerd worden, dussssss eerst even poetsen.

Foam:
7skr.webp


Daarna:
wassen met de megs wash&wax shampoo (die gele) met de wash mitt.
Daarna mothers step 1, megs step 2 (kleien was niet nodig)
7w20.webp

htn2.webp


Aftoppen met megs wax (die uit de new car box).
yfq.webp


Het heeft geholpen, ondanks de reparaties en her en der vertonende bubbeltjes heb ik complimenten voor het onderhoud mogen ontvangen. Ik moet alleen aandacht aan de banken gaan besteden (scheuren ed) maar eerst een nieuwe baan vinden voordat ik mijn ontslagvergoeding daarvoor ga inzetten :-" :-b

Na de taxatie nog ff lekker rondje gereden, mooi plekkie en mooie zon gevonden en voila:
1vbh.webp

lz85.webp

02vl.webp

t579.webp

an7d.webp



Greetz Rinke
 
Fraaie plaatjes Rinke.:jippie

Ik vraag me alleen af wat ik nu zie op de detailfoto van de motorkap: ik de 'O' en de 'R' van FORD, ik zie de rechterbuitenspiegel boven de motorkap, maar wat zie ik nu nog meer boven de motorkap uitkomen? Het lijkt of ik op een andere foto iets vergelijkbaars zie op het linkervoorscherm.
 
@ Cordoba: Motorkap embleem. Op een van de plaatjes van mijn post van 9 augustus is deze goed zichtbaar.
Bij mijn weten is dit het oude ford embleem, voordat ze totaal overgingen op de blue oval.

Rinke
 
Rinke bedankt voor de toelichting. Ik zie het nu inderdaad op heel wat foto's terug, maar was er van overtuigd dat wat ik zag, op het rechterspatbord zat, en niet midden op de motorkap.:-"
Bedankt voor de toelichting.

Gert