• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gekeyed. Eerst polijsten, dan wetsanden.

JohnnyCage

Detailing addict
12 aug 2013
21
60
Hallo mede-Glansiatoren,

Na mijn vakantie kwam ik er tot mijn schrik achter dat mijn auto op de rechter achter portier gekeyed was! Hieronder een klein verslagje van mijn inspanningen om hier wat aan te doen.

Ik heb inmiddels een leuke collectie spullen nu het virus mij een jaar of twee te pakken heeft. Er is wat ervaring aanwezig met het polijsten van relatief nieuwe eigen auto's waarvan de historie volledig bekend is en af en toe pruts ik met wat vrienden aan een auto. Een echte " weekend warrior" dus. Wel ben ik uiterst voorzichtig en zie snel wanneer iets niet lekker gaat, hoewel dat meer een gevoel is dan te onderbouwen met veel kennis en ervaring.

Toen ik eenmaal tot rust was gekomen heb ik mijn spulletjes erbij gepakt en ben gaan ontdekken wat ik er aan zou kunnen doen.

De auto is een Golf7 uit april 2016 in de kleur Carbon Steel Grey (je moet als fabrikant iets proberen om een grijze golf te verkopen..) met een leuke motor, dat dan weer wel.

De schade:
IMG_6942_zps1qksxmf2.jpg

De ' nagel test' faalde nipt aangezien mijn nagel er heel iets in bleef hangen.

Uiteraard eerst wassen en kleien. Dat was al even geleden en er kwam aardig wat vuil vanaf. Dit is van alleen de rechter achterdeur:
IMG_6990_zpssrwklsas.jpg


Vervolgens kon het polijsten beginnen. Ik ben gestart met Mezzo op een groene monello pad wat het volgende resultaat gaf op het diepere deel van de kras:
IMG_6996_zpsehxcjbbz.jpg


Daarna Veloce op een paarse Scholl pad:
IMG_6997_zps6mw4pjv8.jpg


Dit gaf al een hele verbetering, maar nog lang niet goed genoeg. Ik ben aan de slag gegaan met wetsanden. Enige tijd terug had ik al een 3M setje aangeschaft, maar nooit de moed gehad eraan te beginnen:
IMG_7007_zpsq1mcjztn.jpg


Na goed inlezen en het bekijken van vele youtube instructie video's was dit mijn eerste poging. Wel even schrikken wanneer je gewend bent dat de auto wat schoner is of wat meer glimt na iedere stap die je normaal tijdens een detail uitvoert. Ik ben heel voorzichtig te werk gegane heb niet meer dan 3 seconden geschuurd per sessie. Continue tussentijds afnemen met prep (want dat droogt zo lekker snel) en kijken wat het doet. Als je goed kijkt zie je dat de kras nog steeds zichtbaar is na een aantal sessies met korrel 1500:
IMG_7003_zpssotbrr63.jpg

Wat gelijk opvalt is dat een schuurklosje eigenlijk toch te groot is. Volgende keer koop ik een potlood met gum aan de achterzijde, stans ik een stukje schuurpapier uit met een perforator en plak het resulterende rondje met secondeslijm achterop het gummetje van het potlood.

Uiteindelijk ging het erop lijken en heb ik afgeschaald naar korrel 2500:
IMG_7002_zpsnsmnqsd2.jpg


Om het weer glad te krijgen verder afgeschaald naar Veloce op Scholl paars, Mezzo op groen en als laatste polijst stap Finale op zwart. Hier het resultaat:

Niet perfect, maar wel bijna:cool:

Mijn ervaring is dat het cruciaal is om heel weinig te schuren en om de paar seconden controleren wat je gedaan hebt. Of natuurlijk heel veel meer kennis en ervaring hebben om uit te kunnen putten.

Tips en tricks zijn altijd welkom:)

For Sparta!
 

Bijlagen

  • IMG_6942.JPG
    IMG_6942.JPG
    218,5 KB · Weergaven: 184
Laatst bewerkt:
Netjes gedaan hoor en knap dat je het durft zonder lakmeter. Iets wat ikzelf niet gauw zou doen zo.

Ik vond het na je eerste polijst stap al een hele verbetering. Met het hoofdje erbij en een goed verstand kom je er wel zie je maar weer. Top gedaan
 
  • Leuk
Reactions: CarJunkyXL
Mooi gedaan hoor! Ze zouden die 3M setjes inderdaad kleiner moeten maken, ik heb veel filmpjes gezien waar iedereen zelf zo'n stukje op een potlood plakt. Nice job anyway!
 
Respect hoor..

Ik zag de titel van het topic en dacht "waar gaat dit heen".
Maar heel erg knap werk geleverd op wat naar mijn mening de mooiste kleur van VW is.
Volgens mij alleen op GTI's te krijgen toch? (en GTD, GTE)
 
Maar heel erg knap werk geleverd op wat naar mijn mening de mooiste kleur van VW is.
Volgens mij alleen op GTI's te krijgen toch? (en GTD, GTE)
Deze kleur is ook beschikbaar voor de Allstar-modellen. We hebben deze hier ook en inderdaad een prachtige kleur.
 
Wat een vandalen, sloop ze die schobbejakken.
Ik snap je angst voor dat wetsanden wel. Ik durf het ook niet aan :oops::p
Maar, netjes resultaat!!
 
Vet zeg! Volgens mij super goed gelukt voor een eerste keer wetsanden! Als ik dit zo zie begint het bij mij ook wel een beetje te kriebelen om het een keer te proberen haha.
 
Bedankt voor alle leuke reacties heren!

Respect hoor..

Ik zag de titel van het topic en dacht "waar gaat dit heen".
Maar heel erg knap werk geleverd op wat naar mijn mening de mooiste kleur van VW is.
Volgens mij alleen op GTI's te krijgen toch? (en GTD, GTE)
GTI in dit geval:cool: (een zonnebril bij gebrek aan een smiley met een petje..)
Wat ik wel jammer vind van een kleur die 'exclusief' gemaakt wordt door hem alleen aan te bieden op bepaalde uitvoeringen is dat vervolgens iedereen die deze uitvoering kiest ook bijna automatisch voor die 'exclusieve' kleur gaat. Nu zitten we dus met al die Carbon Steel Grey Golfjes GTE en bijvoorbeeld al die Daytona grijze Audi S-line's..

Zeer netjes gedaan. Enkel staan denk ik je gradaties niet in de juiste volgorde lijkt me dat je met 2500 ben afgeschaald en niet met 1500 alvorens te polijsten.
Aangepast, thanks!

Deze kleur is ook beschikbaar voor de Allstar-modellen. We hebben deze hier ook en inderdaad een prachtige kleur.
Zijn die ook in NL geleverd? In DE en BE zag ik ze wel voorbij komen. Zou hier iets mee te maken kunnen hebben?
 
Zijn die ook in NL geleverd? In DE en BE zag ik ze wel voorbij komen. Zou hier iets mee te maken kunnen hebben?
In Nl weet ik niet, ik ben zelf afkomstig uit België. Als ik vlug kijk op de NL configurator van VW zie ik inderdaad geen Allstar-uitvoeringen. Op uw tweede vraag weet ik het antwoord niet, misschien dat iemand anders dat weet.

PS: Heb je ook een volledige foto van de GTI? Zalige auto vind ik!
 
Mooi resultaat hoor.
Zo zie je maar weer soms moet je gewoon de stoute schoenen aan treken en er voor gaan.
En zie daar het resultaat kun je weer trots op zijn.