• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Heeft de DAP500 onderhoud nodig?

De lagers zijn als het goed is standaard gesmeerd en hoeven niet bijgesmeerd te worden. De kop is ook zelfsmerend.

Wel moet met regelmaat alle schroeven nagelopen worden, omdat de machine trilt. Uiteindelijk zullen de koolborsteltjes vervangen moeten worden.
 
Viel me laatst op dat het lager waar de steunplaat direct boven zit toch wel speling gaat vertonen..... :s of hoort dit zo?
Was ook vet in de rondte geslingerd, in het huis zat een laag zwarte smeer.

Heb er nu 4 auto's mee gedaan......
 
Rolf zei:
Viel me laatst op dat het lager waar de steunplaat direct boven zit toch wel speling gaat vertonen..... :s of hoort dit zo?
Was ook vet in de rondte geslingerd, in het huis zat een laag zwarte smeer.

Heb er nu 4 auto's mee gedaan......

Ik zit met het zelfde, pakte hem vandaag uit de tas en toen was er ook wat vet aan de buitenkant zichtbaar.
Dat van dat lager heb ik ook, je hoort hem nu ook iets meer, vooral wanneer je hem onbelast laat oplopen na een "hit".

IMG_2449.webp
 
Ik heb exact hetzelfde, zal morgen eens kijken met de backingplate eraf.
normaal is dat een gesloten lager, maar zo zal het vet niet blijven zitten, het lijkt erop dat het redelijk vloeibaar wordt...
 
Dat bedoel ik dus, vet eruit, einde smering, lager gaat aan gort. :'(

Is toch niet helemaal goed volgens mij.....
 
Ik begin er ook last van te hebben,

Nu ik het zo lees. Maar er nooit bij stil gestaan heb. Had ik ook al een vermoeden dat het lager meer lawaai begon te maken,
dus daarnet de backing plate er af geschroeft, en ook ik ondervindt enige slijtage, gezien het vet wat al begint rond de slingeren, al is het nog niet zo extreem als hier boven is aangegeven.

Zojuist de machine even onbelast laten lopen, met pad en zonder pad. Heb toch een behoorlijk irritant tikkend tussendoor geluid :-/ Wat volgens mij toch niet ech helemaal hoord. :weetniet

check:

IMG_1657.webp
 
Ik heb inderdaad ook een tikkend geluid als de machine onbelast 'uitloopt', de machine werkt nog prima maar ook ik zal m is open maken om aan de binnenkant te kijken.
 
In de fabriek wordt meer vet in het lager gedaan dan nodig is, tijdens het gebruik zal het overtollige vet in de kap geslingerd worden. Er blijft dan genoeg smering in het lager zitten.

Het tikkende geluid komt voor bij alle DAP's en heeft te maken met de constructie van de tandwielen.

Speling op de as is niet de bedoeling, is dat het geval moeten wij de machine nakijken. Neem in zo'n geval even contact met ons op en wij zorgen ervoor dat het snel weer in orde komt!

Ook als je denkt dat je DAP anders klinkt of doet dan normaal, kom gewoon even langs, dan kijken wij hem voor je na.
 
Heb toch wel al wat speling op de as, baal ik toch wel een beetje van.
Maar goed, ff terugsturen is ook geen optie.......:(

Is dat lager makkelijk te vervangen?
 
Ha Rolf,

Even Noorwegen op en neer is wat te kostbaar inderdaad, zeker buiten de EU.

Maak even wat foto's van de lager en de speling. Dan kunnen wij waarschijnlijk wel zien wat er mee mis is en dan proberen we je de losse onderdelen op te sturen. :ja
 
Ben ff de "werkplaats" in gedoken en ff technisch ge-CSI'ed.

Heb het spul dus gedemonteerd, gaat echt heel makkelijk, en de lagers van de as genomen.
Wat mij opviel was dat de as nogal "roestig" was en ik heb niet eens een pad wasser emmer ding, dus nat is ie nooit geweest.

Het zijn dus niet de lagers waar speling op zit, maar het asjes waar de lagers op gemonteerd zitten en waar uiteindelijk de steunplaat opgeschroefd zit.
De as-lagerpassing is veel te ruim en de lagers worden niet echt stevig opgesloten.
Het sluitveertje laat dan ook axiale speling toe waardoor het spelings effect nog meer versterkt wordt en de lagers en de as uiteindelijk veel harder slijten dan nodig zou zijn.
Trillingen zullen aanzienlijk minder zijn als de koplagers spelingsvrij opgesloten zouden zijn, wat er toe bijdraagd aan de gehele levensduur van de machine.

Mijn inziens is dit een design missertje.
Om dit op te lossen is iets meer nodig dan het vervangen van het asje en de lagertjes, dan heb je het probleem na een tijdje weer, zoniet direct.

Heb de as schoongemaakt met scotch brite (prof. shuur spons), ingevet, lager 1 er weer op, weer wat vet, lager 2 er weer op. Clipje gemonteerd en weer terug in de machine.
Nu voel je geen speling meer, alleen maar de axiale (in de lengte van de as, op en neer dus, voor de wat minder technischi), tot het vet er weer is uitgeslingerd, dan is het weer terug.(en dat duurt niet lang............)

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Maar het probleem zit niet in de lagers!

Het is meer een ontwerp misser.

Als je wil ugraden naar SKF:

Deep groove ball bearings, single row, seal on both sides
6001-2RSH
 
Ik zou zeggen:

2 nieuwe SKF lagers erin.

Meetklok erop, en de axiale speling opmeten---->uitvullen met ringetjes.

as goed ontvetten (alchol) en met lijm voor cilindrische bevestigingen vastlijmen. en dan de lagers weer in de dapp persen, evt met ook een beetje lijm.

------

Ontwerpmisser? Mja, durf ik zo niet te zeggen. 2 hoekcontactlagers in X opstelling was mooier geweest, en een keerring ervoor. Maar dan kan je het niet meer maken voor slecht 134,95.