• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

half jaar geleden detailbeurt, nu gewoon waxen?

kala

Detailing rookie
18 okt 2008
44
0
Goedenmorgen,

Ongeveer een half jaar geleden heb ik samen met Benny (Xizer) mijn saab 9-3 gedetailed (kleien polijsten voeden waxen etc het hele programma).
Zeer tevreden met het resultaat, en nog een aantal keer gewassen maar niet meer gewaxed of iets anders speciaals.

Vandaag wil ik de auto weer gaan wassen, nu is mijn vraag kan ik na het wassen de auto gewoon in de NXT 2.0 zetten, en heeft dit ook zin?

Bedankt!

Je kan je auto ten allen tijde in een wax zetten. Ik denk ook wel dat de waxlaag die een half jaar geleden is aangebracht inmiddels ruimschoots is verdwenen.

Misschien is het handiger om de waxlaag regelmatiger te onderhouden bijvoorbeeld door een spraywax te gebruiken na een wasbeurt. En eens in de 2 maanden een dun nieuw laagje op te zetten van de oorspronkelijke wax ( maar ik ken ook detailers die veel vaker "Smeren")

Na een half jaar zou je ook kunnen overwegen een opnieuw en full detail uit te (laten) voeren. Het 5 stappenplan wordt door de meesten van ons in ieder geval minstens 2x per jaar uitgvoerd ( door mij in het voorjaar en als voorbereiding op de winter in het najaar)

De wax zal er idd na een half jaar wel van af zijn. Er daarmee waarschijnlijk ook je voedende laag...
Misschien is kleien alweer nodig, voel je vuiligheid op de lak na het wassen (puntjes, insectenresten, teer- of harsspetters)?

Als er nog geen krassen of swirls aanwezig zijn, kun je wellicht volstaan met kleien, voeden en waxen. Deze stappen zijn goed zelf (handmatig) te doen, met de juiste producten uiteraard. (ik weet niet of je die spullen hebt, en of je ze evt. zou willen aanschaffen)
Gaan waxen op een niet schone, verontreinigde lak kan problemen geven, omdat je vuiligheid over je lak staat te wrijven, en daarmee dus krassen kunt veroorzaken.

Veel mensen hier geven hun auto idd 2x per jaar een volledige 5 stappen beurt.
Waxen zou ik wat vaker doen: zo om de 2 maanden.

meuh

ik voel inderdaad weer verontreiniging op de lak zitten, en ik heb wel klei en lubricant etc (heb opzich wel een beginnerspakketje;)) maar ik dacht dat na het kleien altijd gepolijst moet worden omdat je dan lichte krassen maakt?

thx alvast!:cool

Het kan met de medium grade klei of zwaarder inderdaad gebeuren dat je hele lichte krasjes achterlaat (marring). Echter met de normale zachtere klei van Meg's etc. is dat normaal gesproken niet het geval.

Als je het complete pakket toch hebt dan zou ik inderdaad naast het kleien ook de voedende stap (o.a.:White Diamond, Black Hole, Lime Prime (lite)) eraan toevoegen. Dan kun je weer een half jaartje vooruit als je de wax tussendoor nog een beetje bijhoudt.

Dat geeft toch net even meer shine dan een wash & wax 8-)