• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gtechnique Crystal Serum Light 1e keer aanbrengen

SomeBody

Detailing rookie
13 apr 2022
10
15
Hallo Allemaal!

Dit is mijn eerste post hier en heb nog nooit een auto gedetailed. Vandaar dat ik wat vragen heb.
De auto laat ik polijsten bij een detailer en vervolgens breng ik zelf Gtechnique Crystal Serum Light aan.

1. Kan ik de auto een paar dagen na het polijsten nog Gtechnique Crystal Serum Light aanbrengen of moet dat gelijk na het polijsten? Ik wil namelijk een goede dag uitzoeken met goed weer voor het aanbrengen van de keramische coating. Moet ik ook de auto ''opnieuw'' gaan kleien voordat ik de keramische coating kan aanbrengen?

2. Hoe zit het met het aanbrengen van Gtechnique Crystal Serum Light op vinyl wraps? De auto is gedechroomd en het dak zwart gewrapt. Dat wil ik namelijk ook gaan coaten. Kan dat zomaar? Ik kan zelf namelijk niks vinden hierover.

3. Heeft iemand ervaring met Gtechnique Crystal Serum Light en Getechnique EVOv4? Geef die combinatie een langere levensduur van de keramische coating? En hoeveel scheelt de ''beading'' en ''sheeting'' naar verloop van tijd.

4. Is een applicator genoeg voor een hele auto? En kan ik verschillende ''soorten'' applicators gebruiken voor het aanbrengen van de keramische coating?


De detailer zei als beginner het ''gevaarlijk'' is om een keramische coating aan te brengen. Hij zei dat hij een klant had die zelf Carpro CQuartz 3.0 aanbracht en zijn hele lak dof werd en opnieuw moesten worden gepolijst. Hij raadde het zelf aanbrengen van keramische coating ten zeerste af.
Is dit allemaal bangmakerij of moet ik dit uitbesteden aan hem?

Als laatste: Hebben jullie nog Tips en Tricks voor het aanbrengen van een keramische coating die jullie niet wisten toen jullie de 1e keer de coating aanbrachten op een auto?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn vragen! :)
 
Laatst bewerkt:
1. Ja dat kan. Is het verstandig, absoluut niet.

Je lak moet brand en brand schoon zijn. Dat is deze alleen aansluitend na een goede polijst beurt en waarna deze is ontvet met een daarvoor bestemde ontvetter.

Als je er eerst mee gaat rijden of de auto buiten stalt dan is dat in mijn optiek niet meer het geval.

2. Geen idee.
3. Geen idee.

4. Hoe Gtechnique werkt weet ik niet, bij die van Nanolex en Gyeon zitten doekjes die je om de applicator heen doet en waarmee je de coating aanbrengt. Die doekjes zijn na 10-15 minuten hard en kan je weggooien. Ze gaan ook kristallen vormen en daarmee wil je niet over je lak wrijven.

5. Het is zeker een reeel beeld wat je detailer schetst. Een coating aanbrengenis iets totaal anders als er even een wax opsmeren.
Het is geen hogere wiskunde maar je voorbereiding moet wel goed zijn.
Als ik al lees dat je na het polijsten een aantal dagen wil gaan wachten dan had je van mij exact hetzelfde advies / opmerking gekregen.

Een coating moet op een 100% droge auto worden aangebracht omdat de “oplosmiddelen” moeten verdampen. Overal waar vocht opkomt (ongeacht of dat nou water, dauw, damp, condens, vliegenpoep of whatever is), zal anders uitharden dan het gedeelte ernaast en resulteren in een doffe plek. Die plek ga je alleen met goed polijstwerk kunnen herstellen.

Dat is ook de reden dat je een goede coating niet zomaar buiten in de open lucht kan aanbrengen en dat een gecoate auto ook zoveel uur absoluut droog binnen moet kunnen staan (en dus niet onder een tent of carport).
 
Eens met @Juffer1, behalve dan dat ik denk dat je sommige coatings wel degelijk succesvol aan kan brengen in de buitenlucht/onder een carport, míts de omstandigheden goed zijn. Ik heb zelf geen ervaring met CSL, maar Si3D en Cancoat waren bij mij geen probleem.

1 vraag van mij: ben je in staat om de auto op een juiste manier te wassen? Zo ja, dan zou ik het aanbrengen van de coating uitbesteden, en de boel daarna netjes onderhouden door normale wasbeurten. Zo nee, ga dat dan eerst leren voordat je een coating aan gaat/laat brengen.
 
1. Ja dat kan. Is het verstandig, absoluut niet.

Je lak moet brand en brand schoon zijn. Dat is deze alleen aansluitend na een goede polijst beurt en waarna deze is ontvet met een daarvoor bestemde ontvetter.

Als je er eerst mee gaat rijden of de auto buiten stalt dan is dat in mijn optiek niet meer het geval.

2. Geen idee.
3. Geen idee.

4. Hoe Gtechnique werkt weet ik niet, bij die van Nanolex en Gyeon zitten doekjes die je om de applicator heen doet en waarmee je de coating aanbrengt. Die doekjes zijn na 10-15 minuten hard en kan je weggooien. Ze gaan ook kristallen vormen en daarmee wil je niet over je lak wrijven.

5. Het is zeker een reeel beeld wat je detailer schetst. Een coating aanbrengenis iets totaal anders als er even een wax opsmeren.
Het is geen hogere wiskunde maar je voorbereiding moet wel goed zijn.
Als ik al lees dat je na het polijsten een aantal dagen wil gaan wachten dan had je van mij exact hetzelfde advies / opmerking gekregen.

Een coating moet op een 100% droge auto worden aangebracht omdat de “oplosmiddelen” moeten verdampen. Overal waar vocht opkomt (ongeacht of dat nou water, dauw, damp, condens, vliegenpoep of whatever is), zal anders uitharden dan het gedeelte ernaast en resulteren in een doffe plek. Die plek ga je alleen met goed polijstwerk kunnen herstellen.

Dat is ook de reden dat je een goede coating niet zomaar buiten in de open lucht kan aanbrengen en dat een gecoate auto ook zoveel uur absoluut droog binnen moet kunnen staan (en dus niet onder een tent of carport).
Bedankt voor je uitgebreide reactie @Juffer1 !
Wat als ik de auto 1 of 2 dagen later de hele voorbereiding voor de coating doe? ( Niet polijsten en kleien, de rest wel uiteraad)
Is dat dan nog steeds ''verstandig'' en mogelijk om zelf te coaten? Ik zal proberen om een plek binnen te regelen voor het uitharden van de keramische coating.
 
Eens met @Juffer1, behalve dan dat ik denk dat je sommige coatings wel degelijk succesvol aan kan brengen in de buitenlucht/onder een carport, míts de omstandigheden goed zijn. Ik heb zelf geen ervaring met CSL, maar Si3D en Cancoat waren bij mij geen probleem.

1 vraag van mij: ben je in staat om de auto op een juiste manier te wassen? Zo ja, dan zou ik het aanbrengen van de coating uitbesteden, en de boel daarna netjes onderhouden door normale wasbeurten. Zo nee, ga dat dan eerst leren voordat je een coating aan gaat/laat brengen.
Thanks voor je tip @Jansen !

Ik ben van plan om elke maand grondige maintance wash te doen met Wetcoat als onderhoud van het lak en de velgen. En tussendoor ''normale'' wasbeurten door.

Weet je toevallig wat de goede weeromstandigheden zijn om een coating aan te brengen? Dan kan ik het misschien nog overwegen om zelf te doen.
 
Het is zeer belangrijk dat je geen enkel stukje overslaat als je de coating afneemt; het is zeer secuur werken met opbrengen en afnemen.
 
  • Leuk
Reactions: SomeBody
Bedankt voor je uitgebreide reactie @Juffer1 !
Wat als ik de auto 1 of 2 dagen later de hele voorbereiding voor de coating doe? ( Niet polijsten en kleien, de rest wel uiteraad)
Is dat dan nog steeds ''verstandig'' en mogelijk om zelf te coaten? Ik zal proberen om een plek binnen te regelen voor het uitharden van de keramische coating.

De opgegeven standtijd (die ik bij deze coating sowieso al erg enthousiast vindt) redt je alleen als je deze aanbrengt in de meest ideale omstandigheden.

Mocht je dat wel willen doen dan zou ik de auto helemaal wassen met een sopje met een klein scheutje afwasmiddel (zonder glansspoel middel) en na het drogen helemaal afnemen met Gyeon Prep. Als je daarna de auto 100% droog hebt dan zou je de coating kunnen aanbrengen.
Zorg er wel voor dat je geen swirls oploopt met wassen en drogen. Daarbij is je lak na het polijsten ook niet meer beschermd, denk daar bij na bij het wegzetten / stallen van de auto.

Is er trouwens een reden dat je de coating zelf wil aanbrengen en je detailer dit niet voor je doet ?
 
  • Leuk
Reactions: SomeBody
De opgegeven standtijd (die ik bij deze coating sowieso al erg enthousiast vindt) redt je alleen als je deze aanbrengt in de meest ideale omstandigheden.

Mocht je dat wel willen doen dan zou ik de auto helemaal wassen met een sopje met een klein scheutje afwasmiddel (zonder glansspoel middel) en na het drogen helemaal afnemen met Gyeon Prep. Als je daarna de auto 100% droog hebt dan zou je de coating kunnen aanbrengen.
Zorg er wel voor dat je geen swirls oploopt met wassen en drogen. Daarbij is je lak na het polijsten ook niet meer beschermd, denk daar bij na bij het wegzetten / stallen van de auto.

Is er trouwens een reden dat je de coating zelf wil aanbrengen en je detailer dit niet voor je doet ?
Ik zal je gegeven informatie zeker meenemen als ik het besluit om zelf de auto te coaten!

De detailer gebruikt zijn '' merk'' keramische coating en die is lang niet zo duurzaam als die van Gtechnique Crystal Serum Light. Als ik een keramische coating dan neem ik wel gelijk een goede keramische coating. Ik heb nog niet gevraagd of hij Gtechnique CSL wilt grbuiken voor mijn auto maar ik ga dat binnenkort vragen. Mocht hij dat weigeren zal ik overwegen om het zelf te doen.
( Als we ervan uit gaan dat wij de volledige 5 jaar protectie krijgen van CSL )
 
Protectie en uiterlijke kenmerken zijn hierbij twee verschillende dingen! De coating kan best 5 jaar de lak afsluiten, maar de prettige eigenschappen zoals verminderde vuil- en waterhechting kunnen na een jaar al foetsie zijn. Mocht je dus de verwachting hebben dat CSL vijf jaar lang het water laat wegvliegen en je auto langer schoon houdt dan kom je bedrogen uit denk ik.

CSL blijkt al geen ster in uiterlijke kenmerken als ik de Britse en Amerikaanse fora moet geloven en deze wordt vaak getopt met EXO. Die laatste is dan wel een sterk afstotende laag maar van kortere duur. De combi wordt overigens geprezen aldaar.

Als je dus op zoek bent naar een coating die vijf jaar lang het water laat wegvliegen, dan moet je toch verder gaan zoeken. De coating zal best je lak kunnen beschermen tegen verwering en oxidatie etc. maar voor de overige eigenschappen zul je het (geregeld) moeten 'toppen'.
 
Wat @RoCo hierboven beschrijft doel ik dus ook op. Garantie dat het 5 jaar blijft zitten heb je niet en zal je ook niet krijgen.
Dat soort zaken werkt alleen als je de coating door een erkend CSL certified detailer laat aanbrengen (zelfde als met Gyeon).

Hoe ga je na een jaar bewijzen dat de werking is afgenomen ? Dat is niet te meten en als dat het al is, waar ligt dan de oorzaak ?

De auto's die ik zelf voorzie van een coating zet ik of in de Gyeon Mohs of in de Nanolex Si3D.
Als ik puur kijk naar de beading en sheeting op auto's die met een huis, tuin en keuken shampoo worden gewassen dan doen die het beide na 2 jaar ook nog prima.
 
  • Leuk
Reactions: SomeBody
Protectie en uiterlijke kenmerken zijn hierbij twee verschillende dingen! De coating kan best 5 jaar de lak afsluiten, maar de prettige eigenschappen zoals verminderde vuil- en waterhechting kunnen na een jaar al foetsie zijn. Mocht je dus de verwachting hebben dat CSL vijf jaar lang het water laat wegvliegen en je auto langer schoon houdt dan kom je bedrogen uit denk ik.

CSL blijkt al geen ster in uiterlijke kenmerken als ik de Britse en Amerikaanse fora moet geloven en deze wordt vaak getopt met EXO. Die laatste is dan wel een sterk afstotende laag maar van kortere duur. De combi wordt overigens geprezen aldaar.

Als je dus op zoek bent naar een coating die vijf jaar lang het water laat wegvliegen, dan moet je toch verder gaan zoeken. De coating zal best je lak kunnen beschermen tegen verwering en oxidatie etc. maar voor de overige eigenschappen zul je het (geregeld) moeten 'toppen'.
Oei, dat wist ik niet! Bedankt voor je bijdrage @RoCo ! Ik zal dan CSL links laten liggen.
Heb je zelf nog goede ervaring met bepaalde keramische coatings?
 
Laatst bewerkt:
Wat @RoCo hierboven beschrijft doel ik dus ook op. Garantie dat het 5 jaar blijft zitten heb je niet en zal je ook niet krijgen.
Dat soort zaken werkt alleen als je de coating door een erkend CSL certified detailer laat aanbrengen (zelfde als met Gyeon).

Hoe ga je na een jaar bewijzen dat de werking is afgenomen ? Dat is niet te meten en als dat het al is, waar ligt dan de oorzaak ?

De auto's die ik zelf voorzie van een coating zet ik of in de Gyeon Mohs of in de Nanolex Si3D.
Als ik puur kijk naar de beading en sheeting op auto's die met een huis, tuin en keuken shampoo worden gewassen dan doen die het beide na 2 jaar ook nog prima.
Daarmee had ik geen rekening gehouden en over het hoofd gezien. Ik ga toch maar denk ik het aanbrengen keramische coating toch maar uitbesteden aan een detailer. Dat scheelt me alweer tijd en moeite.

Off topic: Hoe weet ik dat een detailer goed zijn werk doet en niet zomaar zijn werk afraffelt?
 
Carclean heeft zelf ook een detailbedrijf, daar zou je terecht kunnen: Diventa Bella. Dan weet je dat het goed gebeurd en dat de service en aftersale top zijn.

Als je een detailer kiest, doe je onderzoek naar zijn producten en bekijk de reviews. Er zijn er zat die gewoon goed hun werk doen. De detailer die je gesproken hebt heeft je niet voorgelogen dus waarom zou je met diegene niet gewoon doorpakken? Een professionele detailer vraagt wel goed geld voor een professionele coating, dus goedkoop is een indicatie voor duurkoop. Ook als diegene zegt het wel snel te kunnen doen, oppassen geblazen!

Een goede detailer wil het liefst zelf de lak voorbereiden (wassen, reinigen, polijsten) en al met al kost dat al gauw wat uren. Als die dus zegt kom maar langs en je kunt er op wachten met een bakje koffie...wegblijven.

Succes!
 
Bedankt voor je reactie @RoCo !

De detailer die ik heb uitgekozen voldoet aan jouw beschrijving dus dat komt goed!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: RoCo