• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

het kiezen van mijn volgende polijstmachine.

Sennaalbronda

Detailing chief
13 sep 2018
42
75
19
goedeavond,

na 4 autos gepolijst te hebben en tal test motorkappen gedaan te hebben zijn mij wat dingen opgevallen over de dap500.
ik heb trouwens de dap 500 gekozen omdat hij kleiner en lichter is dan de 900 en al van te voren wist dat ik ging upgraden en de dap als 3 inch machine ging gebruiken.
nou viel me simpelweg op dat de dap weinig correctie gaf op hardere lakken (non metallic lakken van renault: clio 182 trophy, megane 250 cup sunflower yellow, clio 1.8 16v unirood)
maar op de zachte metallic lakken van renault (clio williams, megane r26, clio ragnotti etc.) prima ging. wat dus naar mij klinkt als te weinig correctie kracht
om even te vermelden gebruikte ik rupes coarse wool pad en meguiars m105. ik wil binnekort ook naar een andere pasta gaan kijk ( waarschijnlijk scholl s3).
nu overweeg ik 3 machines:
Rupes LHR15 Mark III en washermod
Rupes LHR21 Mark III met 5 inch BP en washermod
Rupes lk900 mille

nu hoor ik dat de mille beter zou corrigeren dan de 15 en de 21, de 21 pads eet ivm de grote uitslag en de 15 soms niet genoeg correctie geeft.
vandaar mijn vraag welke is jullie voorkeur, graag bij exentrische en direct drive machines houden aangezien in niet aan een rotary wil beginnen
 
-Mark 3 machines hebben geen washermod nodig
-Lake country hd pads kopen voor je 21 of 15 die blijven goed heel.
Dan een Mille:
-Rupes 21 was genoeg voor mijn kei en kei harde bmw lak .
-grote uitslag machines werken sneller door hun uitslag dan de 5mm van de Mille ,ik wordt al moe bij de gedachte dat ik mijn auto in zijn geheel met een Mille en zijn armzalige 5mm uitslag zou moeten doen.
-voor de prijs van een Mille koop je een mk3 21 en hou je geld over om bij je Rupes mini te leggen.

Is niet bedoeld om de Mille af te zeiken want het zal best een goede machine zijn in zijn segment echter vind ik em meer nadelen als voordelen hebben ivm grote uitslag machines.
Weet dat werken met een rotary veel minder moeilijk is als vaak wordt aangenomen gewoon jezelf goed inlezen en proberen!

Dit is slechts mijn visie natuurlijk...
 
dankjewel voor je reactie, ik ben vergeten te vermelden dat ik over een rotary beschik maar hem alles behalve fijn vind. dit komt eigenlijk door het constant moeten "vechten" met de rotary en sinds ik nog maar 14 ben nou niet echt veel behoefte daaraan heb, sinds laatse keer gebruiken had ik eerst echt wel even spierpijn. ik ga dan waarschijnlijk voor de 21 mark III met een 15 backing plate.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een DAP500 heeft minder vermogen, maar het gewichtsverschil is volgens mij te verwaarlozen (vooral een paar meter extra koperdraad in de motorwindingen), en een DAP500 heeft dezelfde behuizing als een 900V1 en 900V2 als ik me niet vergis, alleen een 900V3 heeft een andere behuizing, dus het verschil in formaat geldt alleen voor de 900V3 en is vooral andere vormgeving.

Eerlijk gezegd, denk ik ook dat in de eerste plaats je polijsttechniek verbetering behoeft, of dat je referentie te veel de zachte lakken zijn. Met een DAP900 kun je ook prima harde lakken aan, al kost dat wat meer tijd dan bij Rupes. Bedenk verder dat je met grote pads vooral op grote vlakken uit de voeten kunt, maar auto's krijgen de laatste jaren steeds meer randjes en knikjes in het plaatwerk, dus lastig voor een machine met grote BP.

De Mille vind ik typisch een machine voor iemand die een rotary wil maar niet durft, en werkt vermoeiend omdat ie continue trekt. (ik heb hem ooit op een clinic geprobeerd).
 
Om het kort te houden: Als de Rupes je tweede machine wordt naast een DAP met kleine plate, dan zou ik voor een 15 kiezen.
Een 15 is all-round beter in te zetten en vaak is het zo dat wat je met een 21 niet lekker kan raken, je dan ook niet met een 15 lekker doet. (Vandaar de DAP voor het kleinere werk)

Ik heb een 21 en als de lak echt betonhard is, dan red ik het daar ook niet mee. Meestal redde ik het met een DAP900 V3 + Foampad + Compound, maar de 21 maakte het wel allemaal sneller en strakker.

Een Renault met echt een harde lak moet ik nog tegenkomen, dus ik vermoed ook dat je polijsttechniek beter kan. (Woolpad + compound weinig correctie is vreemd)
 
misschien moet je toch nog even oefenen met de rotary. in het begin was ik ook aan het vechten met de mijne en na x aantal keer oefenen heb ik er amper moeite mee. wat ik wel heb afgeleerd is om hem op vol vermogen te zetten. ik pak nu groffe pad stand 3, medium stand 2 en fijne pad zou ik op stand 1 pakken maar dit heb ik nog wel niet geprobeerd
 
dankjewel voor je reactie, ik ben vergeten te vermelden dat ik over een rotary beschik maar hem alles behalve fijn vind. dit komt eigenlijk door het constant moeten "vechten" met de rotary en sinds ik nog maar 14 ben nou niet echt veel behoefte daaraan heb, sinds laatse keer gebruiken had ik eerst echt wel even spierpijn. ik ga dan waarschijnlijk voor de 21 mark III met een 15 backing plate.
Een Mille is vergelijkbaar met een rotary qua “vechten”...
@Dampertje ,doe jij echt 3 stappen polijsten met een Rotary ? En dan nog een laatste keer finishen met een DA denk ik?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties, is er iemand in de buurt van gorinchem of raamsdonksveer? Mischien dat ik dan daar mee kan helpen aan een klus en inruil daarvoor een beetje tips kan krijgen rondom polijsten.
Nu twijfel ik tussen de 15 en de 21, want ik ga toch de dap gebruiken boor krappe ruimtes dus word de 15/21 voor de grote oppervalktes. Er gaat waarschijnlijk een aluminium 5 inch bp op de 15/21.
 
@Ric325i 2 stappen rotary en finishen met de da. Ik ken wel manne die alles met de rotary afwerken en echt goed afwerken. Maar daar zijn men skills bijlange na nog niet goed genoeg voor
 
Bedankt voor alle reacties, is er iemand in de buurt van gorinchem of raamsdonksveer? Mischien dat ik dan daar mee kan helpen aan een klus en inruil daarvoor een beetje tips kan krijgen rondom polijsten.
Nu twijfel ik tussen de 15 en de 21, want ik ga toch de dap gebruiken boor krappe ruimtes dus word de 15/21 voor de grote oppervalktes. Er gaat waarschijnlijk een aluminium 5 inch bp op de 15/21.
Als je graag met 5” pads wil werken koop dan gewoon een 15mk2 zou ik zeggen.
Bij wijze van experiment heb ik ook wel eens een 5” BP op mijn 21 gezet en dat gaat op zich prima maar ik blijf erbij dat Rupes niet voor niets 2 aparte machines heeft uitgebracht en ik zou me gewoon aan het standaard design houden.