• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Geluid DAP 900

Chrizu

Detailing rookie
2 mrt 2013
7
0
Beste mensen,

Recentelijk heb ik met volle trots een DAP900 gekocht. Nu was ik net bezig met het inlopen van het apparaat maar hoorde ik tijdens het draaien een soort van knetterend/knarsend geluid uit de DAP komen. Toen ik ook bij de luchtventilatie die net voor de snelheidsknop zit naar binnen keek zag ik ook vonkjes aan de binnenkant. Nu wil ik graag even checken met jullie mede DAP gebruikers of dit wel normaal is? Wil namelijk niet aan de slag gaan met een apparaat dat wellicht niet in orde is.

Alvast bedankt!

Cheers,

Chris
 
Vonkjes zie ik ook weleens. Het moet natuurlijk niet te gek worden.

Dat knetteren en knarsen ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Is het mogelijk om dat kort vast te leggen in een filmpje of geluidsopname?
 
Hej Chrizu,

Wat bedoel je met het inlopen van de DAP?
Laat je hem dan een lange tijd draaien zonder dat die contact maakt met iets? Want dat is volgens mij niet goed.
 
Maak je geen zorgen over het geluid en vonkjes, bij een haakse slijptol is dit hetzelfde. Herken wat je omschrijft, betreft concept apparaat. Vonkjes zijn koolborstels welke contact maken met rotor, als ze geen contact maken dan valt je vermogen weg of doet ie helemaal niks. Veel plezier met de machine.
 
Een elektromotor heeft meerdere onderdelen.
De koolborstels zijn in het begin niet helemaal rond en sluiten niet lekker aan op de cumulator
De machine langzaam onbelast in laten lopen maakt dat hij weinig vermogen afneemt tijdens het eerste inslijten
Dan vloeit er dus minder stroom door de slechte verbinding dan onder belasting, maar iets vonken hoort erbij
Het geluid komt deels ook omdat de borstels nog haaks zijn en de sleuven schoon en open
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Bedankt voor de reacties! Ja ik heb op meerdere fora gelezen dat het aangeraden wordt om de dap 10min op lage toeren in te laten lopen/slijten. Ik had al een vermoeden dat de vonkjes te maken hadden met de koolborstels omdat de vonkjes van blokjes afkwamen welk er sterk op lijken. Ik zal uit voorzorg straks nog even een filmpje maken zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel. Nogmaals bedankt :)
 
Het geluid herken ik niet, en behalve de eerste paar seconden ook weinig vonken gezien bij het inlopen van mijn DAP.
 
Ik heb dit ook. Lijkt me niet normaal. Soms schiet de machine zelfs niet aan en helpt het om hem even te draaien.

De vonken zijn heel erg en zelfs hoor ik het knetteren.

Wat kan ik hieraan doen? Nog maar nieuwen niet veel gebruikt.
 
Volgens mij hetzelfde probleem als bij degene die dit topic opende.
Koolborstels zitten niet goed en moeten nog ingesleten worden.
 
Volgens mij hetzelfde probleem als bij degene die dit topic opende.
Koolborstels zitten niet goed en moeten nog ingesleten worden.

Wat bedoel je met ingesleten? Ik heb de machine al enkele keren gebruikt (wel nog niet veel) zonder dit probleem.
 
Even een update. Ik heb de koolstofborstels vervangen en alles werkt terug naar behoren.
Zag dat er 1 al ferm versleten was, ook al is die machine nog niet veel gebruikt geweest.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat en mk-us