• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glaze bovenop coating

Cleanfreak

Detailing rookie
23 mei 2021
6
15
Belgie
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een glaze bovenop een ceramische coating te zetten? Indien er door het wassen wat kleine krasjes op de lak zijn gekomen kan je natuurlijk niet gaan polijsten. Zou een glaze deze krasjes kunnen opvullen ?
 
Hey Jo,

Laten we aannemen dat de swirls niet in de lak zitten, maar in de coating. Als ze in de lak zouden zitten, dan waren ze niet weg voordat de coating aangebracht werd of ze zijn door de coating heen gegaan en dan is daar de coating weg.

Kort door de bocht; Dit zou misschien mogelijk kunnen zijn, maar de meeste glazes bevatten oplosmiddelen en/of paint cleaners, welke een coating aantasten. Mocht je een pure glaze gebruiken, dan verwacht ik niet dat het resultaat naar wens zal zijn en ook van korte duur. Stel dat het wél werkt, dan zal je na de glaze weer een wax o.i.d moeten aanbrengen en dit zal de werking van je coating juist weer teniet doen. ;) (Coating neem je voor de standtijd, hydrofobische eigenschappen en eventueel hardheid. Een wax of andere vorm van inferieure bescherming zal hier niet aan kunnen tippen)

Er zijn een aantal producten die wat vullen en beschermen, maar veelal komt het erop neer dat dit tijdelijk is of dus wat tegenstrijdig zijn c.q. de coating aantasten en/of in de weg zitten bij zijn werking.
 
  • Leuk
Reactions: Cleanfreak
Cartec heeft wel een soort van Glaze voor hun coatings. Voor de meeste consumenten coatings heb ik nog niet zoiets gezien.
Cartec adviseert bij hun coating om elk jaar de Glaze te gebruiken als "groot onderhoud" na iets van een Iron fallout remover (lees Non Ferro). Dit zou waterafstotendheid moeten toevoegen en waarschijnlijk ook lichte krasjes verhullen. Wel geven ze aan dat hun Glaze geen polijstmiddelen bevat en daardoor geschikt is voor coatings.
 
Ze noemen het product ''Glaze'', zoals de ''Ceramic Glaze'' en ''Ceramic Wash''. Deze zijn bedoeld als onderhoudsproduct van hun ''Ceramic'' coating. Dit is vergelijkbaar met bijv. een coating die je wast met een shampoo met toevoegingen en een boostend product zoals een spraywax / detailingspray met toevoegingen / etc.

De Ceramic Glaze moet zelfs minimaal elk kwartaal herhaald worden en regelmatig wassen met de Ceramic Wash. (Is zelfs een garantievoorwaarde)

Dus wat betreft consumenten-coatings, denk dan bijv. aan een Gyeon coating die je regelmatig wast met Bathe+ en/of Cure behandeld. @Zrobb ;) Of Nanolex die voor hun coating(s) dezelfde soort producten aanbiedt.
Echter kunnen deze coatings zonder boostende producten hun belofte waarmaken.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb
Bedankt voor alle info! De enige oplossing is dus opnieuw polijsten en coaten ;) Natuurlijk is dit complex en onhaalbaar dit telkens te doen.
blijkbaar zijn er wel mogelijkheden om een wax ( gyeon q2 wax ) op een coating te zetten maar deze heeft geen filler eigenschappen. Ook begrijp ik niet volledig de functie van een wax bovenop een coating :)
 
Ik zou ook even kijken naar de kwaliteit en/of eigenschappen van een coating. (En misschien de manier waarop je wast) Als je dusdanig veel of duidelijke swirls ziet, gaat het wassen niet optimaal en/of de coating is niet bijzonder krasbestendig. ;)

Je kan alles over je coating smeren, maar de vraag is of het zin heeft. Een extra laag bescherming over je coating zal de slijtage hiervan wat verminderen, maar je ''bedekt'' ook de eigenschappen van de coating.
 
mag ik vragen op welke manier je de auto wast en welke coating je op de wagen hebt zitten?

persoonlijk denk ik dat de auto niet op de juiste manier wordt gewassen.

collega van mij heeft bvb net coating op zijn auto laten zetten maar heeft nu al na 6 maanden terug swirls op zen auto. maar hij wast de auto nog steeds met 1 emmer en spons om dan te beginnen met de velgen
 
Ofwel kijk ik gewoon veel te nauwkeurig :p het is niet dat ik swirls heb of dikke krassen .. met een bepaal zonlicht erop zie ik soms een enkel krasje, zeer dun. Op foto kan in ze nie vastleggen! De coating die erop zit is de nanolex si3d HD. Wekelijks was ik de wagen op de volgende manier :

- volledig rinsen met water
- velgen inspuiten met ph neutrale velgenreiniger en daarna infoamen en wassen
- Onderkanten inspuiten met gyeon bug en grime
- infoamen met foamgun ( valetpro ph neutral foam )
- Opnieuw afspuiten met water
- opnieuw foamen met foamgun ( valetpro ph neutral foam )
- wassen met 2 emmer methode en gridguard ( shampoo gyeon bathe )
- afspuiten met water
- soms spuit ik dan nanolex sisplash als extra bescherming op de natte lak
- droogblazen + de laatste waterdruppels drogen met droogdoek met hierop een klein beetje nanolex sifinish
- banden en trims afwerken met carpro perl

dit is zo een beetje de methode die ik doe :):):)
 
zeker geen verkeerde methode enkel bij het infoamen wil ik wel als tip meegeven dat het beter is om dit op een droge auto te doen. op deze manier kleeft het foam de lak en neemt zo meer vuil mee ;)
 
Klopt helemaal! Ik denk dat lichte krasjes niet te verkomen zijn, hoeveel verschillende emmers en washmitts je ook gebruikt.. ook stelde ik de vraag omdat ik hier zelf geen info over kon vinden en misschien dat er mensen zijn met een oplossing hiervoor hadden :) ondertussen heb ik ook een oplossing gevonden! Iemand die hier meer info over wil mag mij een pm sturen;)