• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Golf III Cabrio (1998)

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
Het detailen en zelfs regulier wassen van het (eigen) wagenpark schiet er regelmatig bij in vanwege tijdgebrek. Maar de spullen zijn allemaal in huis hiervoor en als ik de tijd er voor neem dan doe ik het ook goed. En ik durf te stellen dat de resultaten dan uiteindelijk net zo mooi zijn dan als je iedere week met de auto aan het klooien bent. Voor een 'full-detail' (alle hoekjes en kiertjes schoonmaken, kleien, polijsten, waxen, rubbers en plastic verzorgen) trek ik toch echt meerdere dagen uit. Ik snap niet dat mensen in een dag hiermee klaar kunnen zijn (zonder hulp), zeker niet als je meerder passes moet maken met de machine en dit secuur wil doen. Aan de andere kant behoor ik ook niet tot een van de snelste zaadjes, dus wie het weet mag het zeggen?

Als er gepolijst moet worden zorg ik ervoor dat ik minimaal 5 dagen (overdag) voor mezelf heb zonder verplichtingen, waarbij ik tussendoor nog wat speelruimte heb en de laatste dag de details af kan maken zoals dat irritante polijststof dat echt werkelijk overal tussen komt. Vorig jaar september heb ik mijn edele raspaard, waar inmiddels een aardige vuilcamouflage over zit opgeknapt en vorige week was dus gereserveerd voor de Twingo van mijn vrouw - 3 jaar geleden gepolijst en dus inmiddels wel wat hinderlijke krassen van dagelijks gebruik her en der.

Toevallig had mijn schoonzus het kopen van een nieuwe auto uitgesteld en toevallig had zij de huidige auto ook niet nodig, dus hierbij de eerste auto behandeld die niet in eigen bezit was. Het ging om een VW Golf III Cabriolet van 1998 in donkergroen metallic. Nog geen ton op de klok en voor de gemiddelde mens ook cosmetisch een aardige auto om te zien. Best nog wat glans op de lak. Maar daar trappen wij niet in, bij nadere inspectie op de details kon er veel verbeterd worden. Wielen vies en verwaarloosd en doodgeslagen plastic. En dan die lak - regelrechte horror, vooral in het zonlicht.

vlpo.jpg

jhxt.jpg

zv7k.jpg

yjaz.jpg


Na de auto in de foam gezet te hebben bedacht ik dat dit allicht overkill was, auto staat in garage en er was niet bijzonder vies. Daarna auto grondig gewassen en diverse randjes, plastic delen en kap ontvet met APC 1:3 en borstels. Wielkasten schoongemaakt, volgens mij past er minstens 20” onder deze auto zoveel wheel gap is er! Maar dat doe je een semi-klassieker in wording niet aan, bovendien zou ik me enkel bezig houden met het schoonmaken van de wielen. Hier kwam meteen de eerste beperking, want er zat stoeprandschade op en her en der was de lak al wat gebladderd. Last but not least: De binnenkant van de wielen was zo zwart als roet en er waren diverse resten van plaklood te zien. Dan maar het beste er van gemaakt met wat velgenreiniger en een spons, maar ook een oude tandenborstel werd niet geschuwd om de voorste wielen acceptabel te krijgen.

Motorruimte gereinigd, dacht dat doe ik wel even na een aantal keer geprobeerd te hebben bij andere auto’s. Nu werkt dat bij een blok van 15 jaar oud met wat zwakkere elektrische delen toch anders. Is verder goed gekomen zou alleen aanraden om voorzichtiger te zijn als ik was… Vervolgens heb ik wat Iron X op de lak en velgen gespoten, van de putlucht werd ik niet vrolijk maar er leek enorm veel smurrie van af te komen. Allicht scheelde dit voor het kleien want er kwam nagenoeg niets van af, dit had ik veel erger verwacht. Alleen wat troep van de onderzijde van teerspetters en dergelijke.

Vervolgens testspot gemaakt op de motorkap, in het licht was het resultaat direct duidelijk. Mezzo met oranje pad na 1 hit gaf al heel behoorlijk resultaat! Dus weer zorgen gemaakt over knetterharde VAG-lak terwijl er niets aan de hand was – allicht bij nieuwere lakken (of per auto) weer anders, maar was er blij mij. Toch nog wat spinnenwebben, na twee hits beter resultaat. Toen de motorkap afgemaakt maar er waren toch nog wat hinderlijke lijnen en krassen die ik gemist had of niet goed gepakt hadden. Vervolgens een derde hit Mezzo en het resultaat was naar mijn zin. Gezien de dermate gekraste staat van de auto deze combo voor heel de auto gebruikt en afgemaakt met Finale op groen. Na de motorkap wist ik al dat dit niet zomaar een verbetering zou worden, maar een wereld van verschil. De metallic groene flake was terug en er was een glans die de auto lang niet meer gehad had schat ik zo. Na de wetlook terug zien te komen op de zijkanten werd ik er weer blij van en gaf me de kracht om verder te gaan (was eerlijk gezegd op dag 2 al een beetje zat dat polijsten…)!

Ondertussen interieur gedaan, erg opgeknapt ook met Natural Look en het onbehandelde kunststof kreeg al weer leven terug. Stoelen/matten en bank hadden met een extractor waarschijnlijk enorm opgeknapt, maar deze heb ik niet en heb de boel maar gestofzuigd en het daarbij gelaten. Banden in de Bold ’n Bright en diverse trims behandeld met PreWow en daarna Black Wow. Ondertussen de ‘oude vertrouwde’ Gold Class wax gepakt, vond dit toch prettiger werken dan de Natty’s Paste Wax met je blauwe vingers. Wax laten curen en toen met wat doeken en detailer uitgewreven. Vervolgens veel tijd gespendeerd aan het schoonmaken van diverse delen waar vegen/stof tussen was gekomen (o.a. randen onder de motorkap) waar ik me later dus niet meer aan kon storen. Kap ingespoten met Meg’s Convertible spul. Glas met Meg’s Glass spray gedaan binnen en buiten. Na een regenbui de hele auto nog nagelopen met detailer spray en trims nagelopen. Rubbers met Revive gedaan, het pakte nog niet geweldig maar inmiddels was ik het detailen ook wel weer even zat!

Het resultaat aanschouwd en was inmiddels wel duidelijk dat dit een make over was geworden. Schoonzus sloeg haast steil achterover en zei dat de auto ook bij aflevering drie jaar terug niet zo mooi was geweest. Lak extreem diep (zeker tint donkerder) en zelfs de wielen waren lang niet zo netjes geweest. Echt leuk om zo’n auto te doen, ook eens voor een ander. Haar wel gewaarschuwd om hem zo mooi te houden, dus geen krasstraten en sponzen meer. Zal wel een washandschoen kopen of desnoods brengt ze hem maar langs. Gaat goed komen.

38oq.jpg

8714.jpg

bee0.jpg


Bedankt voor het lezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om te lezen.
Van blauw naar groen lijkt het wel! Toppie!
(wat een rotwerk zoveel spaken, ik heb er maar 4 :)
 
Die is mooi opgeknapt zeg! Wat een karwei, maar resultaat en eer kun je van je werk hebben. :)^ Heel netjes gedaan. Heb je de Meguiars vloeibare of vaste wax gebruikt?
 
Net resultaat!


Een hele auto in 1 dag lukt ook niet, als je het tenminste goed wilt doen. Tuurlijk, je kunt in 1 dag een hoop resultaat halen, maar perfectie is niet te doen. 5 dagen is dan ook wel weer erg lang, ik denk dat 2-3 dagen het gemiddelde is voor een volledige auto 100% aanpakken?
 
Kan me vinden in het antwoord van Camiel, en denk dat er in de ene of de andere auto (het model dus) behoorlijk verschil kan zitten. Niet zozeer door de grootte, maar vooral de hoeveelheid lastige plekken zijn bij de ene auto veel groter dan bij de andere. Overigens heeft zo'n cabrio wel het voordeel dat je het dak niet hoeft te polijsten.
 
Hey Erik-Jan,

Dat heb je nog niet verleerd hoor erg mooie verbetering, zal ze zeker blij mee zijn geweest... :)^
Het dak ziet er nog keurig uit, niet hoeven behandelen?

Erg herkenbaar sommige zinnen maar het is idd. aanpakken soms en oppassen dat je niet je drink/eet pauze overslaat in mijn ervaring!.

Als ik het had geweten en tijd had gehad had ik even langsgekomen maar ik was zelf de laatste tijd ook flink bezig met klussen aan de auto en dan kwam er ook nog wel eens iemand langs en stonden we weer te kletsen dus na m'n korte vakantie moeten we ook maar is bijbeppen!

Grtz!
 
@Denders: "Kap ingespoten met Meg’s Convertible spul"

@Cordoba: Polijsten niet, maar het schoonmaken en impregneren kost ook veel tijd. Moet je je ook niet in vergissen :)
 
Absoluut een mooi resultaat. Nu je schoonzus nog even langs een kentekenplaat verkoper sturen voor een setje nieuwe kentekenplaten en dan is de auto echt af!
 
Bedankt heren!

Tsja, had al geschreven dat het ook aan het feit kan liggen dat ik niet zo snel ben...

Maar haasten heeft ook geen zin, krijg je achteraf altijd weer spijt van en ik neem toch vrij ervoor. En ik moet zeggen dat dit mijn meest ontspannen detail klus tot nu toe was, gewoon door er zelf beter mee om te gaan. Dus inderdaad tussendoor even pauze, normaal eten en drinken, even het onvermijdelijke praatje met buren en voorbijgangers en soms even heen en weer voor andere dingen. Deed ik vorig jaar niet met als gevolg dat ik even lang bezig was maar echt sjacherijnig werd vanwege vermoeidheid en slecht eten/drinken. En het moet wel leuk blijven!

Dus als ik er op terug kijk had het misschien ook sneller gekund, maar nu is het goed en grondig gedaan en zo toont het ook. Afplakken heb ik altijd een hekel aan en de tape liet soms los, dus dat resulteert weer in het schoonmaken van veel irritante hoekjes/kieren/gaatjes wat ik vorig jaar niet gedaan had, met als gevolg dat je zelfs na het wassen nog die kleine dingen ziet waar je je aan stoort. Kon ik ook overslaan maar dan ben je achteraf weer langer bezig. Volgens mij is het dus om het even, nogmaals verbaas me alleen over mensen die in 1 dag klaar zijn met "alles". De wax van Meg's is de vloeibare geweest trouwens.

Het dak hoefde inderdaad niet gepolijst worden en zag er prima uit. Alsnog schoon gemaakt en beschermd. Inderdaad, nu de auto zo netjes is zie je als detailer veel meer dingen. Kentekenplaten zijn een voorbeeld, maar ook de steenslag voorop en meerdere parkeerdeukjes/bijgewerkte schades die je eerst niet zag. En tsja velgen hadden er ook wel af gekund en de extractor erdoor had ook wonderen gedaan. Had ik op mijn eigen auto natuurlijk al lang gedaan! Maar voor mij en vele andere mensen was dit toch wel een eye opener, dat je met de juiste spullen en een hoop geduld een auto echt netjes kan maken, zelfs al is hij wat verwaarloosd en verkeerd gewassen. Voor een auto van 15 jaar oud ziet hij er bovengemiddeld uit, zeker aangaande de horrific begin staat van de lak. Dat is voor mij de kick en heb er ook weer een blije schoonzus bij (=win/win) :)
 
Goed gedaan hoor :)^

Verder kan ik me ook wel in je werkwijze vinden. Het werkt zoveel prettiger zonder tijdsdruk!
 
Precies wat je zegt, kalmte zal je bewaren niet?! ;)

Komplete detail ben ik ook 2 dagen mee bezig geweest en extractor hoeft natuurlijk vaak maar eens in de ...langggge tijd afhankelijk van je gebruik/vervuiling/ongelukjes.
Maar oke daar was ik ook een middagje zoet mee en dan ook goed de APC inborstelen en uitdrogen na reinigen op een mooie dag!
Kan me voorstellen als je meerdere auto's voor anderen doet dat er een soort mindset ontstaat naargelang wat gewenst is.
 
Ik heb dezelfde soort swirls als deze op de motorkap heeft.
Wat ik ook doe (met de hand), ik krijg ze er niet af.

Zou dit met een machine echt beter weg te werken zijn?
Heb ook kleine krasjes in de blanke lak die ik met de hand gewoon niet wegkrijg.

Misschien iemand met een DAP in de buurt van Hoogvliet waar ik een keer langskan om te bekijken of het minder wordt?
Dan ga ik overwegen zelf een DAP aan te schaffen.
 
Om een detailer in de buurt te zoeken kun je hier even kijken: Waar-zit-wie
En jezelf ook gelijk even op de kaart laten zetten;)

Of je rijdt even lang CC headquarters voor advies. Kan je gelijk een DAP meenemen als je overtuigd bent.
 
1. ja die kaart klopt zeer zeker
2. rij even naar carclean, is net boven rotterdam als je van te voren belt willen ze je vast wel even vooruit helpen.

of wil je gewoon je hele auto swirl vrij maken zonder een dap aan te hoeven schaffen?:-b
 
Haha, zou je denken.
Nee ik wil gewoon weten of ik iets verkeerd doe of dat een dap echt het verschil maakt.
Maar kan inderdaad volgende week ff langsrijden.
 

Vergelijkbare onderwerpen