• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gefoliede auto opknappen

Martin245

Detailing rookie
24 apr 2010
113
0
60
Hoi, allemaal,

vandaag werd een autootje (VW Fox van ong. 3 jaar oud) ingeleverd door een uitzendkracht waar we nogal van schrokken. De auto is deel in de kleurfolie gezet. het meeste ziet er redelijk uit, de motorkap is alleen een drama. Ik heb me als vrijwilliger aangeboden om dit op te knappen, maar ben misschien wat overmoedig geweest. :-&

Overallshot motorkap:
DSC_0059.jpg


Verweerde plek middenop:
DSC_0060.jpg


De rest is wat mat, maar lijkt me te doen. Zijscherm:
DSC_0061.jpg


Dat spul is natuurlijk boterkoek, dus dat ik hier niet met oranje en SSR2.5 op tekeer moet gaan is me duidelijk. Dat ik een testspot moet maken ook, maar heeft het nut om met SSR1 op zwart o.i.d. te beginnen?

Geen Monello in de voorraad, alleen PB 1 t/m 2.5 en de AIO-producten van AutoGlym.
Wie, o wie heeft hier ervaring mee?

Ik hoor het graag!!

Groet, Martin.
 
Ik zie hem niet in je lijstje staan maar misschien heb je hem: als eerste zou ik Professional Polish proberen, daar zit helemaal geen schuurkorrel in.
Mocht dat niet lukken, kijken wat SSR1 doet op een heel onopvallend stukje. Ik heb werkelijk geen idee hoe wrap reageert op een polijstkorrel.
 
Het is bijna pijnlijk om te roepen, maar je zegt het zelf al "Testspot"

Ik zou proberen met een zachte polijst (ala Finale) op een zwarte handpad
Als je daarmee de grofste aantasting wegkrijgt daarna overschakelen op DAP in lage stand + zwart met Mothers PowerPlastic of iets dergelijks.

De plasticmiddelen kunnen beter omgaan met het zachte materiaal, en vullen ook de fijne defecten met polymeer.
Die polymeren zorgen ook voor bescherming en brengen de glans terug.

Edit; neem als je die hebt een Kompressor en maak 'm vooraf vochtig met PB Spray & wipe (scheelt wat in de warmte)

Wel een leuke uitdaging :ja

Hans
 
Wow dat is idd een uitdaging, zou het zelf bijna niet durven, zou bang zijn dat het te warm word en zal smelten/vervormen.
Het is en blijft namelijk een wrap en geen lak.

Ben benieuwd hoe je dit gaat doen en uiteraard even foto's van het resultaat behaald met welke producten :rules

Succes in ieder geval:)^
 
+1.
Was voornemens dit ook te gaan melden, maar die Hagenaar was me weer voor.
Goed gedaan gozer.
Aficior

P.S. Hoe is het afgelopen met het vocht in je nieuwe koplampen? Is dat er nu uit en geen probleem meer Patrick?
Aficior
 
Aantal aanvullingen:
Het risico van fout gaan is minder belangrijk: Mocht om de één of andere reden de motorkap niet te redden dan gaat de folie er gewoon vanaf. Er komt dan ook geen nieuwe meer op.
Om de keuze iets makkelijker te maken, heb ik net m'n collectie in het daarvoor bestemde topic gezet: Hier dus....
Mochten jullie dus iets zien dat ik beter kan proberen hoor ik dat graag.

Groet,
Martin.

[EDIT] Ik ga morgenavond dus eerst een voorzichtige poging doen met de handpads. Ik zal de resultaten later in een show-off zetten.
 
Krijg net te horen dat de auto vanavond wordt opgehaald en aan het werk moet dit weekend. Wordt dus toch volgende week.
Komt misschien goed uit. Dat leg ik nog wel uit in het projecten-topic.
 
Gisteravond werd de auto pas om 23.00 afgehaald. dus ik ben er eens aan begonnen. De motorkap is echt niet meer te redden. Heb m'n telefoon vol met foto's die ik ergens dit weekend zal plaatsen. Ga eerst m'n zus verhuizen.....
 
Shame on me :|~*
Trek vanavond mijn telefoon leeg, kom ik de foto's tegen.
Het verhaal hierboven zegt het wel, de foto's moeten de rest doen:

De auto: Foxje van 3 jaar oud, is bij zijn regelmatige krasstraatbeurtje ook nog eens gemarteld met de onkruidverdelger die sommige exploitanten bij de ingang van de straat hebben staan. Eurootje in de automaat, definitieve schade uit de nozzle.... :-&

DSC_0062.jpg

Van een afstandje (meter of 30) ziet het er nog aardig uit. Dichterbij is het drama compleet...

DSC_0064.jpg


Ondanks dat er voornamelijk uitzendkrachten in de auto rijden, is niet alle schade te wijten aan hun rijgedrag....

DSC_0066.jpg

Ik heb hier overigens geen after-pic van, maar dit was goed te verwijderen. Zie vervolg.....

Eerst maar eens foamen en wassen. Nul resultaat, alleen de zandlaag verdween.....

Wat te doen? De gaten kan ik niet vullen, misschien de toplaag weghalen zonder de kleurlaag aan te tasten.......
Voorzichtig beginnen: Handpad en Autoglym SRP:

DSC_0068.jpg


Pad dicht, resultaat nihil...
Oranje pad op de DAP met SRP?
Dit lijkt ergens op maar......
DSC_0069.jpg

DSC_0071.jpg


Aan de pad te zien neemt het niet echt af. Tandje grover, oranje met PB SSR1

DSC_0072.jpg

DSC_0074.jpg


Niet... Oranje met SSR2.5?
DSC_0076.jpg

DSC_0078.jpg


Dit doet wat het moet doen :ja

Blijkbaar is de folie goed bestand tegen geweld. De rest (zoals de bandenstrepen op het achterscherm) waren goed aan te pakken met deze combi. Omdat je toch geen glans hoeft te verwachten (en ik heb het echt geprobeerd......) de rest van de folie hiermee aangepakt. De huiskleuren knapten er best van op.
DSC_0085.jpg

DSC_0086.jpg


En dan kom je nog zoiets tegen.
DSC_0089.jpg

Ik heb er nog even de oranje pad met SSR2.5 tegen gehouden, maar het begon al aardig te schemeren (op een door-de-weekse zomerdag) en mijn maag begon zich te melden. Daarnaast was het zuiver een experiment hoe een folie bestand is tegen figuren als ik. Een VAG-lak met een DAP500 is dan al snel een verloren strijd. Het ergste is weg, maar nog steeds zichtbaar.

Mijn conclusie: De wrap is tuig. Is het verziekt zoals deze, dan rest er maar 1 ding: Strippen en opnieuw beplakken. Ook blijkt de kleurlaag dikker dan verwacht. Ik ben er nergens doorheen gegaan. (Had nog geen rotary.... ]d~^ ) Ik had groen licht om te doen wat ik wilde. Mocht ik het verknallen, dan zou de wrap er gewoon vanaf gaan. Ik duim dus dat het ding nog eens terug komt........

Groet,
Martin.
 
Ik vermoed dat je pad vooral zo vol loopt met vuil, omdat je niet eerst gekleid hebt.

Op de tweede foto zie ik allemaal gaatjes (denk ik) in de folie zitten. Komt dat door steenslag of denk je dat dit krasstraat gerelateerd is?
 
De handpad: Klopt. Eenmaal op machinaal komt er alleen paars van de auto. Daar ben ik dus echt bezig de kleurlaag uit te dunnen.
Normaal gesproken zou ik het kleien ook niet overslaan. Ik had alleen beperkt tijd en geen plannen voor een full detail. Het ging er puur om de aangetaste toplaag van de motorkap te verwijderen. En dat lukt niet. (Misschien met een blokschaaf....)

De gaatjes zijn ontstaan uit een combinatie van oorzaken: Steenslag (voor de eerste beschadigingen), de voorwasinstallatie van de wasstraat (is bedoeld voor de wielen, maar de gebruiksaanwijzing lezen is best lastig) en een borstel :sob:
Ze hebben ook geen vaste richting: de gaatjes gaan alle kanten op.