• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Heeft de DAP500 onderhoud nodig?

Harold-A1 zei:
Gewone Chinese lagers.....echt geen SKF.

lijkt me dat dit probleem getakkeld moet worden.
Dat jij dit probleem toevallig ook had, wil niet zeggen dat alle DAPs het probleem hebben of krijgen.

Er is een beperkt aantal geweest met dit probleem, tot nu toe 8 uit mijn hoofd. (maar ik ben op vakantie dus ik moet het later op kantoor even terugzoeken).

Er wordt nu gesuggereerd dat elke DAP500 speling op de as zou hebben, maar dat is zeker te kort door de bocht en onjuist. Het aantal gevallen met speling op de as is juist erg beperkt. Het zijn er tot nu toe ongeveer 8 geweest, laat het er 1 meer of minder zijn. Maar op de inmiddels 1200 verkochte exemplaren is dat dus minimaal.

Mochten er toch problemen zijn, dan lossen wij deze gewoon kostenloos en snel op. Elke andere DAP500 dealer doet dit ook.

Om eerlijk te zijn vind ik het nogal paniekvoetbal hier. Er worden dingen gesuggereerd en vooral gegeneraliseerd die onnodig onrust geven, terwijl er helemaal niets aan de hand is.

De asjes worden met de hand gedraaid en daar kan verschil in zitten, in een beperkt aantal gevallen dus buiten de marge en dat hoort niet. Maar dat lossen wij weer netjes op.

Mocht het nu daadwerkelijk een meetbaar, aantoonbaar en structureel probleem gaan vormen, dan staan wij voor iedereen klaar.

Maar voor nu is het echt een storm in een glas water en paniekerigheid om helemaal niets.
 
-Dries- zei:
2 nieuwe SKF lagers erin.

Meetklok erop, en de axiale speling opmeten---->uitvullen met ringetjes.

We stellen het niet zo op prijs als er aanpassingen gemaakt gaan worden aan de machine en dat is ook echt niet nodig. Ik snap dat SKF lagers duurzamer kunnen zijn, maar ook het aantal lagers dat het heeft begeven ligt op dit moment ruim onder de 2%. Dus met de lagers lijkt niets structureels aan de hand. Bij de V2 zijn er wel een aantal lagers vervangen om vroegtijdige slijtage verder te beperken. Aan de as is niets gewijzigd t.o.v. V1.

Als er zoveel speling zit op de as dat het opgevuld moet gaan worden met ringetjes, dan zou er echt iets aan de hand zijn. Opvullen lijkt me zeker niet zinvol, maar gewoon gratis door ons laten vervangen.


-Dries- zei:
as goed ontvetten (alchol) en met lijm voor cilindrische bevestigingen vastlijmen. en dan de lagers weer in de dapp persen, evt met ook een beetje lijm.
Onderhoud mag zeker, maar vastlijmen mag zeker niet! Als je ze vastlijmt dan kan de machine nooit meer uitelkaar gehaald worden, omdat de kop alleen verder uitelkaar gehaald kan worden als deze lagers eruit worden gehaald. Als je ze lijmt dan is dit niet meer mogelijk. Er kan dan ook geen garantie meer op de machine worden verleend.

-Dries- zei:
Ontwerpmisser? Mja, durf ik zo niet te zeggen. 2 hoekcontactlagers in X opstelling was mooier geweest, en een keerring ervoor. Maar dan kan je het niet meer maken voor slecht 134,95.
De fabriek produceert niet alleen voor ons, maar ook voor vele andere importeurs wereldwijd. Zeker met nieuwe revisies die de fabriek maakt kan je dit niet onder de ontwerpmissers scharen. De uitval is erg laag, het aantal problemen is zeer beperkt en lijkt de fabriek gewoon prijsbewust gekozen te hebben voor deze oplossing. Natuurlijk zijn er altijd betere oplossingen te bedenken en te maken, maar zoals terecht gemeld wordt moet er ook rekening worden gehouden met de totaalprijs.
 
Ik meen mij te herinneren dat de G220 van Meg ook met probs te kampen heeft/had. Die machine is 2x zo prijzig dus daar kan het in elk geval niet aan liggen.
Denk ook niet dat we met z'n allen zozeer met het probleem bezig moeten houden ( weet zeker dat dit punt genoeg aandacht gaat krijgen vanuit de diverse verkooppunten ( immers is er al een verbeterde versie uitgebracht )),
maar meer met de oplossing.

De oplossing is niet alleen super bedacht maar ook uitgevoerd: indien problemen, dan kan je 'm kosteloos ( krijgt immers retourgeld terug op je rekening gestuurd ) gerepareerd en dit ook nog eens binnen een zéér rappe tijd.

Dit zegt zoveel over CC als bedrijf zijnde, want geloof me, hieraan kunnen menig ander bedrijf een voorbeeld aan nemen ! ! !

Zou persoonlijk ook direct met Tim in contact gaan ipv "oplossingen" te bedenken of sterker nog hoe het allemaal anders had gekund
( kan ik ook, koop een Festool a €450 ( waarbij wellicht wel SKF-lagers ( geen idee wat het zijn ) in zitten, maar waarbij ook uitval komt )))

Nadeel van een forum is dat alle goede maar ook vooral slechte dingen bijeen gebracht worden en zodoende lijkt het allemaal net ff anders dan de algehele praktijk

Kortom: Tim, keep up the good work !
 
Dus nogmaals, denk je dat je een probleem hebt met je DAP500, neem eerst contact met ons op en laat hem dan indien noodzakelijk door ons checken/servicen. Daar zijn we tenslotte ook voor! Inmiddels hebben onze eigen DAP's ook al heel wat uurtjes gedraaid op clinics, demo's en projecten en we hebben daar nog geen enkel probleem mee gehad.

Mocht een lager of as problemen geven en vervangen moeten worden, dan doen we dat snel, secuur en kostenloos 8-)

Overigens blijft een lager natuurlijk wel een slijtageonderdeel en zal uiteindelijk vervangen moeten worden.

De G220 is een heel andere machine en kun je zo niet vergelijken met de DAP500. De problemen van de G220 komen vaak voor, daarbij lijkt het wel een structureel probleem te zijn.
 
Ik heb zelf een Krauss DB-5200, een machine die uit dezelde fabriek komt als de DAP/DAS en qua constructie gelijk is. Ikzelf heb er geen probleem mee. Verder zijn deze machine's onder de naam Kestrel DAS-6 in grote getalen in Engeland verkocht. Ik heb op de engelse detailingforums nog niets gelezen over structurele problemen.
 
mijn eerdere bericht was geschreven in een niet zo prettige stemming, excuses.

ondanks dat....je heb mijn machine snel, nee supersnel gerepareerd.
complimenten zijn op z'n plaats.
daar kan Flex nog wat van leren, want daarbij duurde het 4 weken om de machine terug te krijgen.
 
Ehhhhh, het is zeker niet de bedoeling geweest om de boel op te blazen, ik heb alleen neergeschreven wat mijn bevindingen waren en ik de constructie niet ideaal vindt..........en met een kleine wijzigingen gewoon een stuk verbeterd kan worden.
Wijzigingen die niets meer kosten dat het nu al doet, kwestie van maatvoering.
SKF of niet doet hier totaal niet ter zake. Ook met SKF lagers had deze constructie in mijn geval gaan rammelen, de lagers spelen in dit geval geen enkele rol! die zijn het probleem helemaal niet.
Dat het uit China komt zegt nog niets over de kwaliteit.

Heb er alle vertrouwen in dat het opgelost gaat worden!

Ennneee, Tim, geniet van je vakantie, belangrijker dan een beetje speling!
 
de das-6 is wel uit dezelfde fabriek, alleen van binnen wel anders.

de das-6 V2 is hetzelfde als de dap500 V1
 
Zo effe een schop omhoog.

Nu mijn DAP900 al behoorlijk wat autootjes gezien heeft zou het denk ik goed zijn de koolstofborstels te vervangen.

Maar aangezien ik hier totaal geen ervaring me heb, is er iemand die me stap voor stap kan uitleggen hoe dit te doen en waar ik deze kan krijgen?
 
Er zat toch een extra setje koolborstels bij de DAP? bij mij wel in ieder geval,...

Eigenlijk heel eenvoudig! Op de achterkant zit 1 schroefje, die draai je los. En kun je heel die blauwe kap lostrekken. Denk een beetje op de kabel,..
Als je dan op je Dapje kijkt. Zie je aan 2 zijden, een zwart koolstof blokje zitten. Deze worden aanegdrukt door een opgerold metaalachtig veertje.
Zit ongeveer in het midden van de machine. Floep die even omhoog met een plat schroevendraaiertje en je trekt hem er zo uit (ook de koperen draad van de koolborstel even losschroeven, wijst voorzich als je het ziet!

Maar mocht er nog ruim voldoende koolstof opzitten gewoon lekker doorgaan.
Mochten de koolborsteltjes echt op zijn. Dan werkt de machine niet meer. Soort van beveiliging.

Maar dan is het heel eenvoudig nieuwe erin. En je kunt weer opnieuw aan de slag.
Wat ook wel wil met koolborsteltjes is dat ze soms niet heel goed contact meer maken, wat ik dan doe (veelal bij mij op het werk kom ik het tegen)
Even schoonmaken, vlakslijpen. En terug er in. Even laten draaien. En machine werkt weer naar behoren.

Kind kan de was doen!
 
Zolang je Dap geen kuren geeft zou ik lekker doorgaan en je nieuwe koolborstels voorlopig bewaren.

Als ze versleten zijn hoor je het vanzelf, en je merkt het in gebruik ook wel, dan kun je ze altijd nog vervangen.
 
Heren , beiden bedankt voor het snelle antwoord. Preventief onderhoud is dus niet nodig bij DAP en PRO?
 
Nee, vind ik niet.

Zolang die prima zijn werk doet, gewoon lekker zo door blijven gaan.
Mocht de machine minder worden. Dan merk je dat geheid, danwel aan het geluid, danwel aan de machine zelf.

Mijn vader heeft al een Flex (slijpmachine voor diegenen die niet weten wat ik bedoel) van een 32 jaar oud. Blauwe Bosch, en die heeft werkelijk nog nooit onderhoud gehad. Werkt nog steeds heel prima!

Wat ik wel doe bij de Dap, is na gebruik steunplaat er af, en eventuele resten schoonmaken. Doe dan gelijk een visuele controle van het lagertje.
Indien niks spannends. Gaat alles weer lekker in elkaar.