• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gezocht: Bescherming met beste standtijd

AutoHenk

Detailing addict
9 jun 2016
53
50
Ik ben momenteel in het bezit van meguiars nxt 2.0 tech wax, gekocht o.b.v. de omschrijving : "Dit is de langdurigste waxbescherming die tot op heden is gemaakt en na behandeling ziet u de diepste wet-look glans die u ooit hebt gezien."

Nu lees ik hier hier op het forum vooral dat de standtijd erg slecht is.

Ik was mijn auto +- 6x per jaar, en wil deze zo weinig mogelijk waxen i.v.m tijd en (vooral)plaatsgebrek.
Ik zoek een bescherming (wax/sealant) met een zo lang mogelijke standtijd!

Ik vind het niet belangrijk dat de auto spiegelt/glimt o.i.d., ik wil graag dat deze zo lang mogelijk beschermd is.

Is dit automatisch de collinite? of zijn er betere opties?

Bedankt!

 
Ik heb goede ervaringen met de collinite 845. Ook de fusso 12 months heeft een erg lange standtijd en is goed te betalen.
 
  • Leuk
Reacties: RoyR
Hey Henk,

Als jij jouw auto 6x per jaar wast en zoekt naar een wax of sealant, dan zal je moeten kijken naar een sealant. Deze heeft vrijwel de langste standtijd en een sealant stoot vuil beter af als een wax. Sterker nog, een wax is bedoeld om vuil te absorberen.

In jouw geval, raad ik je aan om de auto zelf in een coating te zetten of te laten zetten. Wanneer je weinig naar de auto omkijkt, hij er niet verzorgd uit hoeft te zien en alleen moet beschermen voor een lange periode, dan kies je voor het gemakt en krasbestendigheid van een coating.

Een goedkopere optie is dus een sealant of een wax die veelal voor de wintermaanden gebruikt wordt. Denk dan aan de Collinite 476s bijvoorbeeld.



Greeetz
 
  • Leuk
Reacties: Jansen
Ik sluit me aan bij @Quantoxx. Als je de auto zo weinig wast dan zal een wax naar mijn idee zeker geen jaar blijven zitten, omdat al het vuil, zout, zooi de boel aan zal tasten, zeker als je het niet regelmatig weghaalt. Een sealant is doorgaans wat duurzamer, maar als het in je budget en/of vaardigheden past dan zou ik voor een coating gaan. Als die goed wordt aangebracht dan blijft 'ie zeker een jaar zitten. Denk hierbij aan de coatings van Gyeon (Mohs, Prime) en Nanolex (Si3D)
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
Bedankt allen voor de reacties!

De laatste vraag: Ik ga het verschil echt merken tussen collinite 845 en meguiars nxt 2.0?
 

Dit beschermd het beste, en alle glans van de lak is zeker weg.
Tectyl Bodysafe 1L.webp
 
Na veel goede recensies te hebben gelezen over de 845 van Collinite heb ik deze als eerste aangekochte wax genomen.
Verwerkt makkelijk en zekers een goede standtijd, heb ook daarvoor geen glaze gebruikt.
 
heb ook daarvoor geen glaze gebruikt.

Ik gebruik ook de collinite 845, maar heb vooraf eerst met dodo juice lime prime de laklaag behandeld en daarna meteen gewaxt. Mijn idee is dat door dodo juice de laklaag ook veel gladder is en daarvoor de collinite en de (machine/handpad) beter over de lak glijd.
 
Die Step 1 en 2 zijn een combi van paint cleaners en glaze, toch? Als de lak in goede staat is, zou ik deze achterwege laten. Ze zullen weinig tot niets inbrengen. Dus, meteen waxen over de schone lak.

Wanneer de lak niet optimaal is, dan zou ik wél een paint cleaner en glaze gebruiken.



Greeetz
 
Die Step 1 en 2 zijn een combi van paint cleaners en glaze, toch? Als de lak in goede staat is, zou ik deze achterwege laten. Ze zullen weinig tot niets inbrengen. Dus, meteen waxen over de schone lak.

Wanneer de lak niet optimaal is, dan zou ik wél een paint cleaner en glaze gebruiken.



Greeetz

de auto is van 2011 en ik ben eerste eigenaar. Er zitten geen beschadigingen oid op, maar hij is nooit gekleid of gepolijst oid. Is de lak dan in goede staat?
 
Aah, ok! In goede staat is in de volksmond dat er geen deuken enzo in zitten, maar voor de detailers houdt het in dat de lak geen defecten heeft. Dat wil zeggen; Geen oxidatie (verkleuring van de blanke lak) en geen krassen, swirls, roest, steenslag, etc.

Mijn vermoeden is dat als de auto al zo'n 5 jaar rondspookt, er zeker wel swirls en lichte oxidatie zullen zijn. Deze pak je aan door te polijsten en bij alleen lichte oxidatie zou een paint cleaner misschien wel wat doen.

Je kan swirls zien door bijv. de flitser van je telefoon op de lak te schijnen. Of iets anders wat een mooie verzamelde bundel licht geeft, zoals een penlight o.i.d.

Met een paint cleaner reinig je de lak op een chemische manier. Met een glaze voed je de lak met oliën. De natuurlijke oliën van de blanke lak zullen langzaam 'verdwijnen' en door deze dus weer aan te vullen maak je de blanke lak transparanter en verbeter je de reflectie.

Je kijkt in feite door een mooier stuk glas naar de onderliggende kleurverf.

Middels polijsten verwijder je een minuscuul laagje blanke lak. Deze lak wil je verwijderen als er krassen aanwezig zijn en/of als er door oxidatie/verwering je minder goed naar die onderliggende kleurverf kan kijken.


Greeetz
 
  • Leuk
Reacties: Altos
Een auto welke in 6 jaar tijd nooit gedetaild of gepoetst is kan redelijk wat defecten vertonen na zorgvuldig wassen en cleanen door bijvoorbeeld klei, dan zie je hoe de werkelijke staat van de lak is en zou polijsten je kunnen helpen de lak weer echt mooi te krijgen.
Gevolgd door een vorm van bescherming (LSP; wax, coating, sealant) en de lak is optimaal bij te houden dmv wassen en drogen.

Edit: sorry @Quantoxx , ik was aan het typen en na het plaatsen van mijn bericht zag ik jou bericht...wat @Quantoxx zegt dus o_O:p
 
  • Leuk
Reacties: Quantoxx
maar hij is nooit gekleid of gepolijst oid

Dan zéker kleien, want ik durf te wedden dat daar veel zooi vanaf komt. Wellicht daarvoor nog gebruik maken van een teerverwijderaar en een ijzerverwijderaar, om het nog wat schonen te maken en het kleien wat te vergemakkelijken.
 
bedankt voor de reacties en tips weer! ik was hem met megs goldclass, en dan voel ik of de lak glad is, zo ja: collinite 845 erover en zo nee, eerst kleien en dan de collinite 845 erover :)
 
ik was hem met megs goldclass, en dan voel ik of de lak glad is
Het beste is om dit te doen met de onderzijde van je tong. Plaats een stukje keukenrol onder de tong, wacht zo'n 30 seconden en plaats dan de onderzijde van de tong op de lak. Beweeg nu heen-en-weer in een gebied van zo'n 50x50cm en als dit lukt, is de lak glad genoeg.

Of doe je hand in een boterhamzakje en wrijf over de lak. Kan ook.. enzo.. :P
 
Het beste is om dit te doen met de onderzijde van je tong. Plaats een stukje keukenrol onder de tong, wacht zo'n 30 seconden en plaats dan de onderzijde van de tong op de lak. Beweeg nu heen-en-weer in een gebied van zo'n 50x50cm en als dit lukt, is de lak glad genoeg.

Of doe je hand in een boterhamzakje en wrijf over de lak. Kan ook.. enzo.. :p

Op die manier ben ik bang om krassen te veroorzaken!









Ik heb nogal een ruwe tong.