• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full detail: VW Golf 2 (beginner)

Dimitri

Detailing addict
31 jul 2011
102
65
Ik heb een week geleden mijn auto grondig gedetaild, een VW Golf 2 van 1991 die ik nu al 4 jaar bezit. Ik heb hem in het verleden al 2x gedetaild, maar dat was op een laag niveau: gewoon Meguiars Ultimate Compound/ zwarte pad en Meguiars wax/ gele pad. Leuk resultaat, maar ik hoef jullie niet te vertellen dat het ver van perfect was.

Nu was de laatste 'detail' al zo'n 2 jaar geleden, en mijn Golfje zag er ook niet meer zo goed uit. Vroeger kuisde ik hem nog minimum (!) 1x in de week en maakte ik het interieur 2x in de week proper, dus ik was daar echt wel een freak in. Afgelopen jaar had ik echter bijzonder weinig tijd voor mijn hobby, en werd de Golf nog maar 2x ofzo in de maand gekuist, interieur idem.

Toen ik vakantie had heb ik me dan eens terug (ben hier en op Autodetailing al een tijdje) deftig ingelezen omdat ik nu veel grondiger te werk wou gaan, en na mijn laatste herexamen ben ik meteen naar een plaatselijke autoshop geweest, BB carcare, trouwens een bekende hier op het forum zag ik onlangs, en een bestelling geplaatst bij Wax-It.

Dit was dus de staat van mijn auto. De bumpers waren verduurd, velgen en banden waren vuil en ook de lak had al betere tijden gekend, ook al moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat hij toch nog wel vrij deftig blonk toen ik hem had gekuist ;)

DSCN8610.jpg


Dat klein deeltje zwart op de bumper is trouwens AF Revive, ik kon niet wachten om het uit te proberen :oops:

Ik heb mijn wagen toen grondig gewassen via het 2EM systeem en met een ontvetter (Dreft), en ook de banden gekuist met Meguiars APC. Ook heb ik alle rubbers gereinigd met Meguiars APC, wat trouwens de eerste keer was. Ongelooflijk wat voor vuil daar uitkwam :eek:

DSCN8612.jpg


Daarna heb ik de wagen terug gewassen, en daarna gekleid met Meguiars Quick Detailer en Chemical Guys Yellow detailing clay. Eerste keer dat ik met die klei werkte, dan vond ik het kleitje van Meguiars toch aangenamer. Met die van CC had ik wat marring en liet de klei ook veel achter. Ook had ik de indruk dat ik minder vuil mee had als bij die van de Meguiars maar hierbij kan ik ook verkeerd zijn, het is immers al lang geleden :)

De Golf toen hij gekleid was. Ik heb hem erna terug gewassen.

DSCN8613.jpg


De dag erna dan begonnen met het echte werk. Eerst heb ik alle rubbers afgeplakt. Toen ben ik aan de motorkap begonnen met de volgende combo: Menzerna FG Compound 400 met Hex oranje. Geleidelijk aan met stand 1 tot en met 6. Ik had wel resultaat, maar ik had de indruk dat het niet voldoende was. Ook begon mijn onderrug verdomd pijn te doen van zolang te polieren, een jaar niks zitten is werkelijk voor niks goeds :rolleyes: Maar bon, aangezien ik niet tevreden was met het resultaat, belde ik even naar BB-carcare om te zien of ik wel goed bezig was, en volgens hem deed ik alles perfect. Hmm. Toen ben ik maar terug een filmpje gaan kijken op het internet en zag ik al meteen mijn fout: ik ging (veel) te snel met mijn DA, daar had mijn rugpijn ook wel wat bij te maken denk ik. Toen ben ik er terug aan begonnen op een veel rustiger tempo, en gebruikte ik alleen stand 1-3-4-5-6, en was het resultaat overduidelijk zichtbaar. Ik had er echt spijt van dat ik geen 'voor' foto' had getrokken, want het resultaat was echt stukken beter :eek:

Voor het werk:

DSCN8614.jpg


De 2de poging, van de eerste heb ik dus jammer genoeg geen foto's. Ik moet nogmaals zeggen dat het resultaat echt groot was in vergelijking met de eerste stap. 2de hit dan met Menzerna Power Finish Polish 2000 en Hex wit, en daarna Menzerna Final Finish FF3000 met Hex blauw. Van de laatste 2 stappen heb ik wel foto's genomen, maar ze zijn nogal wat mislukt. Maar laat me zeggen dat het resultaat enorm was.

DSCN8632.jpg


Nog een mooi voorbeeld van de flank, voor en na de 3 stappen:

2.jpg


3.jpg



Ik had nog problemen met mijn pads, zoals ik hier op het forum al geschreven heb. Ze kwamen los aan hoge snelheid. Door de pads af en toe te reinigen, waardoor ze minder verzadigd/ zwaar waren, was het probleem al beter. Echter hadden de pads nog steeds de neiging om los te komen bij stand 6, maar als je er druk op hield was er geen gevaar dat ze loskwamen. Dankzij Dibbuz weet ik nu ook hoe het komt dat de pads los geraken, met dank!

Nadat ik klaar was met het 3 stappen plan, heb ik Poorboys black hole op de wagen gedaan, en daarna 2x Collinite 845 voor een zeer goede bescherming. Die laatste had ik er volgens mij teveel op gedaan, aangezien de swipe test niet helemaal goed ging en omdat ik daarna de Collinite er maar moeilijk af kreeg. Meguiars Quick Detailer bracht hulp ;) Maar hoe mijn wagen nu blinkt is werkelijk fenomenaal! Op de banden heb ik PERL gedaan, en op de bumpers en rubbers Autofinesse Revive. Schitterend product overigens, als je het erop doet lijkt het alsof het niet zoveel resultaat geeft, maar laat je het product even inwerken en de bumpers zien er weer als nieuw uit, en dat voor mijn zwaar verduurde bumpers! Ongelooflijk product, en stukken beter als mijn vorige bumperproduct van Autoglym. Dit is zeker een blijvertje in mijn collectie :) Het dashboard kreeg dan weer een behandeling met Poorboys Natural Look dressing, wat ook een schitterend resultaat gaf! De ruiten heb ik proper gemaakt met Meguiars Glass Cleaner.

Uiteindelijk heb ik zo'n 70-75% correctie behaald, maar ik heb het gevoel dat er nog meer in zit. Dat komt nog wel bij de ervaring, en ik denk ook wel dat een workshop of een dagje meelopen met een meer ervaren detailer mij wel veel zou bijleren. Als er vragen zijn of kritiek op mijn werkwijze mogen jullie dat altijd zeggen, ik kan goed tegen kritiek, en ik kan er alleen maar van bijleren, zeker als het door meer ervaren detailers word gegeven ;).

Overigens wil ik dit forum en het Autodetailing forum ook bedanken voor de vele hulp die ik kreeg :)

En hier nog wat foto's van het eindresultaat na zo'n 2 dagen werk. Uiteindelijk ben ik toch wel zeer tevreden van het resultaat. :)

4.jpg


65.jpg


5.jpg


Ook mooi: door het polieren heb ik mijn origineel Golf logo pikzwart gekregen :cool:

7.jpg


6.jpg


Nog een leuke anekdote: Ik had op de dag dat ik aan het detailen was ook afgesproken met mijn vriendin 's avonds, maar door het vele werk had ik haar laten weten dat ik wat later kwam, waardoor de vriendin wat lastig was natuurlijk. Nadat ik gedaan had met mijn auto haastte ik mij dan natuurlijk om mij klaar te maken, en vertrok ik naar mijn vriendin. Onderweg op de snelweg viel mij op dat vele mensen achter mij bleven plakken op het rechterstuk (rij maar 100 wegens slechts 4 versnellingen), en als ze mij inhaalden kreeg ik af en toe eens een vieze blik. En halverwege besefte ik waarom: ik was vergeten om de nummerplaat achteraan terug te bevestigen :oops:

Toen ik aankwam bij mijn vriendin heb ik dus maar mijn voorste nummerplaat achteraan gemonteerd, en op de terugweg heb ik de hele tijd achter een vrachtwagen geplakt :mrgreen:

Maar goed, ik heb dus een uur (op en af) op de snelweg gereden met slechts 1 nummerplaat zonder dat ze mij aan de kant hebben gezet op één van de meest gecontroleerde stukken snelweg (klaverblad Lummen) in Vlaanderen. Dan weet ik dat ook weeral :mrgreen:
 
  • Leuk
Reactions: Tierrie
grandscenicman;n403602 zei:
De wagen staat er idd goed bij !
( veel beter dan de omgeving waar je deze gepoetst hebt :D )
Dat was maar een schuurtje waarin die 1 nachtje heeft moeten overnachten hoor :)

Het werk werd allemaal gedaan in een grote garage ;)
 
Denk dat je nog wel een beter resultaat kunt behalen, in de laatste foto zie je in de flits nog swirls zitten volgens mij.
Weet niet of je ook een inspectie lamp gebruikt hebt, maar daar zie echt veel meer mee.
Maar ondanks behoorlijk opgeknapt.