• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Goedendag allemaal

MetGlimmendeGroet

Detailing rookie
3 sep 2025
3
2
Goedemiddag allemaal, ik werd door een bedrijf aangeraden om een Flon4000 coating te nemen. En ik was benieuwd heeft iemand recente ervaringen met Flon4000 coatingen? Ik zie alleen wat ervaringen uit 2009 alleen er zal vast veel veranderd zijn in de tussentijd.

Zoals de
- SILL Ceramic coating
- Quartz glas coating

Alvast bedankt

Ja ik heb gehoord dat de coatings van nu stukken beter zijn als vroeger en van hoge kwaliteit met garantie vanuit Flon en de dealer die het aanbrengt. Dus als er wat mee is dan kan ik terug

Ik heb zelf liever ervaring van iemand zonder belangen, dan een "toezegging" van een dealer.
Terug kan je altijd, maar beter de eerste keer gelijk goed.

Daarnaast gaat het bij een coating vooral om de voorbereiding van de lak (reinigen en polijsten)
Menig dealer heeft daar de tijd niet voor of weet wat het zou moeten kosten ....

Het is je eigen keuze. Ik zou geen Flon nemen.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Wat RedCat al schrijft: een goede voorbereiding is het allerbelangrijkste, en de eerste uren na het aanbrengen de juiste omstandigheden (je moet bijvoorbeeld niet een uur na het aanbrengen van een coating door een hagelbui rijden, als extreem voorbeeld). Daarom is de ervaring van de persoon die de coating aanbrengt (en de voorbereiding doet) veel belangrijker dan het merk of type coating al zitten daar ook flinke verschillen tussen (net als de prijs).

• Leuk
Reacties: RedCat
Welke garantie ga je op die coating krijgen, en wie gaat bepalen of iets wel of niet onder de garantie valt?

Ik zal je alvast toelichten wat in de praktijk de uitkomst gaat zijn: gebruikersfout, verkeerd gewassen, niet de juiste onderhouds producten gebruikt enz enz.
Je kan namelijk geen garantie geven omdat niemand weet wat jij daarna met de auto gaat doen.

Coating is geen merk of product type, je zou op een flesje head&shoulders ook een sticker met coating kunnen plakken.
Het probleem is dat veredelde shampoos en waxen van €5,- de liter onder dezelfde noemer als ceramische/sio/glas coatings vallen die €100,- per 50ml kosten.
De eerste geven een mooie waterafstotendheid tot de volgende wasbeurt, die andere voegen daadwerkelijk hardheid toe aan je lak.

De voorbereiding van de lak voordat een coating wordt aangebracht is minstens zo belangrijk als de wijze en het type coating wat wordt aangebracht. Dit is normaliter zeker 1a2 dagen werk waarna de auto onder een infrarood droger of door minimaal 24 binnen te stallen moet uitharden.

Alle leveranciers beloven de wereld wat het lastig maakt om te vergelijken.
Als je hier in de show-off kijkt dan zie je verschillende topics waarin verschillende coatings worden toegepast.

Ik zou diverse - niet merkgebonden - forums en groepen eens doorlezen om te kijken wat je daar zoal tegenkomt.

Persoonlijk zou ik voor een coating van Gyeon kiezen. In de afgelopen 10 jaar is mij dat enorm goed bevallen en tot op heden heb ik daar ook nog van niemand klachten over terug gehoord.