• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Subaru Forester 2016 Adventure

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Betreffende voertuig
Subaru Forester, bj 2016, met adventure pack. Betreft de auto van mijn vader. Wordt niet enorm veel mee gereden.
Kleur parelmoer wit. Zag er echter uit als 'gewoon' wit. Auto sprankelde niet zoals deze dat hoort te doen, werk aan de winkel dus. Omdat de auto veelal gebruikt wordt, met caravan, voor vakanties in zonnige landen, was het zaak de lak goed te beschermen.

Duur detail
Ongeveer 20 uur. Betreft een detail van een tijdje terug, tijdens Pasen om precies te zijn.

Reiniging en voorbereiding van de lak
Wassen was niet nodig. Mijn vader had de auto reeds heel uitgebreid gewassen, sponningen en rubbers, alles was meegenomen.

Met behulp van Bilthamber regular clay en Dodo Juice born slippy clay lube de gehele auto gekleid. Normale vervuiling bleef achter in de klei, met name de voorste portieren en de achterklep lieten de meeste vervuiling zien. Logisch ook, aangezien mijn vader met wassen geen teerverwijderaar e.d. gebruikt heeft.

Lakcorrectie
Alle gevoelige delen afgeplakt met Colad aqua dynamic tape toen ik erachter kwam dat de 3M tape die nog in mijn detailtas zat niet echt goed meer plakte.

Staat van de lak: waskrasjes en swirls. Tevens wat gruwelijke veegkrassen van een Gardena borstel. De lakdefecten lieten zich niet vastleggen op foto, dus jullie zullen het moeten doen met wat plaatjes van een weinig sprankelende flank en motorkap na het kleien:
D9D4FDF5-8EE4-47A2-959A-DEE6BC1E27FB.jpg


6582945B-E67D-43D8-A5A0-AB06A0B0497A.jpg


5685B083-0A9A-4060-ABB8-D760168207EA.jpg


Testspots (op meerdere panelen gedaan) wezen uit dat ik kon gaan voor:
  1. DAP900 – Monello Mezzo op oranje kompressor pad (2 hits)
  2. DAP900 – Monello Mezzo op witte kompressor pad (1 hit)
  3. DAP900 - Monello finale op witte Raffini pad (1 hit)
  4. DAP900 - Poorboy's professional polish op zwarte Monello Raffini pad (1 hit)
De lak liet zich prima corrigeren. Op een Forester uit 2011, zwart van kleur, was het polijsten destijds een hel. Sticky paint, meteen vergummen van het polijstmiddel... hier was nu geen sprake van. Uiteraard was het zaak wel uit te kijken met de bestickering aan de onderzijde van de portieren. Met behulp van enkele handpads is de onderzijde van de portieren met liefde en zorg gepolijst, teneinde schade aan de bestickering te voorkomen. Met Gyeon - Q²M Prep alle gepolijste delen na iedere hit afgenomen en geïnspecteerd. Veelvuldig gebruik gemaakt van Monello dolce verde en bianco doeken om polijstresidu af te nemen.

De afwerking geschiedde met Gyeon cancoat. Gebruik gemaakt van Monello piccolo Nero doeken. Opbrengen met een Nero, meteen afnemen met een andere Nero. Na ieder paneel goed geïnspecteerd. Super spannend, het was namelijk de eerste keer dat ik een coating aanbracht. Ik had erg veel aan een filmpje gemaakt door @Dibbuz Super!

Deze auto heeft nogal wat zwarte kunststof delen. Deze zijn allen behandeld met Autofinesse revive. Opbrengen, 20 minuten laten 'curen' hierna afgenomen. Ook hiervoor gebruik ik veelvuldig de Piccolo Nero doeken.

Tot slot wat na foto's waarop goed te zien is hoe de lak opleefde en de reflectie weer terug was in de lak...

3EE1BE92-6238-4F20-BD7F-7FA619378D54.jpg


DC585421-88A4-4263-AEF6-09DA465F7BEF.jpg


4556D012-8C7F-48D8-9DF0-34145F30E638.jpg


4D3CE1EA-E05C-48E6-BC70-C9B3C5A58BA7.jpg


9AF08E72-66DB-4E78-A164-2CC58AAD4BB5.jpg


6C6D8949-63FC-41C6-BC9E-5D8A847ED26E.jpg


En nog wat beadingfoto's die ik daags na completeren detail kreeg toegestuurd:

01350EB0-9F08-4254-AF13-E25462F84611.jpg


1BF32DA7-F5AC-4EAB-97D0-430FB8EB2030.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook weer zo strak. Flinke lappen lak om te polijsten, maar het ziet er goed uit. Wit is een lastige kleur omdat je de defecten lastig ziet, maar aan de glans te zien is het echt heel mooi opgeknapt!

Heb je de drie auto's kunnen doen met dezelfde bus Cancoat?
 
@Micha D. het was ondoenlijk de defecten vast te leggen. Ik kan ook niet aantonen wat er precies werd gecorrigeerd. Ik kan enkel laten zien dat de glans, flake en reflectie weer terug aanwezig zijn.

Ik heb inderdaad drie auto's met de bus cancoat kunnen doen. En nog is deze niet leeg. Moet ik er wel bij opmerken dat iedere auto maar van één laag cancoat voorzien is.
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
@Maaike Goed om te horen. Heb veel verschillende verhalen gehoord over hoeveel auto's je met een bus kunt doen, sommigen zeggen 2 anderen weer 6, maar zo te horen ligt de waarheid er ergens tussenin. Ligt er uiteraard ook aan hoe groot het oppervlak is wat je er mee gaat doen en (inderdaad) of je 1 of 2 lagen doet.
 
Ziet er goed uit!
Mag ik vragen waarom je Proffesional Polish hebt gebruikt als laatste polijststap? Als een paneel gepolijst is valt er toch niks meer te cleanen door PP? Was Monello Finale niet een betere optie geweest?
 
@Altos ik heb een foutje gemaakt. Ik pas de begin post even aan. Ik heb wel degelijk finale gebruikt namelijk. Stom dat ik die vergat te benoemen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Altos ik heb een foutje gemaakt. Ik pas de begin post even aan. Ik heb wel degelijk finale gebruikt namelijk. Stom dat ik die vergat te benoemen.
Vraag ik me wel nog steeds af waarom je de PP hebt gebruikt...
Ik gebruik deze cleaner vooral om mijn ramen en lak te ontdoen van aanwezige bescherming of contaminatie...als laatste stap na Finale zie ik het nut er (nog) niet van in.
 
  • Leuk
Reactions: Maaike
Vraag ik me wel nog steeds af waarom je de PP hebt gebruikt...
Ik gebruik deze cleaner vooral om mijn ramen en lak te ontdoen van aanwezige bescherming of contaminatie...als laatste stap na Finale zie ik het nut er (nog) niet van in.
Ik weet niet beter...
Makkelijk antwoord he?
Maar serieus... een aantal jaren geleden zag je dit meer detailers doen. Nog even een rondje profpolish... waarom ik ervoor kies? Meer om net dat ene mini krasje, die kleine oneffenheid of een restantje vettigheid van niet goed afgenomen polijstmiddel te verwijderen. Daarnaast vind ik het wel prettig om met profpolish het polijstwerk af te ronden. Lak daarna nogmaals grondig checken en ontvetten met prep voor een LSP.

En wellicht is het dubbel werk of klink klare onzin... goed mogelijk.
 
Super nette detail weer Maaike Ieder werkt op zijn eigen manier zie je wel weer. Zo was ik na de eerste stap overgegaan op finale. Wat overigens geen kritiek is.
 
Super nette detail weer Maaike Ieder werkt op zijn eigen manier zie je wel weer. Zo was ik na de eerste stap overgegaan op finale. Wat overigens geen kritiek is.
Zo ervaar ik het ook niet ;)
Van Mezzo op oranje naar Finale vind ik persoonlijk op deze lak een te grote stap. Ik ben nogal een fan van afschalen haha.

@schippersss thanks!
 
  • Leuk
Reactions: Timm