• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Fusso coat layer

Ciedric

Detailing addict
9 jul 2016
41
50
Twee weken terug heb ik mijn auto compleet gewassen, gekleid, driestaps gepolijst, gewassen, gedroogd, behandeld me Gyeon prep en tot slot in de wax gezet.

Dat laatste heb ik per onderdeel gedaan, motorkap + voorzijde, dak, achterzijde + spoiler en per deur.

Ik werk nu al een aantal jaar en met volle tevredenheid met Fusso coat 12 months. Eerst de witte op een witte auto en nu voor het eerst de zwarte variant op jawel een zwarte auto. Het moet er dun op, maar ik ben nogal een gebruiker :p uitpoetsen met een langharige mf doek kost dan iets meer tijd, maar is goed te doen.

Na de aanschaf van een Dap 900 v3 anderhalf jaar terug zet ik deze ook in voor het poetsen. Na het handmatig aanbrengen van de Fusso coat met een droge applicator pad, laat ik deze curen vervolgens zet ik een ander paneel in de wax, en na het curen haal ik met een zwarte pad de Dap er in stand 3 overheen. Vervolgens buffen met een mf doek.

De Fusso geef ik vervolgens een tweede laag en tot slot voor extra glans de harde carnauba wax van Surf City’s garage.

Nu lees ik veel spookverhalen dat Fusso Coat vlekt, te dik wordt aangebracht, met een natte applicator aangebracht moet worden, te lang laat curen, niet in cirkels maar in rechte banen aangebracht moet worden. De meeste dingen doe ik zoals je in mijn omschrijving leest niet goed, maar behaal wel resultaten.

Kortom wat moet ik laten en wat moet ik blijven doen?

Dik aanbrengen, heeft alleen als nadelig gevolg dat je flink moet uit buffen en sneller door je pot heen gaat?

Uitpoetsen met de Dap, is dat slecht?

Langer dan 20 minuten laten curen?

Meerdere lagen Fusso Coat, moet hier nog zogenaamde uithard tijd tussen zitten voor het aanbrengen van de volgende laag?

Heeft het aanbrengen van meerdere lagen en of andere wax als topping überhaupt zin of is dat zonde van mijn tijd?
 
Als jij tevreden bent dan is het toch oké?
Wat ikzelf anders zou doen:
-als je weet dat je de wax te dik opzet waarom doe je niet gewoon een poging om em dunner aan te brengen het kan zo simpel zijn als langer doorgaan tot de waxpad slecht wax af gaat geven.
Curen en Afnemen gaat gewoon makkelijker met een dunnere waxlaag.
-uitpoetsen met een DAP zou ik niet doen.
-curen en de lengte daarvan controleer je met de swipetest
-meerdere lagen Fusso kan op zich wel hoor evt een extra laag Surf city ook al kies ikzelf voor 1 soort lsp.
 
  • Leuk
Reactions: Ciedric en PA27506
Als het voor jou werkt, dan werkt het :D

Maar...

* Te dik aanbrengen is niet alleen zonde van je product (want je wrijft het merendeels er toch weer af bij het afnemen), maar het curen duurt langer en je hebt kans dat je flink aan de bak moet om het uitgewreven te krijgen.

* Uitpoetsen met een DAP? Dat is mij nog nooit in mijn hoofd opgekomen. :p Ik zou namelijk de overtollige wax willen AFNEMEN en niet willen verspreiden.
Fusso Coat daarna opbuffen doet in mijn opinie weinig, maar ik begrijp zeker wel dat je hierna de lak alsnog moet afnemen met een doek. :p

* Een tweede laag aanbrengen doet men wel eens om er zeker van te zijn dat alles geraakt is, maar een tweede laag geeft zeker niet tweemaal zoveel bescherming. Ik denk zelfs dat de tweede laag Fusso Coat de eerste laag aantast.

* Merk je écht nog een verschil in glans door een wax na 2 lagen Fusso Coat? Dit zit meer tussen de oren, denk ik? ;)
 
  • Leuk
Reactions: Ciedric en PA27506
Hoe gaat een swipetest te werk, ben de term wel eerder tegen gekomen en ik begrijp dat het een test is om te kijken of je wax genoeg gecured is, maar welke handeling is het?

Ik snap dat twee lagen Fusso niet ineens 24 maanden bescherming bied. Gaat mij meer om dat ik geen stukjes ben vergeten. Daar ben ik namelijk bang voor met dun aanbrengen, wat dan voor mij niet goed zichtbaar is. Een tweede laag Fusso brengt geen extra glans. De Surf City’s wax doet dit wel denk ik. Daar zit carnauba is dat een echte glansversterker is. Ik heb niet het idee dat de Fusso coat mindere standtijd heeft met extra lagen. Heb in het verleden ervaren dat het de 12 maanden voltijd in de buitenlucht niet haalt. Mijn auto staat tegenwoordig binnen en is ook geen daily drive meer.

Heb op het autootje van mijn vrouw wel alleen één laagje Fusso gezet om te proberen, dit was dit jaar in eind april. Deze auto staat wel fulltime buiten.

Waarom de Dap niet gebruiken als verspreider/uitpoetser? Het scheelt mij wel uitpoetsen/buffen met een doek.

Bedankt voor de snelle en serieuze reacties! Op Facebook is het al snel, negatief als je het anders doet dan de menigte.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
swipetest: met je vinger een veeg trekken in de wax...
bovenste veeg: wax is klaar om af te nemen
onderste veeg: wax is nog niet klaar om af te nemen en moet nog curen.. (curen hangt af van veel factoren.. oa buitentemperatuur.. vochtigheidsgraad.. etc..)

swipe_test.jpg
 
Duidelijk! Simpel ook!
Ik merkte deze keer dat ik het met de Dap bijna compleet kon uitpoetsen, beetje zoals je op de swipe test foto kan zien.

Het was ook erg warm, ik ben de auto binnen gaan uitpoetsen i.v.m. de warmte/zonneschijn.
 
Ik denk dat je met een DAP wel de wax kan aanbrengen, maar het uitbuffen zou ik gewoon met een mf doek doen...
Persoonlijk zou ik de wax manueel aanbrengen , kan je er met meer gevoel aan werken en als je het op de juiste manier doet is de kans klein dat je stukken overslaat.. het geeft , voor mij dan toch, een veel voldaner gevoel als je de wax zo aanbrengt...
curen is idd afhankelijk van verschillende factoren, maar zoals je kan zien op de foto is het makkelijk te controleren of je kan beginnen met buffen of niet...
 
Ik snap dat twee lagen Fusso niet ineens 24 maanden bescherming bied. Gaat mij meer om dat ik geen stukjes ben vergeten. Daar ben ik namelijk bang voor met dun aanbrengen, wat dan voor mij niet goed zichtbaar is. Een tweede laag Fusso brengt geen extra glans. De Surf City’s wax doet dit wel denk ik. Daar zit carnauba is dat een echte glansversterker is. Ik heb niet het idee dat de Fusso coat mindere standtijd heeft met extra lagen. Heb in het verleden ervaren dat het de 12 maanden voltijd in de buitenlucht niet haalt. Mijn auto staat tegenwoordig binnen en is ook geen daily drive meer.

Waarom de Dap niet gebruiken als verspreider/uitpoetser? Het scheelt mij wel uitpoetsen/buffen met een doek.

Bedankt voor de snelle en serieuze reacties! Op Facebook is het al snel, negatief als je het anders doet dan de menigte.
Fusso zal geen verminderde standtijd krijgen door een 2e applicatie wat ik denk is dat de oplosmiddelen in laag nummer 2 laag nummer 1 deels verwijderen maar de standtijd 1/2 lagen zal geen maanden tussenzitten gok ik.
Dat Fusso geen echte shiner is ben ik met je eens maar ik vind surf city barrier reef meer een wax om een keer snel tussendoor te waxen als je waxlaag toch al minder wordt.
Direct aftoppen van en verse laag Fusso zou ik zelf niet doen (surf city heeft ook oplosmiddelen in de wax) ik zou dan eerder na de volgende wekelijkse wasbeurt aftoppen met Ddj red mist =makkelijker en glimt als een malle
 
Het is meer dat ik dat enorme blik Surf City’s garage nog heb staan ;)
Is na Turtle wax, mijn eerste wax om te proberen geweest. Inmiddels al een aantal jaar oud.

Is idd meer een show wax! Ook easy on, easy off. Dan doe ik in het vervolg eerst de Fusso laten uitharden voordat ik een tweede laag aanbreng.
 
Tweede laag fusso doe ik zeker niet ! Liever om de twee wasbeurten een laagje cure , zo kom ik verder.