Dag detaillers,
Net nieuw op het forum hier en meteen een vraag.
Ik heb begin januari een korte opleiding gevolgd als hobbyist (avondschool) over car cleaning.
Omdat het me erg interesseerde heb ik meteen een rotary gekocht (makita) met een lijn riwax producten.
De keuze voor Riwax is hoofdzakelijk gekomen door de uitleg bij een autospeciaalzaak die deze producten exclusief verdeelde na gestopt te zijn met 3m, hetgeen ik vroeger wel gebruikte met de hand. Hun stappenplan leek me eenvoudig. Op school gebruikte we festool.
Ik heb tot nu toe drie wagens onder handen genomen, een blauwe volvo xc90 (wassen, kleien, rx06 polish en rx10 wax met de hand). Swirls waren zeker niet weg, maar de wagen leek als nieuw.
Vervolgens de renault clio van mijn vrouw, kleien, rx04 fine compound (harde pad), rx06 polish (middelpad) en rx10 hard wax met een laag collinite marque d'elegance. De wagen is echt super mooi nu, maar ook hier niet alle swirls weg.
Als voorlaatste de wagen van mijn vader, een fiat bravo donkergrijs, zelfde stappen als hierboven, zeker niet alle swirls weg, maar een pak beter als ervoor.
De laatste die ik gedaan heb is afgelopen weekend, mijn 1,5 jaar oude volvo v60 r design.
Eerst wassen, kleien met clean clay cloth (geen blok maar een doek), swirls en lichte krassen weg gedaan met rx 04 en harde pad, polish rx 06 met medium pad.
Ik heb de auto buiten gezet en zag een perfecte glans en ook geen swirls onder de bouwlamp.
Wagen terug binnen, rx 10 wax met applicator pad met daarna collinite marque d'elegance.
Wagen terug buiten in zon en ik zie hologrammen, van die rechte banen, vooral op de deuren... en ook swirls als je schuin kijkt op de wagen.
Echt verschrikkelijk.
Dit was voorheen niet...
Wat moet ik nu doen? Zit een beetje vast?
Dien ik nogmaals met de zachte pad (nooit gebruikt) en rx 06 erover te gaan om deze te verwijderen of dien ik rx07 aan te kopen een anti hologram polish en deze met de zwarte pad te polieren.
Ik heb de toerentallen gerespecteerd op de flessen, dus niet hoger (+- stand 3 1500rtpm), de pads steeds wat bevochtigd en uitgewassen na ieder paneel en tussendoor afgenomen met rx20.
Wat doe ik fout?
En kan ik nu de wax erop zit, gewoon opnieuw erop polieren?
Ik ben zelf van omgeving Hasselt (Limburg België) mocht er iemand zin hebben te helpen...
Wellicht kom ik er ook wel uit met jullie deskundige uitleg!!!
Alvast bedankt...
Een ongelukkige detailler...
Net nieuw op het forum hier en meteen een vraag.
Ik heb begin januari een korte opleiding gevolgd als hobbyist (avondschool) over car cleaning.
Omdat het me erg interesseerde heb ik meteen een rotary gekocht (makita) met een lijn riwax producten.
De keuze voor Riwax is hoofdzakelijk gekomen door de uitleg bij een autospeciaalzaak die deze producten exclusief verdeelde na gestopt te zijn met 3m, hetgeen ik vroeger wel gebruikte met de hand. Hun stappenplan leek me eenvoudig. Op school gebruikte we festool.
Ik heb tot nu toe drie wagens onder handen genomen, een blauwe volvo xc90 (wassen, kleien, rx06 polish en rx10 wax met de hand). Swirls waren zeker niet weg, maar de wagen leek als nieuw.
Vervolgens de renault clio van mijn vrouw, kleien, rx04 fine compound (harde pad), rx06 polish (middelpad) en rx10 hard wax met een laag collinite marque d'elegance. De wagen is echt super mooi nu, maar ook hier niet alle swirls weg.
Als voorlaatste de wagen van mijn vader, een fiat bravo donkergrijs, zelfde stappen als hierboven, zeker niet alle swirls weg, maar een pak beter als ervoor.
De laatste die ik gedaan heb is afgelopen weekend, mijn 1,5 jaar oude volvo v60 r design.
Eerst wassen, kleien met clean clay cloth (geen blok maar een doek), swirls en lichte krassen weg gedaan met rx 04 en harde pad, polish rx 06 met medium pad.
Ik heb de auto buiten gezet en zag een perfecte glans en ook geen swirls onder de bouwlamp.
Wagen terug binnen, rx 10 wax met applicator pad met daarna collinite marque d'elegance.
Wagen terug buiten in zon en ik zie hologrammen, van die rechte banen, vooral op de deuren... en ook swirls als je schuin kijkt op de wagen.
Echt verschrikkelijk.
Dit was voorheen niet...
Wat moet ik nu doen? Zit een beetje vast?
Dien ik nogmaals met de zachte pad (nooit gebruikt) en rx 06 erover te gaan om deze te verwijderen of dien ik rx07 aan te kopen een anti hologram polish en deze met de zwarte pad te polieren.
Ik heb de toerentallen gerespecteerd op de flessen, dus niet hoger (+- stand 3 1500rtpm), de pads steeds wat bevochtigd en uitgewassen na ieder paneel en tussendoor afgenomen met rx20.
Wat doe ik fout?
En kan ik nu de wax erop zit, gewoon opnieuw erop polieren?
Ik ben zelf van omgeving Hasselt (Limburg België) mocht er iemand zin hebben te helpen...
Wellicht kom ik er ook wel uit met jullie deskundige uitleg!!!
Alvast bedankt...
Een ongelukkige detailler...