• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pietbel

Detailing chief
9 mei 2016
44
75
30
Dag iedereen,

Afgelopen jaar heb ik een prachtig mooie metallic zwarte Opel Astra gekocht. Vanuit de dealer stond hij er prachtig mooi bij en heb ik er niet veel meer aan gedaan dan een diepe wasbeurt en een interieur detail. Nu het prachtige 'voorjaars'zonnetje doorkomt en de fillers en waxlaag ook verdwenen zijn komen helaas de swirls en hologrammen van de dealer ook boven. Opzich geen groot probleem natuurlijk, des te meer reden om te mezelf een schop onder de kont te geven om te starten ;)

Nou loop ik alleen een beetje vast. Ik wist dat de lakken van Opel hard konden zijn, maar na een aantal testspots kan ik dit ook voor mezelf echt bevestigen. Na 1 pass met een lichte combinatie (Scholl s30+ & Monello oranje) zijn bijna alle hologrammen verdwenen en is er een absolute verbetering qua glans. Wil ik echter écht diep gaan heb ik zelfs aan 2 stevige passes (Scholl S3 + witte Sandwich spider pad) nog niet genoeg. Het grootste gedeelte van de swirls is verdwenen (80-90%) maar er blijven naar mijn mening nog te veel krasjes en swirls achter. Ga ik met deze combinatie door moet ik dus minimaal 3 passes met mijn zwaarste combinatie doen + afbouwen voor meer glans.

Ik zit dan ook met het volgende; ga ik mijn combinatie nog verzwaren (en, welke combinatie zou ik dan moeten pakken) óf neem ik genoegen met een auto die zonder hologrammen én een stuk minder swirls alsnog mooi gaat met een fijne wax. Ik snap dat dit uiteraard ook enigszins een gevoelskwestie is, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hier in staan en of jullie misschien tips hebben.
 
Het is net als met plastische chirurgie, vanaf een bepaalde leeftijd moet je dat niet meer willen.
Lakdikte meten is een must als je zwaar aan de gang wilt.
De rest is persoonlijk, het zijn gebruiksartikelen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Opel is in mijn ervaring vaak niet zo heel hard. (Ondanks 'Duits' en het vooroordeel dat dit standaard harde lak is)

* Welke machine?
* Sandwich spiders slijten als een malle en je verliest dus al snel cuttingpower.
* Als je een DAP900 + S3 + Sandwich gebruikte, maar na 2 hits ben je nog niet door de swirls heen... Dan heb je óf hele harde lak óf je materiaal is niet zo best meer.

Holo's moeten met de fine-medium-combi toch wel weg zijn. Nu kunnen holo's vrij grof zijn, maar dan had je ze ook al veel eerder moeten zien. (Verhullen gaat dan lastiger)

3 hits met een compound-combi lijkt veel, maar vergeet niet dat het geen zin heeft om bijv. de S3 helemaal door te werken. Je hoeft namelijk nog niet aan je finish te werken (afbrekende korrel), maar je wilt nog de primaire grove korrel gebruiken om te slijpen. Dus elke hit kan een stuk korter c.q. sneller zijn.

Wil je polijsten tot alles écht strak is, zónder iets te verhullen? Of wil je met glazes en waxen werken om de boel tijdelijk op te frissen?
Waar jij uiteindelijk tevreden mee bent, daar kan een ander natuurlijk niets over zeggen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Pietbel en Redhouse
Ik ervaar Opel ook niet als heel hard.
Poosje geleden een zwarte Corsa behandeld voor coating en daar was een rondje Menzerna 2200 al afdoende.

Soms moet je ook accepteren dat er geen verbetering mogelijk is.
 
Op welke delen heb je nu gewerkt?
Ik kom soms ook wel eens een auto tegen waarop het mij moeite kost om verbetering te halen. Dan lijkt het of ik niet maximaal resultaat behaal.
In dat soort gevallen wil ik nog wel eens een ander deel van de auto gaan behandelen. Doordat je op een andere plek van de auto werkt, die meestal ook minder defecten vertoond, kun je wat oefenen met de lak en ontdekken hoe de lak reageert op jouw middelen en werkzaamheden.
Het zou goed kunnen zijn dat je op andere plekken wel een perfect resultaat behaald en dat je dan doordat je wat langer met de lak gewerkt hebt ook geleerd hebt hoe met de lak om te gaan.

Succes,
Aficior
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Of de lak écht hard is (in vergelijk met bijv. een lak van audi) durf ik niet uit eigen ervaring te zeggen. Maar ik heb het in ieder geval nog niet eerder meegemaakt dat ik na 2 vrij zware hits nog niet het gewenste resultaat behaalde.

Het idee van @Quantoxx om de pasta niet volledig door te werken is voor mij nieuw, maar klinkt als een logisch en goed idee. Ik ga dit zeker dus even op een ander paneel van de auto proberen. Op dit moment heb ik de achterbumper (eerst uit zicht) en de achterklep gepakt, maar wellicht dat het dak nog een ander mooi paneel is om even te testen.

Mocht ik dan alsnog niet het gewenste resultaat behalen is het dus inderdaad wellicht beter om te accepteren dat 'het is wat het is'. Ik denk dat ik m'n combinatie dan ook een tikkie lichter ga maken, aangezien de hologrammen én het grootste gedeelte van de swirls met een medium-combinatie al verdwenen. In ieder geval al bedankt voor de tips!