• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Silk Dryer

Jup, zo erg, of waarschijnlijk nog erger, was het bij mijn combinatie Peluche Verde en de Senza Aqua´s.

Naja, was mijn doeken toch meestal apart.
 
Ook ik heb de Silk Dryer ontvangen tijdens de SSD. Morgen haal ik m'n nieuwe auto op.
Volgende week maar een full-detail geven, ik heb ook een DAP900 aangeschaft dus die kan ik dan mooi gaan uit proberen.
Ben benieuwd hoe de SIlk Dryer droogt, ik vind de Monello droogdoek wat tegen vallen om eerlijk te zijn.
 
Raar bij mij geeft die 0,0 af. Hij heeft zelfs de was gedeelt met de kleine en grote Monello droogdoek, deze zijn dan ook nog spierwit en de Gyeon paars. Daarbij is het een fijne droogdoek, maaar... Ik moet hem toch echt 3 a 4 keer uitwringen voordat ik mijn C droog hebt. Dit omdat de Gyeon maar aan 1 kant de lange haren heeft en niet aan 2 zoals bv de AF. Deze komt dus op de 2e plaats bij mij onder de Autofinesse AquaDeluxe.
 
ik heb nog nooit een MF droogdoek uit hoeven wringen...?
Overigens ook heel slecht voor de vezels...!
 
Micro vezels (de naam zegt het al... micro...) zijn vrij kwetsbaar, met 'wringen' trek je de vezels kapot/uit elkaar....
 
Ik kan het me niet voorstellen en dit is ook de eerste keer dat ik het hoor. Kan je vertellen waar je dit vandaag hebt ivo's?
 
Laat ik het anders verwoorden dan, als je je microvezel droogdoek moet uitwringen bij drogen van de wagen, doe je sowieso al iets niet goed.
Verder is het volgens mij algemeen bekend dat wringen de vezels stuk maakt.
Dat is bij elke stof zo en microvezel is daar zeker geen uitzondering op.
 
Wat moet ik dan doen als de doek vol zit met water? Een nieuwe pakken? Denk dat de hele wereld doeken uitwringt, MF of niet. Ik snap de gedachte gang dat je de vezels kan beschadigen maar dit is soms onmogelijk bij een droogdoek. Dat ik dan de auto verkeerd droog ben ik niet met je eens. Bij een andere doek hoef ik deze niet uit te wringen en droog de auto op dezelfde manier.
 
ivo's Allereerst: Waarom doe je iets verkeerd als je een doek uit moet wringen?

Ten tweede: Ik kan me enigszins voorstellen dat je met uitwringen de vezels sutk gaan, maar ik heb dit nog nooit ergens anders gelezen of gezien (forum, YouTube, etc) Wat ik wel heb gezien is dat mensen voor het drogen van de auto de MF doek eerst nat maken, dan uitwringen en daarna pas de auto gaan drogen. Omdat een vochtige doek beter water op zou nemen. Wanneer ik nu wat Google kan ik ook nergens vinden dat het wordt afgeraden om MF doeken uit te wringen.
 
Als je een droogdoek uit moet gaan wringen, heb je denk ik nog teveel water op je lak liggen na afspoelen. Met de juiste techniek (mooie straal, zonder spetteren) kun je het meeste water al van de lak 'trekken' (drogen met water).

Wat Ivo zegt klopt wel, maar ik kan daar even geen bron bij vinden.
 
Dank voor je reactie Joost @Soepergrover

Jansen, ik zou echt even verder moeten zoeken naar de onderbouwing, maar mijn ervaring is in elk geval dat de doeken zonder de 'mishandeling' van uitwringen meer dan prima hun werk moeten doen.
Alsook het afspoelen van de wagens alvorens deze af te drogen. Er stond ooit een perfecte uitleg van Stimpy68 over hoe de wagen te drogen met water, maar kan deze niet meer terugvinden...
 
Wat is een microvezel?
Een microvezel is altijd opgebouwd uit twee polymeren, samengebracht in de draad. De polymeren die worden toegepast, zijn polyester en polyamide (nylon). Van deze vezels worden de doeken gemaakt. Dit kan weer op verschillende manieren gebeuren; zo zijn er gebreide microvezeldoeken (Wonder-, Ramen-, Stof- en Brillendoek), geweven microvezeldoeken (Dweil, Grofvuildoek, Vaatdoek en Vloerwisserovertrek) en een non-woven microvezeldoek (Allesdoek).
Het vezelmateriaal van de gebreide- en geweven microvezeldoeken wordt na fabricage gesplitst, de non-woven microvezeldoek daarentegen worden tijdens fabricage gesplitst. De twee polymeren (polyester en polyamide) worden daarbij van elkaar gescheiden, waardoor de vezel uiteen valt.
Bij goed gesplitste vezels zijn de driehoekige segmenten geheel uit de kern verwijderd. De overgebleven segmenten zijn de eigenlijke microvezels en zorgen voor het grote reinigende vermogen.

Microvezeldoekjes bestaan uit een weefsel van polyester en nylon, waarin het weefsel extreem fijn versponnen is. Dat is aan de buitenkant niet te zien en zelfs niet onder een vergrootglas. Alleen onder een microscoop is zichtbaar dat een draad bestaat uit scherpe polyesterdeeltjes en kwastachtige nylondraden. Deze uiterst fijne draden vormen samen een zeer groot oppervlak, veel groter dan het oppervlak van een katoenen doek. Hoe groter het oppervlak, hoe meer vuil ermee geabsorbeerd kan worden. Microvezeldraden bestaan uit een kern van lipofiel nylon, dat wil zeggen nylon dat graag vetten vasthoudt. Daaromheen zitten scherpe, raspende polyestervezels die juist eerder water vasthouden. Schoonmaken met een microvezeldoekje is dan ook niets anders dan het vet losraspen met de polyestervezels, waarna deze vetdeeltjes worden gebonden door de nylonvezels.
In de praktijk is `klamvochtig' schoonmaken het effectiefst, maar licht verontreinigde oppervlakken zijn ook met een droog microvezeldoekje schoon te maken. Uitspoelen van een microvezeldoekje heeft niet zoveel zin: het vet blijft toch in het weefsel zitten. Een vervuilde microvezeldoek krijg je alleen schoon in de was, het liefst op 60 graden. Gebruik geen wasverzachter. Die blijkt in het doekje te gaan zitten, waardoor de werkzaamheid sterk achteruitgaat.

Het wringen van een microvezeldoek, waarbij er stress ontstaat op de draden, zorgt er voor dat de overgebleven segmenten breken en hun specifieke eigenschappen in kracht afnemen of zelfs verloren gaan.


Greetz

EDIT; Ik was de bron vergeten te melden. Na lang zoeken op het interwebs vond ik een stuk met informatie, maar kan het met geen mogelijkheid terugvinden. Cookies en internetgeschiedenis worden automatisch verwijderd bij het afsluiten van mijn browser.

Bovenstaande tekst zag ik, soms letterlijk gekopieerd of aangepast, meerdere malen voorbij komen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Dank!

Wat ik me dan wel afvraag is waarom deze bron adviseert om te wassen op 60 graden, terwijl dat verder overal wordt afgeraden.
 
is mij ook een raadsel... zal toch met de eigenschappen van de MF vezels te maken moeten hebben als ik dat zo lees?
 
Ik was juist in de veronderstelling dat te veel warmte de vezels van vorm deed veranderen, waardoor een doek minder goed zou werken.