Het detailen en zelfs regulier wassen van het (eigen) wagenpark schiet er regelmatig bij in vanwege tijdgebrek. Maar de spullen zijn allemaal in huis hiervoor en als ik de tijd er voor neem dan doe ik het ook goed. En ik durf te stellen dat de resultaten dan uiteindelijk net zo mooi zijn dan als je iedere week met de auto aan het klooien bent. Voor een 'full-detail' (alle hoekjes en kiertjes schoonmaken, kleien, polijsten, waxen, rubbers en plastic verzorgen) trek ik toch echt meerdere dagen uit. Ik snap niet dat mensen in een dag hiermee klaar kunnen zijn (zonder hulp), zeker niet als je meerder passes moet maken met de machine en dit secuur wil doen. Aan de andere kant behoor ik ook niet tot een van de snelste zaadjes, dus wie het weet mag het zeggen?
Als er gepolijst moet worden zorg ik ervoor dat ik minimaal 5 dagen (overdag) voor mezelf heb zonder verplichtingen, waarbij ik tussendoor nog wat speelruimte heb en de laatste dag de details af kan maken zoals dat irritante polijststof dat echt werkelijk overal tussen komt. Vorig jaar september heb ik mijn edele raspaard, waar inmiddels een aardige vuilcamouflage over zit opgeknapt en vorige week was dus gereserveerd voor de Twingo van mijn vrouw - 3 jaar geleden gepolijst en dus inmiddels wel wat hinderlijke krassen van dagelijks gebruik her en der.
Toevallig had mijn schoonzus het kopen van een nieuwe auto uitgesteld en toevallig had zij de huidige auto ook niet nodig, dus hierbij de eerste auto behandeld die niet in eigen bezit was. Het ging om een VW Golf III Cabriolet van 1998 in donkergroen metallic. Nog geen ton op de klok en voor de gemiddelde mens ook cosmetisch een aardige auto om te zien. Best nog wat glans op de lak. Maar daar trappen wij niet in, bij nadere inspectie op de details kon er veel verbeterd worden. Wielen vies en verwaarloosd en doodgeslagen plastic. En dan die lak - regelrechte horror, vooral in het zonlicht.
Na de auto in de foam gezet te hebben bedacht ik dat dit allicht overkill was, auto staat in garage en er was niet bijzonder vies. Daarna auto grondig gewassen en diverse randjes, plastic delen en kap ontvet met APC 1:3 en borstels. Wielkasten schoongemaakt, volgens mij past er minstens 20” onder deze auto zoveel wheel gap is er! Maar dat doe je een semi-klassieker in wording niet aan, bovendien zou ik me enkel bezig houden met het schoonmaken van de wielen. Hier kwam meteen de eerste beperking, want er zat stoeprandschade op en her en der was de lak al wat gebladderd. Last but not least: De binnenkant van de wielen was zo zwart als roet en er waren diverse resten van plaklood te zien. Dan maar het beste er van gemaakt met wat velgenreiniger en een spons, maar ook een oude tandenborstel werd niet geschuwd om de voorste wielen acceptabel te krijgen.
Motorruimte gereinigd, dacht dat doe ik wel even na een aantal keer geprobeerd te hebben bij andere auto’s. Nu werkt dat bij een blok van 15 jaar oud met wat zwakkere elektrische delen toch anders. Is verder goed gekomen zou alleen aanraden om voorzichtiger te zijn als ik was… Vervolgens heb ik wat Iron X op de lak en velgen gespoten, van de putlucht werd ik niet vrolijk maar er leek enorm veel smurrie van af te komen. Allicht scheelde dit voor het kleien want er kwam nagenoeg niets van af, dit had ik veel erger verwacht. Alleen wat troep van de onderzijde van teerspetters en dergelijke.
Vervolgens testspot gemaakt op de motorkap, in het licht was het resultaat direct duidelijk. Mezzo met oranje pad na 1 hit gaf al heel behoorlijk resultaat! Dus weer zorgen gemaakt over knetterharde VAG-lak terwijl er niets aan de hand was – allicht bij nieuwere lakken (of per auto) weer anders, maar was er blij mij. Toch nog wat spinnenwebben, na twee hits beter resultaat. Toen de motorkap afgemaakt maar er waren toch nog wat hinderlijke lijnen en krassen die ik gemist had of niet goed gepakt hadden. Vervolgens een derde hit Mezzo en het resultaat was naar mijn zin. Gezien de dermate gekraste staat van de auto deze combo voor heel de auto gebruikt en afgemaakt met Finale op groen. Na de motorkap wist ik al dat dit niet zomaar een verbetering zou worden, maar een wereld van verschil. De metallic groene flake was terug en er was een glans die de auto lang niet meer gehad had schat ik zo. Na de wetlook terug zien te komen op de zijkanten werd ik er weer blij van en gaf me de kracht om verder te gaan (was eerlijk gezegd op dag 2 al een beetje zat dat polijsten…)!
Ondertussen interieur gedaan, erg opgeknapt ook met Natural Look en het onbehandelde kunststof kreeg al weer leven terug. Stoelen/matten en bank hadden met een extractor waarschijnlijk enorm opgeknapt, maar deze heb ik niet en heb de boel maar gestofzuigd en het daarbij gelaten. Banden in de Bold ’n Bright en diverse trims behandeld met PreWow en daarna Black Wow. Ondertussen de ‘oude vertrouwde’ Gold Class wax gepakt, vond dit toch prettiger werken dan de Natty’s Paste Wax met je blauwe vingers. Wax laten curen en toen met wat doeken en detailer uitgewreven. Vervolgens veel tijd gespendeerd aan het schoonmaken van diverse delen waar vegen/stof tussen was gekomen (o.a. randen onder de motorkap) waar ik me later dus niet meer aan kon storen. Kap ingespoten met Meg’s Convertible spul. Glas met Meg’s Glass spray gedaan binnen en buiten. Na een regenbui de hele auto nog nagelopen met detailer spray en trims nagelopen. Rubbers met Revive gedaan, het pakte nog niet geweldig maar inmiddels was ik het detailen ook wel weer even zat!
Het resultaat aanschouwd en was inmiddels wel duidelijk dat dit een make over was geworden. Schoonzus sloeg haast steil achterover en zei dat de auto ook bij aflevering drie jaar terug niet zo mooi was geweest. Lak extreem diep (zeker tint donkerder) en zelfs de wielen waren lang niet zo netjes geweest. Echt leuk om zo’n auto te doen, ook eens voor een ander. Haar wel gewaarschuwd om hem zo mooi te houden, dus geen krasstraten en sponzen meer. Zal wel een washandschoen kopen of desnoods brengt ze hem maar langs. Gaat goed komen.
Bedankt voor het lezen.
Als er gepolijst moet worden zorg ik ervoor dat ik minimaal 5 dagen (overdag) voor mezelf heb zonder verplichtingen, waarbij ik tussendoor nog wat speelruimte heb en de laatste dag de details af kan maken zoals dat irritante polijststof dat echt werkelijk overal tussen komt. Vorig jaar september heb ik mijn edele raspaard, waar inmiddels een aardige vuilcamouflage over zit opgeknapt en vorige week was dus gereserveerd voor de Twingo van mijn vrouw - 3 jaar geleden gepolijst en dus inmiddels wel wat hinderlijke krassen van dagelijks gebruik her en der.
Toevallig had mijn schoonzus het kopen van een nieuwe auto uitgesteld en toevallig had zij de huidige auto ook niet nodig, dus hierbij de eerste auto behandeld die niet in eigen bezit was. Het ging om een VW Golf III Cabriolet van 1998 in donkergroen metallic. Nog geen ton op de klok en voor de gemiddelde mens ook cosmetisch een aardige auto om te zien. Best nog wat glans op de lak. Maar daar trappen wij niet in, bij nadere inspectie op de details kon er veel verbeterd worden. Wielen vies en verwaarloosd en doodgeslagen plastic. En dan die lak - regelrechte horror, vooral in het zonlicht.
Na de auto in de foam gezet te hebben bedacht ik dat dit allicht overkill was, auto staat in garage en er was niet bijzonder vies. Daarna auto grondig gewassen en diverse randjes, plastic delen en kap ontvet met APC 1:3 en borstels. Wielkasten schoongemaakt, volgens mij past er minstens 20” onder deze auto zoveel wheel gap is er! Maar dat doe je een semi-klassieker in wording niet aan, bovendien zou ik me enkel bezig houden met het schoonmaken van de wielen. Hier kwam meteen de eerste beperking, want er zat stoeprandschade op en her en der was de lak al wat gebladderd. Last but not least: De binnenkant van de wielen was zo zwart als roet en er waren diverse resten van plaklood te zien. Dan maar het beste er van gemaakt met wat velgenreiniger en een spons, maar ook een oude tandenborstel werd niet geschuwd om de voorste wielen acceptabel te krijgen.
Motorruimte gereinigd, dacht dat doe ik wel even na een aantal keer geprobeerd te hebben bij andere auto’s. Nu werkt dat bij een blok van 15 jaar oud met wat zwakkere elektrische delen toch anders. Is verder goed gekomen zou alleen aanraden om voorzichtiger te zijn als ik was… Vervolgens heb ik wat Iron X op de lak en velgen gespoten, van de putlucht werd ik niet vrolijk maar er leek enorm veel smurrie van af te komen. Allicht scheelde dit voor het kleien want er kwam nagenoeg niets van af, dit had ik veel erger verwacht. Alleen wat troep van de onderzijde van teerspetters en dergelijke.
Vervolgens testspot gemaakt op de motorkap, in het licht was het resultaat direct duidelijk. Mezzo met oranje pad na 1 hit gaf al heel behoorlijk resultaat! Dus weer zorgen gemaakt over knetterharde VAG-lak terwijl er niets aan de hand was – allicht bij nieuwere lakken (of per auto) weer anders, maar was er blij mij. Toch nog wat spinnenwebben, na twee hits beter resultaat. Toen de motorkap afgemaakt maar er waren toch nog wat hinderlijke lijnen en krassen die ik gemist had of niet goed gepakt hadden. Vervolgens een derde hit Mezzo en het resultaat was naar mijn zin. Gezien de dermate gekraste staat van de auto deze combo voor heel de auto gebruikt en afgemaakt met Finale op groen. Na de motorkap wist ik al dat dit niet zomaar een verbetering zou worden, maar een wereld van verschil. De metallic groene flake was terug en er was een glans die de auto lang niet meer gehad had schat ik zo. Na de wetlook terug zien te komen op de zijkanten werd ik er weer blij van en gaf me de kracht om verder te gaan (was eerlijk gezegd op dag 2 al een beetje zat dat polijsten…)!
Ondertussen interieur gedaan, erg opgeknapt ook met Natural Look en het onbehandelde kunststof kreeg al weer leven terug. Stoelen/matten en bank hadden met een extractor waarschijnlijk enorm opgeknapt, maar deze heb ik niet en heb de boel maar gestofzuigd en het daarbij gelaten. Banden in de Bold ’n Bright en diverse trims behandeld met PreWow en daarna Black Wow. Ondertussen de ‘oude vertrouwde’ Gold Class wax gepakt, vond dit toch prettiger werken dan de Natty’s Paste Wax met je blauwe vingers. Wax laten curen en toen met wat doeken en detailer uitgewreven. Vervolgens veel tijd gespendeerd aan het schoonmaken van diverse delen waar vegen/stof tussen was gekomen (o.a. randen onder de motorkap) waar ik me later dus niet meer aan kon storen. Kap ingespoten met Meg’s Convertible spul. Glas met Meg’s Glass spray gedaan binnen en buiten. Na een regenbui de hele auto nog nagelopen met detailer spray en trims nagelopen. Rubbers met Revive gedaan, het pakte nog niet geweldig maar inmiddels was ik het detailen ook wel weer even zat!
Het resultaat aanschouwd en was inmiddels wel duidelijk dat dit een make over was geworden. Schoonzus sloeg haast steil achterover en zei dat de auto ook bij aflevering drie jaar terug niet zo mooi was geweest. Lak extreem diep (zeker tint donkerder) en zelfs de wielen waren lang niet zo netjes geweest. Echt leuk om zo’n auto te doen, ook eens voor een ander. Haar wel gewaarschuwd om hem zo mooi te houden, dus geen krasstraten en sponzen meer. Zal wel een washandschoen kopen of desnoods brengt ze hem maar langs. Gaat goed komen.
Bedankt voor het lezen.
Laatst bewerkt door een moderator: