• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hbm Excentrische polijstmachine op accu

mazdacx3

Detailing trainee
14 sep 2021
18
25
De Meern
Goedeavond!

De vorige eigenaar was zuinig op onze auto alleen zijn de ritjes krasstraat aardig aanwezig.

Aangezien het detailen steeds leuker begint te worden dankzij dit forum en winkel:)wil ik de auto grondig gaan aanpakken.

De reden waarom op accu

Wij wonen aan een soort hof,parkeren aan de achterkant met de rest van de bewoners en de afstand is ruim 20 meter.

Ik kwam dus deze machine tegen bij hbm waarmee ik portable kan zijn en vroeg mij af of iemand hiermee ervaring heeft en of hij geschikt is om mee te polijsten

Het heeft een schijf van 125 erop zitten een uitslag van 15mm en verstelbaar toerental van 2100 tot 5000 En 2 accu's van 18v 4000mha. Ze hebben ook nog een kleiner 12v versie met 75mm alleen werkt die op 12v.

ik zal hem enkel af en toe gebruiken weet dat er betere machines zijn die ook op accu werken alleen zijn die weer stukken duurder.

Graag hoor ik jullie meningen
 

Bijlagen

  • hbm-3043-1.jpg-1920x1080-b46ac37c8d.jpg
    hbm-3043-1.jpg-1920x1080-b46ac37c8d.jpg
    125,6 KB · Weergaven: 102
Of dit specifieke apparaat goed is of niet, daar kan ik weinig over zeggen. Wat opvalt is;

* 15mm uitslag is niet breed inzetbaar en men heeft dit soort machines veelal als tweede machine. De eerste machine is dan vaak een DAP met grote en kleine steunplaat om breder inzetbaar te zijn.

* De pad die op de machine zit is dan misschien wel 125, maar deze zal gaan wringen door de grotere uitslag. Vandaar dat grote-uitslag machines pads gebruiken die een trapezium-vorm hebben en veelal ook een koelgat. (Of dunnere pads, zoals MF/Wol)

De tekst bij de machine is ook wel geinig;
''...een uitslag van maar liefst 15 mm maakt! Een grote uitslag is voor het polijsten nodig, omdat het polijstmiddel kleeft aan het oppervlak van het te polijsten voorwerp, waardoor bij een kleine uitslag het oppervlak van de dikke wollige polijstschijf niet van zijn plaats komt. Bij een kleine uitslag (zoals bij een schuurmachine) blijft het polijstmiddel daardoor dus op eenzelfde plek zitten en wordt dit niet uitgesmeerd. Er wordt dan dus niet gewreven, niet gepolijst! Dat is met deze machine dus opgelost!...''


Mijn advies zou zijn om te kijken naar een DAP Evo - set. Deze is wat duurder dan de machine hierboven, maar dan heb je niet alleen een breder inzetbare machine, maar ook alle andere benodigdheden zoals polijstmiddel/pads/doeken/etc.

Ja, deze heeft een snoer. Maar als ik je verhaal zo lees, is een haspeltje uitrollen naar de auto geen probleem, toch? (2 latjes om je snoer heen leggen zodat auto's er nog overheen kunnen rijden, etc)
 
Ik koop zelf regelmatig iets via HBM, maar het elektrische gereedschap vind ik echt tegenvallen. Het is vaak erg lawaaierig en het trilt enorm. Ik heb ook gereedschap van A merken zoals Makita, de power is groter, de betrouwbaarheid en soliditeit ook. Voor de prijs lijkt HBM dan zeker aantrekkelijk maar ik heb er enkel slechte ervaringen mee. Een haspeltje uitrollen lijkt me een stuk handiger. Op de lange duur zal je hier ook meer plezier aan beleven
 
15mm uitslag en een steunplaat van 125m is gangbaar, maar zoals hierboven al aangehaald niet handig voor een groot deel van de auto.

Daarbij heeft de draadloze Flex XFE dezelfde feitjes maar zelfs die schijnt het moeilijk te hebben met het wat zwaardere werk. Ik verwacht dat een goedkopere variant het niet snel beter zal doen. Ik heb geen ervaring met het merk, dus daar kan ik niet over oordelen.

Een mazda CX-3 heeft flink wat scherpe lijnen waardoor de vlakke stukken toch al gauw te nauw/krap zijn voor 125mm. Ik vergis mij er zelf ook steeds in hoeveel ik eigenlijk met de 75mm en kleiner doe. Wellicht omdat ik een kniesoor ben, maar je wilt toch nauwkeurig te werk gaan.

Als de haspel echt echt echt geen optie is, dan is die 12V mini wellicht nog de betere keuze. Maar ik ken de feiten van dat apparaat ook niet.
 
klopt ik kan inderdaad makkelijk een haspel uitrollen ik dacht alleen dat portable makkelijker zou zijn omdat het ook krappe parkeerplaatsen zijn. Dat wordt dan gewoon de auto omkeren en verder gaan:)

Hoe is de dap evo qua geluid? en zouden jullie dan een set adviseren of de pads etc los kopen?

En wat is de hardheid van de lak van een mazda is deze te vergelijken met de vag auto's?
 
Hoe is het geluid die de DAP produceert? Tja, je hoort 'm, net als andere machines. Bij alle machines wordt gehoorbescherming aangeraden, dus allen maken lawaai, denk ik dan maar zo.

Een set levert je wat voordeel op. Naast de set zal je waarschijnlijk nog extra pads en dergelijke nodig hebben, dus elk voordeel is dan meegenomen. Ik ben zelf begonnen met een DAP900 V3 in een Monello-setje. Prima spul, veel details mee gedaan. Van harde lakken tot zachte lakken, alle gradaties aan polijstmiddelen en pads zaten erin.

Over hardheid is niets te zeggen, behalve een vermoeden. Dus je zal simpelweg moeten testen wat er nodig is en dus is meerdere gradaties in huis hebben sowieso goed.
 
Een Flex maakt wel wat geluid, maar echt niet zo dat de hele buurt er van kan genieten. Ik draag meestal oordopjes met muziek, maar niet om te machine niet te horen.

Ik katje de DAP Evo set aanraden, kies of Monello of de Menzerna set als start. Daar heb je echt als beginner een prima set aan! En zoals @Quantoxx een paar extra pads is zeker aan te bevelen.
 
Ik kan de rest alleen maar volgen. Het dap setje is ideaal om mee te beginnen. Ik zelf heb ook nog een rupes liggen maar grijp toch vaak terug naar de dap
 
Bedankt voor jullie adviezen ik ben nu wel overtuigd dat de dap een betere keus is waarmee ik zeker een hoop plezier mee kan beleven.

Die backingplates van 74mm zou hierop ook passen toch voor de kleine delen?

Zodra er weer een compleet pakket op voorraad is even de vrouw lief aankijken:)
 
Ja, de kleine Plate kan je gebruiken voor kleinere delen, let wel op zat de kleine pads niet in de start kit zitten. Ik vond het wisselen van Plate niet ideaal, dus op een gegeven moment een mini er bij aangeschaft.

Staat levertijd onbekend bij....
 
Gewoon even bellen naar de winkel! Super behulpzaam en die kunnen misschien wel een pakket samenstellen inclusief de kleinere pads, mijn ervaring met de chat functie en even bellen waren beiden zeer prettig en duidelijk. Ik had ook niet het idee dat ze de duurdere optie aansmeerden maar echt eerlijk hun mening gaven!
 
Wat mij opvalt aan de HBM-machine is het accupak dat op een rare plaats zit, als je kijkt naar gewichtbalans, en makkelijk op lastige plaatsen polijsten.
Ik zie dat je ondertussen al bekeerd bent tot de DAP.
 
Ja de dap zal inderdaad dan ondanks de snoer een betere keus zijn gezien er aan de draadloze waarschijnlijk meer nadelen zouden zijn. Ik zal eens contact opnemen en kijken wat ze adviseren.

Bedankt alle!
 
Ik heb laatst een zwarte CX-5 gedaan en die lak was perfect om mee te werken.
corrigeerde makkelijk, was niet zo zacht dat het afnemen van polijstmiddel weer marring gaf. Veel plezier alvast.
 
Nee dat speelt geen rol meer ik ben toch omgebogen naar de dap vanwege het gebruiks gemak. De flex is een mooie machine,maar beetje boven budget aangezien ik het niet dagelijks ga doen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen