• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gebruik ontijzeraar

Neelis

Detailing guru
24 okt 2010
435
150
Ik ben benieuwd hoe jullie ontijzeraar aanbrengen en gebruiken?

Zag laatst een filmpje van 1 spray op het paneel en 1 op de washand, inwrijven, z'n werk laten doen en afspoelen. Dat heb ik vandaag geprobeerd, maar dan is er onvoldoende product op de lak en komt er bijna geen reactie. Toen een paar flinke sprays op het paneel en poef, paars.

Heb een keer een elektrische sprayer geprobeerd, werkt prachtig, maar verbruikt erg veel product.

Ben al snel 300-350ml op een auto kwijt en dat vind ik best veel.

Hoor graag hoe jullie dit aanpakken en wat jullie verbruik is.

Ik gebruik ontijzeraar het meeste op de velgen en eigenlijk bijna nooit op de lak. Hooguit wanneer de auto echt compleet aangepakt gaat worden (polijstbeurt enz) maar wat mij opvalt is dat ik na het wassen eigenlijk nooit zoveel reactie krijg dus ik vraag me ook wel eens af waarvoor doe ik het eigenlijk…
Het beste resultaat zal zijn wassen/ontijzeren/herverdelen idd
Mijn auto staat in een coating en wordt heel regelmatig gewassen/bijgehouden en wellicht zal het effect groter zijn bij een auto die minder frequent wordt schoongemaakt en/of minder goed in een vorm van bescherming staat.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Je hebt wel een punt. Een auto die goed is bijgehouden heeft niet vaak een ontijzer behandeling nodig.

Ik was vandaag bezig met onze Seat uit 2019, gekocht in oktober vorig jaar. Die auto heeft nooit van z'n leven ontijzeraar of klei gezien als ik naar de staat van de lak kijk. Misschien moet ik niet mekkeren over een fles ontijzeraar van 20 euro, de auto lekker vol spuiten, genieten van de paarse regen en verder gaan met kleien en polijsten.

Bij een auto die regelmatig wordt bijgehouden blijft de clay ook vrij schoon nog steeds noodzakelijk om te gebruiken maar op het moment dat ie flink schoon blijft vind ik dat wel een mooi teken. Gyeon Restart is ook een optie dat is een wat meer krachtige shampoo en gebruik ik ook nog wel eens op mijn velgen.
In jouw geval zou ik eerst ook eens wassen met een wat sterkere pre wash (Nanolex of TRF bv) daarna wassen en wellicht eerst 1 paneeltje ontijzeren om te kijken wat het effect is. Daarna kun je of de auto helemaal doen of toch achterwege laten.

Voor gebruik op het lakwerk verdun ik de ontijzeraars.

1:1 verdunnen werkt erg goed, hele goede ontijzeraar kun je zelfs wel 1:2 verdunnen.

Bedankt voor de tip @Istnogferarie
Ik heb net een bestelling gedaan bij Carclean inclusief ijzerverwijderaar van Bilt Hamber, ik zal die eens 1:1 verdunnen en proberen.

Laatst gewerkt met de BiltHamber 1:1 verdund en dat werkte meer dan prima.

20260413_110348.webp

20260413_105932.webp

Jup, auto was mooi paars. Denk ik niks aan sinds hij van de band rolde in 2019.