• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Help, mijn Volvo V60 van december 2013.

Juvemaster

Detailing rookie
27 jul 2015
4
0
Dag detaillers,

Net nieuw op het forum hier en meteen een vraag.

Ik heb begin januari een korte opleiding gevolgd als hobbyist (avondschool) over car cleaning.

Omdat het me erg interesseerde heb ik meteen een rotary gekocht (makita) met een lijn riwax producten.
De keuze voor Riwax is hoofdzakelijk gekomen door de uitleg bij een autospeciaalzaak die deze producten exclusief verdeelde na gestopt te zijn met 3m, hetgeen ik vroeger wel gebruikte met de hand. Hun stappenplan leek me eenvoudig. Op school gebruikte we festool.

Ik heb tot nu toe drie wagens onder handen genomen, een blauwe volvo xc90 (wassen, kleien, rx06 polish en rx10 wax met de hand). Swirls waren zeker niet weg, maar de wagen leek als nieuw.
Vervolgens de renault clio van mijn vrouw, kleien, rx04 fine compound (harde pad), rx06 polish (middelpad) en rx10 hard wax met een laag collinite marque d'elegance. De wagen is echt super mooi nu, maar ook hier niet alle swirls weg.
Als voorlaatste de wagen van mijn vader, een fiat bravo donkergrijs, zelfde stappen als hierboven, zeker niet alle swirls weg, maar een pak beter als ervoor.

De laatste die ik gedaan heb is afgelopen weekend, mijn 1,5 jaar oude volvo v60 r design.
Eerst wassen, kleien met clean clay cloth (geen blok maar een doek), swirls en lichte krassen weg gedaan met rx 04 en harde pad, polish rx 06 met medium pad.
Ik heb de auto buiten gezet en zag een perfecte glans en ook geen swirls onder de bouwlamp.
Wagen terug binnen, rx 10 wax met applicator pad met daarna collinite marque d'elegance.
Wagen terug buiten in zon en ik zie hologrammen, van die rechte banen, vooral op de deuren... en ook swirls als je schuin kijkt op de wagen.
Echt verschrikkelijk.

Dit was voorheen niet...

Wat moet ik nu doen? Zit een beetje vast?

Dien ik nogmaals met de zachte pad (nooit gebruikt) en rx 06 erover te gaan om deze te verwijderen of dien ik rx07 aan te kopen een anti hologram polish en deze met de zwarte pad te polieren.
Ik heb de toerentallen gerespecteerd op de flessen, dus niet hoger (+- stand 3 1500rtpm), de pads steeds wat bevochtigd en uitgewassen na ieder paneel en tussendoor afgenomen met rx20.
Wat doe ik fout?
En kan ik nu de wax erop zit, gewoon opnieuw erop polieren?

Ik ben zelf van omgeving Hasselt (Limburg België) mocht er iemand zin hebben te helpen...
Wellicht kom ik er ook wel uit met jullie deskundige uitleg!!!

Alvast bedankt...

Een ongelukkige detailler...
 
Als ik het zo lees denk ik eerder aan wax hologrammen dan aan swirls... Zeker kan ik kan natuurlijk niet beoordelen zo... Dit is niet ongebruikelijk als je de 915 ongelukkig aan brengt.., het is niet de aller makkelijkste wax! Als je een vinger over de wagen haalt zal je al meer weten!

Je auto nalopen met bijvoorbeeld spray and wipe van poorboys kan helpen!

als je al met de wagen heb gereden zal ik hem eerst goed wassen... Daar kan het al minder van worden... Of zelfs weg zijn.. En daarna eventueel nalopen met spray and wipe
 
Ik dacht dat je met een rotary áltijd hologrammen krijgt, behalve als je een ultieme pro bent.

Anyway, mijn achterbuurman had ook 915 aangebracht op zijn auto nadat ie met een rotary gewerkt had en daar leken ook hologrammen op te zitten. Hij heeft zijn auto daarna gelijk doorgereden naar de waxbox en gewassen met het foam dat daar beschikbaar was. Wax weg en hologrammen weg.

Dus ik zou inderdaad eerst checken of het niet de wax is.
 
  • Leuk
Reacties: Zluytr
Na je verhaal nog een keer te lezen... Heb je alleen een rotary gebruikt? Want dat zal de rechte banen/ hologrammen wel verklaren.,, je moet wel heel geoefend zijn om te finishen met een rotary... Ik zou het niet kunnen... Een rotary is mooi als je geoefend ben met een DA... Om je detailen naar en volgend level te brengen... Maar als je een rotary gebruikt is het wel handig (een must) om er een DA bij te hebben... En de zware stappen met een rotary te doen en te finishen met een DA... Zo voorkom je hologrammen!

ik had je graag een handje geholpen... Maar je kan niet verder weg wonen in Nederland ;)
 
Hey Juve,

Zoals Sluytr ook aangeeft, is de nabewerking met een DA niet een overbodige luxe. Wat ik altijd in mijn achterhoofd houd is dat je met een Rotary de lak dusdanig corrigeert (schade aanricht) dat er met een DA moet worden afgewerkt. Dit om de ''schade'' weer netjes te maken en op te poetsen naar hoogglans.

Wat betreft de hologrammen; Ikzelf heb ooit, bij één van mijn eerste auto's, ook deze hologrammen geconstateerd. Lange rechte banen over de motorkap, van boven naar beneden. Het vreemde is dat ik dit niet verwachte omdat ik een excentrische (DA) machine gebruikte. Ik had op dat moment alleen nog maar een DAP900 met de Monello Pads en Compounds, en helaas alleen een gele pad bij me. Kon toen dus ook niet even een lichtere combinatie pakken om te kijken of de hologrammen weg waren.

Met een glaze wist ik de banen aardig te verdoezelen en heb toen de wax opgezet. De betreffende auto was al snel verkocht na de detailing, dus kon niet nog wat proberen.
Ik vermoed, omdat het met een DA niet zou kunnen, dat de auto ooit is gedetailed en daar met een Rotary banen zijn gemaakt. Vervolgens is de auto misbruikt en kwamen de banen tevoorschijn toen ik met polijsten de vele swirls/krassen/oxidatie weghaalde. (Geel/Veloce)

Ik had dus OF dieper moeten polijsten om de banen weg te krijgen (wat niet ging met Geel/Veloce) OF moeten afschalen naar een lichtere combi.


Greetz
 
Alvast bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik vrees toch dat het hologrammen zijn door de rotary, temeer ik de wagen na de wax onmiddellijk heb gewassen. Toen zag ik in de zon al wat vegen, maar niet zo fel als nu, twee weken later.

Ik dacht het volgende te doen. Eerst een keer wassen en dan kijken. Niet weg dan wagen opnieuw met rx06 en zachte zwarte pad te behandelen. Wilde dit op één paneel testen. Lukt dit dan alles doen. Lukt dit niet, dan maar een da aankopen denk ik.

Mag ik direct op wax polijsten of hoe doe ik deze weg?
 
Heya Peeps,

Even een vraag wat het finishen met een Rotary betreft; Ik heb minimale ervaring met een Rotary, maar als ik mij de situatie van Juve voorstel waarbij hij alleen een Rotary heeft, zou hij dan überhaupt wel mooi kunnen finishen? Is dit een kwestie van een lichte combinatie en snellere bewegingen met de machine? Om toch nog iets te kunnen finishen bij gebrek aan een DA, bedoel ik dan.

En met finishen bedoel ik in deze situatie ook het wegwerken van de polijstbanen/hologrammen.



Greetz