• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Geoxideerde velgen opnieuw (zelf) polijsten, hoe aanpakken?

onnaj

Detailing addict
6 nov 2016
24
60
43
Hoi,

Ik heb op mijn Fiat Grande Punto T-Jet echt schitterende velgen. Deze zijn alleen deels gepolijst en er is blanke lak overheen gespoten.
Nu is het dus zo dat op bepaalde plekken er oxidatie optreed.

Nu vraag ik me af hoe ik dat zelf eventueel kan polijsten. Ik heb op een klein stukje met een kwast albastine aangebracht en de blanke lak vliegt er dan af. Maar liefst zou ik dat niet gebruiken, om beschadiging van de velg te voorkomen.

Kan ik de blanke lak ook met de handen weg schuren? Bijv korrel 180?

Zelf dacht ik wellicht dat het volgende zou kunnen, liefst met de banden er nog op
1) afplakken/beschermen banden en andere ongepolijste velgdelen
2) schuren schuurpapier met korrel 180
3) schuren schuurpapier met korrel 240
4) schuren schuurpapier korrel 400
5) schuren schuurpapier korrel 1200
6) schuren schuurpapier korrel 2000
7) alu polish
8) wheel wax aanbrengen

Is dit een goede optie? En moet ik met schuren/polijsten nog opletten of ik in bepaalde richtingen moet schuren? Het zijn maar smalle randjes dus ik kan niet makkelijk een draaiende beweging maken.

Dank alvast jullie reacties/tips!

Ps laatste foto is vd beste velg, die heeft nog nauwelijks oxidatie
 

Bijlagen

  • IMG-20200317-WA0007.jpeg
    IMG-20200317-WA0007.jpeg
    223 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20200317-WA0005.jpeg
    IMG-20200317-WA0005.jpeg
    151 KB · Weergaven: 0
  • 20200317_142502.jpg
    20200317_142502.jpg
    333,9 KB · Weergaven: 0
Mijn zomervelgen hebben ook dit probleem, maar ik heb het aanpakken hiervan nog uitgesteld.

Stel dat ik de voorzijde van de spaken handmatig schuren, dan zou ik dat inderdaad zoals jouw stappenplan doen. Ik zou alleen met max 50% opschalen, dus van bijv. p400 naar p600 of misschien p800, maar niet ineens naar p1200.

Daarbij zou ik in één richting schuren en de volgende gradatie haaks hierop.

Maar... Net als bij jou, ligt het gepolijste wel erg dicht naast het gespoten, dus heb mijn twijfels erbij of ik dit zelf netjes krijg.

Misschien kan @tamer je meer vertellen.
 
  • Leuk
Reactions: tamer
@Quantoxx heb hier niet veel over te zeggen, alleen dat zoals jij ook aangeeft de stappen voor het opschalen korter op elkaar moeten zitten. Zo krijg je minder schuurkrassen bij het polijsten. Je krijgt sws de originele staat niet terug van de velg, want uit de fabriek worden ze in de meeste gevallen cnc gedraaid met een blanke lak er over. Laat je dit achteraf doen zit je zeker op minimaal 500 euro.
Overigens denk ik dat je met een alu polish niet ver komt qua glans, velgen polijsten doe je met een machine, denk dat een alu polish meer geschikt is voor tussentijdse onderhoud. Anyway, het is echt een kloteklus, succes er mee.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
De Alu-polish zou ik inderdaad ook skippen en na al dat vele k*twerk zou ik dan geen waxje smeren, maar een coating. (Als dat überhaupt goed wil hechten)
 
De stap van 400 naar 1200 lijkt mij veel te groot.Is het niet een idee om ze te laten stralen en poedercoaten?
Dit is echt een monsterklus om dit zo te doen en je moet ze alle 4 doen. Je kunt er daarna niet in de winter mee rijden want dan oxideren ze waar je bij staat en je moet ze heel vaak polijsten om ze netjes te houden.

Of opnieuw af laten draaien en lakken natuurlijk om de look zo te houden.
 
  • Leuk
Reactions: schippersss
Das nadeel van de trend van de autos van tegenwoordig, dat afgedraaide aluminium met blanke lak. Ziet er prachtig uit met aflevering, maar na een aantal jaar niet meer om aan te zien door steenslag.

zou ze ook lekker laten coaten in mooi kleurtje. Zelf is het een monniken werk en daarna moet je ze werkelijks bijhouden. Zijn wel aantal bedrijven die ze weer kunnen afdraaien en daarna in de lak zetten maar daar krijg je geen garantie op dat het terug komt.
 
Ik heb al eerder gepolijste velgen gehad en die heb ik toen ik door een bedrijf laten herstellen.

Enige was dat ik dan elke maand met alu polish en velgen wax aan de gang moest.. Gelukkig waren het alleen de randjes.

Ik heb voor de winter sowieso andere velgen.

Ga nog maar eens bedenken wat ik wil. Vind het voor nu te duur om uit te besteden eerlijk gezegd
 
Heb dat ook gehad met Fiat Tipo velgen. Aardig wat uurtjes gestopt in schuren, polijsten en spuiten. Drie jaar later was het weer raak. Heb ze nu laten poedercoaten. Heel dicht bij origineel en veel makkelijker netjes te houden!
 
Ik moest even zoeken @McShine heeft lang geleden hetzelfde probleem op zijn toenmalige auto gehad. Hij heeft er een voorloper van RIM op gezet.
Mischien dat Race glaze Jet lag ook werkt maar dat weet ik niet zeker.
Ik wil hier wel bij zeggen dat blanke lak de enige permanente/duurzame oplossing is.
 
Voor 4 velgen, zonder richten ed, was ik minder dan € 200 in de BTW kwijt (coaten en lak).
 
@Drapu voor hoeveel inch? Heb je close up foto's van de velgen die je hebt laten coaten? 200 in de btw is wel erg weinig, misschien moet ik daar ook maar heen dan ;)