• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full detail - Subaru Forester incl zonnige eindfoto's

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Hij stond weer op het programma; de jaarlijkse beurt voor de Subaru Forester van mijn vader.

Het slachtoffer
Subaru Forester
Bouwjaar: 2009
Kilometerstand: 35.000 km ongeveer
Kleur: Zwart
Bijzonderheden: Sticky paint

Staat
Was en veegkrassen, swirls, maar niet overdreven vies.
Her en der ingevreten vogelpoep.

Beginsituatie_zpsf9520924.jpg


Doel
Krassen met 80% verwijderen en weer diepte in de lak terug brengen.

Imperfecties in beeld gebracht

Imperfecties_zps0270bb4d.png


De door mij genomen stappen
Wassen en drogen
Valet pro advanced neutral snowfoam
Meguiar’s washmitt x 2
Poorboy’s super click & suds
Carclean ronde detailing kwast
Mothers detail brushes
Meguiars APC voor de trims en rubbers 1:8 verdund

Velgen en banden
EZ Wheelbrush small
Mothers wheel brush
Mothers tire brush
Mothers fender well brush (wielkasten)
Rasta washmitt van de Action
Plastic kwastje
Auto Finesse Imperial wheel cleaner concentraat 1:10
Meguiairs APC 1:6 verdund
Wolfgang black diamond tire gel

Reiniging en voorbereiding van de lak
Bilthamber regular clay
Poorboy’s spray & wipe 1:10 aangezien de Bilthamber met puur water gebruikt kan worden

Lakcorrectie
Blauwe 3M afplaktape
Menzerna powergloss POS100/ PG1000 (Monello Inizio)
Menzerna Intensive polish/ IP2000 (Monello Mezzo)
Menzerna Final finish PO85RE5/ FF3000 (Monello Finale)
Monello Kompressor oranje cutting pad
Smartpads CCS 5.5” oranje, wit, groen, zwart
Smartpads spotbuff pads oranje, groen, rood
Monello Spruzzo
CarPro eraser

Afwerking
Chemical Guys Vertua Bond
Poorboy’s Black Hole
Collinite Fleetwax paste no. 885
Gold concorso pad
Poorboy’s trimrestorer

Apparaten en accessoires
DAP900
Gloria Foamaster
Ledlenser lampje

Overige opmerkingen en aanvullingen
Het polijsten was een ware ramp, polijstwaas, vetvlekken, sticky paint. Daarom heb ik er voor gekozen per stap foto's te maken zodat het proces inzichtelijk wordt. Foto's zijn op dezelfde plekken genomen.
Na een testspot tot de volgende combinatie gekomen voor de volledige auto:
Inizio op oranje met een drupje finale toegevoegd
Mezzo op wit met een drupje finale toegevoegd
Vertua Bond op groen
Op de foto's is de moeilijkheidsgraad bij deze lak goed in beeld gebracht.
Het interieur wordt op een later tijdstip onder handen genomen.
Omdat mijn vader niet weet wat hij met deze velgen en banden wil (wellicht een nieuwe set) de velgen niet extra beschermd. Kan altijd nog op een later tijdstip.

Van ......... naar -------------------> het polijst proces

Deur:

Deurtotaal_zps66890599.png


Achterklep:

Achterkleptotaal_zpsc61b339a.png


Resultaten na de Vertuabond

Natotaal_zpsdf9d1f9f.png



Reflectieplaatjes


Reflectie1_zps1b09287f.jpg


Waxen_zps777074b1.jpg


Vandaag, 23 september, dan eindelijk de auto in het zonnetje eens goed kunnen bekijken.
Daarnaast natuurlijk wat foto's kunnen maken zodat het eindresultaat dan pas echt goed zichtbaar wordt. Er zijn al wel weer enkele kilometers met de auto gemaakt en het weer van de afgelopen dagen maakt dat er wat spetters, modder en stofjes op de lak zitten. Gelukkig niet dusdanig dat al het werk voor niets lijkt te zijn geweest!
Klinkt misschien heel arrogant, is echter zo niet bedoeld, ben erg tevreden met het eindresultaat, omdat de krassen in alle opzichten echt met 80% of meer zijn verminderd.

Totaal2_zps2b24053d.jpg


Totaal1_zpsd4e1446f.jpg


Zij1_zps31e782b1.jpg


Detailmotorkap_zps9471f87d.jpg


DSC01982_zpse3afa106.jpg
 
@Cordoba; de lak van deze auto laat zich moeilijk corrigeren en polijstmiddel wordt als het ware de lak in gezogen. Polijstmiddel vergumt ook als een malle en laat zich niet afnemen.

Via deze link veel info over sticky paint
http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?929-Sticky-Paint

Vorig jaar al heel internet afgestruind naar dit fenomeen. Hier op het forum ook een aantal handige draadjes maar heb ik even niet bij de hand.

Bedankt allemaal!
 
Maaike ziet er weer goed uit. En dank voorde uitleg van sticky paint. Bij mij kwam deze vraag ook op. Had er nog nooit van gehoord. weer wat geleerd. :)
 
@ IbizaSigno; ik weet het... tikkeltje eigenwijs. Dank voor de tip

@ SLK; klopt, halverwege kon ik wel janken, want de lak was een en al horror, maar is toch goed gekomen.

@ ShuttersPeet; jij mag gewoon geen foto's meer maken, want dankzij jou heb ik me voorgenomen naast dat ik keihard aan het sparen ben voor een huisje, ik ook hard spaar voor een mooie Audi in Sepang Blue of Anthraciet:heart_eyes:

Vandaag in het zonnetje even een behoorlijke inspectieronde gedaan rond de auto.
Auto is mijn vader heilig en ik rijd er dan ook liever niet in.... in de zon wat na foto's gemaakt. Ben bijzonder tevreden met het resultaat.
Deze auto wordt overigens mijn testobject voor wat betreft drie soorten spraysealants voor na de onderhoudswasbeurten om te bekijken in hoeverre de wax hiermee geboost wordt.
 
@Maaike; sorry...rofl Maar goede keus! Sepang blauw is een erg mooie kleur maar waar je nu in rondt scheurt is ook erg mooi èn apart! En opvallen doet ie ook....:ja

PS. Leuke foto ook weer van je maatje!
 
Netjes hoor Maaike!
Je hoeft je totaal niet te schamen voor het resultaat na een paar dagen ben ik van mening... erg netjes bijgeschaafd die auto van je vader :)^
En ach.. een auto is om mee te rijden toch? die van mij schiet er ook flink bij in maar dat ga ik, als het weer toelaat deze week doen en weer Audi waardig maken haha

ps: je leuke hondje had er minder oog voor, waarschijnlijk kon hij geen lekkere brokjes meer vinden in de auto haha