• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

(FULL) DETAIL “tussen de soep en de patatten” – Golf VI variant 2011

BC911

Detailing chief
Tester of Bling
12 apr 2011
418
75
M’n huidige leasewagen loopt naar het einde van z’n leaseperiode. Aangezien de wagen mij de afgelopen 3 jaar nooit in de steek heeft gelaten verdient hij het om nog eens goed onder handen genomen te worden. De kans is ook groot dat de leaseperiode met enkele maanden verlengd wordt, dus dan kan ik er ook nog lekker van genieten.

Foto van bij levering nieuw:
foto7_wagen_zps0e9590f3.webp


Het idee is dus om de komende weken de wagen een full detail te geven. Door m’n werk en de gezinssituatie is het echter onmogelijk om hier volledige dagen voor vrij te maken. Het zal dus “tussen de soep en de patatten” moeten gebeuren ;). Ook blijft er gewoon met de wagen gereden worden, waardoor er natuurlijk bepaalde zaken dubbel zullen moeten gebeuren. De uitdaging is vooral om goed in te schatten wat ik kan afronden in een vrij moment.

En vandaar ook dit topic, om de vorderingen bij te houden en om achteraf een idee te hebben welke tijd ik erin heb gestoken. Het doel is om in 2 à 3 weken alles rond te hebben, maar ik ben mij ervan bewust dat m’n werk wel eens roet in het eten kan komen gooien ...

DAG 1 – 13/8/2014 – 129519km (19u – 21u)

Het eerste wat ik wil aanpakken zijn de velgen. Na het plaatsen van de zomerbanden waren deze nog niet van de wagen geweest, en de lijmresten stoorden me al een tijdje. Ook de wielkasten moesten eens goed schoongemaakt worden, want na een tripje van 2 weken door de UK zaten deze vol met zand en gras. Na een lange werkdag wou ik het echter rustig aandoen en was het doel 1 velg grondig aan te pakken.

foto1_wielkast_zpsac88fce5.webp


Plan van aanpak:
  • Velg verwijderen en schoonmaken met Bilberry (1:1 Valet Pro)
  • Wielkast inspuiten met TarX en daarna met APC
foto3_wielkast_clean_zps2178177a.webp

  • Velg in de Dragons Breath (Valet Pro)
foto2_Dragons_Breath_zps4d2c1a87.webp

  • Velgen wassen met shampoo
  • Teer- en lijmresten verwijderen met Oblitarate (AF)
  • Velgen nogmaals wassen en drogen
  • Polijsten (DAP + hand) met Rejuvenate (AF)
foto4_Rejuvenate_zps42a530ea.webp

  • Ontvetten + Wheel sealant (Poorboys) + bandendressing (Perl)
foto5_WheelSealant_zps3cc684cc.webp


En dus na de eerste interventie stond hij er al met 1 schone velg bij ;)

foto6_Resultaat_dag1_zps14b68288.webp
 
DAG 2 – 15/8/2014 – 129723km (9u30 - 11u30 / 14u30 – 16u)

Feestdag in België, en dus eigenlijk de ideale moment om wat tijd vrij te maken voor de wagen! Het uitje van de dag ervoor zorgt er echter voor dat de voormiddag reeds half is voor ik eraan toekom. Bovendien staat er een familiale verplicht ingepland om 12u. Ook kreeg ik de leuke opmerking “je gaat toch weer niet 2 uur bezig zijn met 1 velg” ;). Ik was dan ook vastbesloten om in de voormiddag nog de 2 velgen aan de andere zijde te doen. Plan van aanpak identiek aan de eerste velg.

Ik had echter pech, want 1 van de 2 velgen zat helemaal onder de teerspetters. Een gevolg van wegenwerken waar ze je lekker over het verse asfalt sturen.

foto2_velg_VN_zps09a08808.webp


Het werd dus zweten, maar er toch in geslaagd om de 2 velgen gedaan te krijgen.

foto1_velg_VN_zpsef893fc3.webp


En zo stond hij er dus tegen de middag bij met 3 schone velgen …

foto3_Resultaat_dag2_zps1c49e7a9.webp


En het was m’n lucky day, want in de namiddag liet het weer het toe om de laatste velg ook nog aan te pakken.

Me happy :) ! Eerste werkje kan van het lijstje geschrapt worden, en dus op naar het volgende …
 
Een leasing met zulke mooie velgen binnenin.......:cool
Heel netjes , al zou ik dan persoonlijk liever wat meer aandacht schenken aan de buitenzijde van de wagen.....zo spaar je wat tijd uit en kan je de meer zichtbare kanten aanpakken . :weetniet ??
 
De zichtbare delen komen (hopelijk) ook nog wel aan de beurt ;). En zoals ik schreef zag je op veel plaatsen de oude lijmresten tussen de spaken, en dat ergerde mij al een hele tijd!

PS: en ja leasewagen of niet, voor mij is dit mijn wagen waar ik dus jaarlijks 45000km mee rondbol. Die wil ik dus netjes hebben. Voor mezelf, niet voor de lease, baas of wie dan ook. Gewoon voor mezelf ;).
 
Respect hoor! Als iedereen dat zo deed dan reden er een hoop glimmende wagens rond. Ben het helemaal met je eens of het nou lease is of privé het bijhouden doe je alleen voor jezelf. Het is gewoon het idee.
 
DAG 3 – 16/8/2014 – 129804km (15u30 – 17u30u)

Vandaag weer het geluk gehad om even verder te kunnen werken aan de wagen. Wat een zaligheid zo’n verlengd weekend! Gezien het wisselvallige weer had ik er eerst aan gedacht om te starten met het interieur, maar uiteindelijk bleek het in de namiddag over te blijven. Dus plannen aangepast en focus op het panoramisch dak. Een zalige optie vind ikzelf, maar wel één waar je dagelijks doorkijkt en dus ook alles op ziet ;).

Plan van aanpak:
  • Eerst het hele dak behandeld met Glass Scrub en goed afgespoeld met water.
foto1_Glass_Scrub_zps826d0642.webp

  • Vervolgens het dak open gezet en het windnet en gootje rondom schoongemaakt. Spijtig genoeg zitten er enkele witte vlekken (van vliegenlijkjes?) in het gaas die er zelfs met APC niet meer uit te krijgen zijn. Ook even m’n ogen dichtgeknepen voor de verroeste schroeven :(. De metalen delen in de Collinite 845 gezet.
foto3_windnet_zps9ff30e7d.webp

  • Daarna de wagen maar helemaal gewassen (nadat ik het dak natuurlijk terug dicht had gedaan ;) ), aangezien het vuil van de vakantie er nog aanhing …
  • Na het drogen het dak even snel gepolijst en ontvet.
foto3_polijsten_dak_zps4d69d725.webp

  • Om te eindigen met de Wolf's glassealant. Een product waar ik zeer tevreden over ben voor de zij- en achterramen. (maar niet op de voorruit) Nog niet op het dak geprobeerd, dus ben benieuwd hoe het zich verhoudt tegenover de Collinite 845.

foto4_sealant_dak_zpsa3b09aeb.webp


Resultaat:

foto5_resultaat_dak_zpsdae24f5d.webp
 
BC911, mooi resultaat geboekt. Ik zie dat je grid guard nogal los ligt in de emmer, door de lamellen één ieder iets naar de buitenkant te plaatsen zodat ze de binnenwand van de emmer raken zal t hij niet keer bewegen en beter zijn werk doen.
 
Ik moet ze eigenlijk gewoon een keer lijmen, want ze vallen er steeds uit. Gelukkig is dit de emmer voor de velgen, en dient die vooral om de handschoen op uit te spoelen ;) . Ook kan je ze net niet zo zetten dat ze aansluiten op de emmer. De diameter past net niet.
 
Die loszittende scratch-shields is inderdaad een ergernis, ik heb ze inmiddels ook verlijmd.

Leuke detailklus zo, goed werk!
 
DAG 4 – 24/8/2014 – 130918km (10u – 12u)

Een zonnige zondagochtend, en het kribbelt om verder te doen aan de auto. Des te meer omdat de afgelopen week m’n werk zowat al m’n vrije tijd heeft opgeslorpt. Alleen voorspellen ze tegen de middag weer regen. Ik besluit dan maar om eerst wat aan het interieur te doen. Ik stort me met George op de kofferruimte, die best wat aandacht kan gebruiken.

Koffer_voor_zpsce2dec4c.webp


De dubbele bodem eruit gehaald en alles grondig gestofzuigd en gereinigd met interieurreiniger.

Reservewiel_zps38351e6c.webp


Vervolgens de achterbank plat gelegd om overal goed tussen te kunnen. Het aangename zonnetje heeft m’n zoon ook naar buiten gelokt. Meestal maalt hij eindeloos kilometers af op z’n fiets als ik aan de wagen werk, maar vandaag ging hij een handje helpen. George ziet hij dan ook eerder als een speelkameraad dan een werktool …

Hulp_zps05cfbfe1.webp


En hoewel ik van mezelf durf zeggen dat ik de wagen redelijk goed bijhoud, sta ik er toch steeds verbaasd van wat er dan uit de bekleding komt. Bovendien ligt in mijn koffer 99% van de tijd een kunststof beschermschaal.

George_zpsb1e9e9c7.webp


Koffervloer, zijkanten en achterkanten van de achterbank gedaan. En drogen nu maar ...

Drogen_zpsf888c998.webp


... of toch niet, want de aangekondigde buien zijn er al. Dan maar snel alle spullen in de garage, en daar nog even de matten gedaan met interieurreiniger en de extractor.

Matten_product_zpsc7c20939.webp


In de namiddag komt de zon er weer door wat ideaal is om de matten te laten te drogen en te voorzien van een beschermingslaagje. En op zich zien die matten er nog redelijk goed uit na 3 jaar en 130000km.

Matten_voor_na_zps9815bfd9.webp


En zo eindigen we de dag met even alles terug netjes in de koffer te leggen …

Resultaat_koffer_zpsc55964dd.webp
 
DAG 5 – 27/9/2014 – 136083km (14u – 17u)

Door de drukte op het werk de afgelopen maand enkel toegekomen aan de wekelijkse wasbeurt en wat kleine zaken. Vandaag stond er echter een kinderfeestje op de agenda van de zoon, waardoor ik 's middags tijd had om eindelijk aan de lak te beginnen.

Idee was om na de wasbeurt de voorzijde van de wagen te polijsten en de motorruimte schoon te maken.

Schoonmaken motorruimte met Meguiars Engine Cleaner + Engine Dressing:

motor_reinigen_zps1ae1d32b.webp


motor_resultaat_zpsec101c10.webp


Aangezien er toch wat lichte swirls te bespeuren waren besloten om met de rotary en Mezzo op wit te starten en af te werken met de DAP en Finale op zwart. Ook de koplampen gepolijst met Mezzo op wit. Alles afgenomen met Panel Wipe van Gtechniq.

De koplampen in de Plastic Sealant van Wolfgang en voor de lak even een duotest tussen mijn favoriete Collinite 845en een nieuwe aanwist van mijn bezoek aan Waxstock 2014 deze zomer, namelijk Plasma Coat van Dr, Beasley's.

Wax_zps09d9981a.webp


Dit laatste product is een solvent vrije "sealant/wax". Meer info vind je hier: http://www.drbeasleys.com/plasmacoat.html#

De verwerking van het product is toch iets anders dan je gewoon bent van een wax of sealant. Aangezien het redelijk crèmig is breng je al snel veel aan en is het verbruik hoog. Maar wat vooral verschilt is het afnemen van het product. Je hebt eigenlijk vrij weinig residu. Het afnemen is ook wel stroef.

DR_Baesley_zps092f5524.webp


Ben benieuwd naar de standtijd ivm de Collinite.

En dit was het resultaat voor vandaag:

resultaat_zps6690ab23.webp
 
Lekker bezig, leuk dat je veel foto's maakt. Vraagje over de schoonmaken van de motorruimte, spoel je dit vervolgens af met een hogedrukreiniger? Ik heb dit laatst ook geprobeerd met mijn auto, maar ik had toen vocht zitten in het elektrisch circuit. Maargoed, mijn auto is dan ook uit '91.
 
Nee, ik gebruik nooit een hogedrukreiniger in de motorruimte. Gewoon afspoelen met een zacht straaltje van de tuinslang en dan nog goed kijken waar je richt.

Ondertussen al kunnen ervaren dat de 2 producten op de motorkap totaal verschillend zijn. De Plasma Coat valt een beetje tegen op het eerste zicht. De sheeting is héél langzaam en ook de beading is niet super. De druppels van de Collinite staan veel boller. De Plasma Coat kan het dus nog enkel goedmaken in standtijd, al vrees ik dat hij aan de Collinite een lastige concurrent heeft ... Wordt vervolgd ...