• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hemel losgelaten welke lijm te gebruiken?

j.lipsch

Detailing addict
31 dec 2010
297
65
56
Hoi,

Na gebruik van een extractor is mijn hemel losgekomen, was wel te verwachten zat al gedeeltelijk los.
Mijn vraag is het gaat om een stoffen viltachtige hemel, welke lijm is hiervoor te gebruiken.
Heb al gegoogeld en vond iets van Bison tix en spuitlijm van bison of motip.
Wie heeft meer tips en of advies.
Ben bang dat de lijm mijn hemel aantast, gezien het dunne en kwetsbare stof is.
 
Die van mij zit precies in het midden vast met een stukje, klittenband,

Zit een rondje op de hemel, en een rondje tegen het dak.

Voor de rest klemt die zich tussen de a,b,c stijlen.

Maar hoe het bij een 164 in elkaar zit, weet ik niet :roll
 
Het is wel belangrijk om even na te gaan of de stof op foam zit, of direct verlijmd is
Als je klittenband zoekt, HEMA heeft die als plakstrips te koop voor weinig

Hans
 
Nee kan nergens klittenband voelen, maar kan het niet zijn dat deze met dubbelzijdige tape vastgezet is.
Ik zie wel dat deze bij de vooruit en achterruit is geplakt.
@Jeroen ben je helderziend hoe weet je dat ik een 164 heb, ben ik zo berucht:D
 
Informeer anders bij een stoffeerderij.
Daar kan je vaak zo de lijm kopen en zij kunnen ook aangeven hoe het nu bevestigd zit.
Succes!
 
Bison Tix zou ik niet doen, wij doen zelf ook veel hout, kunststof en polyesterdelen bekleden, maar Bison Tix komt na een paar goeie hete dagen gewoon weer los.

Kijk even in je omgeving of je een autostoffeerder oid kunt vinden, die hebben vaak heel goede contactlijm, daar gaat het zeker mee lukken.
Ik heb het evt. ook wel staan, maar ik mag het niet versturen, en volgens mij woon je niet echt in de buurt.
 
Ik zeg: Bison Polymax High Tack.

Lijmt álles behalve gebroken harten en huwelijken... :D

570049.jpg


Technische gegevens:

Merk: Bison
Kleur: wit
Basisstof: ms polymeer
Hoge aanvangshechting!
Blijvend elastisch: ja
Schimmelwerend: ja
Lijmend: ja
Zuurvrij: ja
Geschikt v buiten: ja
Inhoud: 310 ml
Droogtijd: 4 uur uren
 
O.a. bij de oudere Saabjes een bekend euvel, op het saabforum zijn diverse lijmen geprobeerd en de volgende worden daarvan nog steeds aangeraden:


3M 08080
product_12785_1.jpg


Bison Tix
bison%20tix.jpg


Hemelstof bestaat vaak uit meerdere lagen. Mocht er een tussenlaag losgekomen zijn en je deze wilt gaan lijmen, is de kans groot dat de lijm door de buitenste laag komt en dus zichtbaar wordt.. zou zonde zijn van de moeite en kostbare lijm!

Ik heb na wat prijzen opgezocht te hebben van nieuwe stof en de lijm besloten om het te laten doen. (ca. €200 voor de hemel inc. 2 paneeltjes aan de binnenkant tegen de C-stijlen. De hemelschaal los & schoon aangeleverd.)
 
Eelco zei:
Bison Tix zou ik niet doen, wij doen zelf ook veel hout, kunststof en polyesterdelen bekleden, maar Bison Tix komt na een paar goeie hete dagen gewoon weer los.

Bij mijn vorige auto heb ik de hemel, zij- en deurpanelen zelf opnieuw bekleed met Alcantara en gelijmd met Bison-Tix.
Na 3 jaar nog nergens losgekomen. Gewoon volgens gebruiksaanwijzing toegepast.

Alleen de geur is een 'beetje' sterk :-& en blijft vrij lang hangen.
Anders zou je kunnen kijken naar spuitlijm zoals MLL aangeeft.
 
Het enige waar ik idd bang voor ben is dat de lijm door de stof heen dringt en dan ben ik nog verder van huis aangezien het hele dunne stof is.
3m heb ik idd ook al gehoord, zal eerst eens voorzichtig kijken hoe het origineel vast zit.
En zal mijn bevindingen en resultaten later posten.
 
Ik denk wel dat je kans hebt dat de Tix door de stof heen dringt.
Als er een foamlaagje op de stof zit, zal dit niet het geval zijn.
 
Let wel dat de Bison Tix/Kit erg aggresieve solevents bevatten en dit het foam kunnen aantasten.

Het beste is een lijm die speciaal voor stoffen wordt gebruikt óf een lijmkit op MS Polymeer basis.
 
Bij mij liet de stof op de deurpanelen los. Deze heb ik weer vastgelijmd met Patex contactlijm ( transparant - tube ). De stof zat na 2 minuten al redelijk goed vast en ging er niet door krullen, bobbelen en de lijm is er ook niet doorheen getrokken. De lijmgeur was na 1 dag alweer weg. Aangezien het om de hemel gaat zou ik met iemand anders de hemel voor 2 a 3 minuten even goed aandrukken en dan zou het moeten houden.