• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Help - vogel-eeuhm-drop?

Seppe

Detailing rookie
15 aug 2022
8
15
Ik was van plan on een sealant aan te brengen op onze zwarte (uni-lak) Tesla maar merkte rare vlekken die ik niet meteen weg kreeg (zie foto). Het leek me verstandig die te verwijderen alvorens de sealant te voorzien.

Heel wat draadjes gelezen en producten bekeken maar eerlijk gezegd loop ik verloren in de informatie en ik heb nog nooit een polijstmachine in mijn handen gehad... Wel zou ik een Makita polijstmachine (DPO600Z) aankopen met steunschijf 125 en 150 (voornamelijk omdat ik al veel accu's van dat merk heb).

Mijn vraag: kan iemand mij op weg helpen om de juiste producten/pads/... voor te stellen en eventueel een kort actieplan? Het wassen van de auto (hogedruk, foam, zeep, drogen, detailspray) lukt me intussen wel maar daar stopt het helaas.

Wat heb ik nu:
  • De sealant (Poorboy's World - EX-P) - ergens gelezen dat die goed zou zijn
 

Bijlagen

  • 20220606_174625.jpg
    20220606_174625.jpg
    115,6 KB · Weergaven: 81
Ikzelf heb met een verfbrander en wax goede resultaten geboekt dergelijke vogel resten uit de lak te halen.

Eerst met verfbrander (heel voorzichtig) de oppervlakte verwarmen. Blijf de brander bewegen en controleer regelmatig of het niet te warm wordt. Er is een kans dat de vogelpoep dan al verdampt Lukt dat niet dan kan je op een nog warme opervlakte met een pad een beetje wax of sealant inwerken en direct afnemen grote kans dat het daarna goed is. Bij mij heeft dit eerder op een zwarte lak goed gewerkt.
 
Heb je de auto met deze vlekken al in de zon gehad de afgelopen dagen?

Als de felle zon van de afgelopen dagen de resterende sappen er op een unilak zwarte auto namelijk niet uit heeft gebrand, dan zou ik de verfbrander niet meer hanteren.

Op je vraag over de polijstmachine en pads: iedere machineset in de winkel is goed genoeg gok ik. Mocht je echter voor de makita gaan, laat de 150mm plaat lekker zitten en neem juist een kleinere erbij. 150mm is groot en leuk voor het dak, maar bij andere panelen ga je al gauw tegen de kromming werken en verlies je juist effectiviteit. Dus 125mm en een kleinere (is 100mm de kleinste op de Makita??)
 
De vlekken zitten er al een tijdje en maak me nu de bedenking dat het ook hars van een naaldboom zou kunnen zijn. Hoe meer ik de auto was, hoe meer ik de vlekken zien (kan ook tussen mijn oren zitten).

Om op de vraag te antwoorden of de auto in de felle zon heeft gestaan; zeker en vast - zelfs op de dag dag we ons warmterecord hebben verbroken (39°C) van 9 tot 16u.

Voor de pads; is er iets waar ik op moet letten? Ik vermoed dat ik een oranje ding nodig heb?
Dit lijkt me een goed polijstmiddel om mee te starten? Rupes D-A Fine Polishing Compound
 
Voor harsplekken heb je meerdere opties. Harsplekken liggen meer op de lak; voel je dit ook?

Bij verse hars is Valma een goed middel, maar vers is het niet echt meer zo te lezen. Weken met doeken met warm water zou je al kunnen proberen, dat zou de hars weer zacht kunnen maken. En anders een teer- en lijmverwijderaar.
 
Net even gaan checken; ik voel veel rare dingen op de motorkap maar waar de vlek zit, is het heel glad ;)

Dan maar aan de slag gaan met een een pad & compound?
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
150mm is groot en leuk voor het dak, maar bij andere panelen ga je al gauw tegen de kromming werken en verlies je juist effectiviteit. Dus 125mm en een kleinere (is 100mm de kleinste op de Makita??)
Het kleinste is inderdaad 100mm maar ik zie geen pads voor die grootte, of maakt het niet uit dat de steunpad iets groter is dan de pad?
 
Het is ook niet een heel gebruikelijke maat, maar je kunt de 4" pads er in ieder geval op kwijt.

Als je niets op de lak voelt liggen, dan is polijsten inderdaad je volgende optie.
 
Dankjewel voor de reacties. Ik heb dan maar beslist om toch een andere machine aan te kopen (DAP Evo Plus) en mijn hele motorkap te polijsten. Fingers crossed ;)
 
De plus is een machine met enkel een grote steunplaat. Je kunt wellicht beter een monello of Dap evo 8mm kopen en daar los een flexipads 3" steunplaat bij nemen. Dan heb je de meest gangbare maten beschikbaar in één machine 5" en 3".
 
Dank je voor de suggestie. Heb ik een 3 inch steunplaat nodig als ik ineens heel mijn motorkap zou doen?
 
Wel als je de randjes netjes wilt kunnen doen. De 5" is voor grotere vlakken (werk je in secties van 50x50cm) en de 3" voor langs de randen en geulen etc.