• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke polijstmachine kiezen?

Reken je niet meteen rijk voor wat betreft de Flex, want die gaat waarschijnlijk niet eens op de markt komen vanwege productie problemen.

Overigens is zo'n filmpje makkelijk te manipuleren want als je goed kijkt bij de rupes machine, slingert en wobbelt die wel heel erg. Kan zijn dat de pad net niet goed gecentreerd is. Het hoeft maar een paar mm te zijn en die machine lijdt spontaan aan Parkinson...

En of je nou een pad van 1cm dik (op de flex) of een pad van dik 4cm gebruikt (op de rupes), daar kan ook verschil in zitten.
Wordt er een stevige harde pad gebruikt of een zeer zachte pad? Hoeveel druk wordt er op de machine gezet, welk toerental, de slag van de machine; 15 om 21mm. Allemaal factoren die invloed kunnen hebbem op zo'n test.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie en Blade
Ja daar heb jij dan natuurlijk weer heel veel ervaring mee, daar kan ik niet over meepraten.
Ik zou zelf de flex en rupes weleens willen proberen om het verschil te merken.

Maar heb gewoon soms het idee dat iedereen hier de Rupes de hemel in prijst, terwijl de flex machine die carclean te koop heeft voor heel veel doeleinden net zo goed is. Zelfs goedkoper in aanschaf.
De grote uitslag is namelijk niet altijd een voordeel.

En even voor de duidelijkheid, ik val niemand aan, probeer een leuke discussie te voeren :).
 
  • Leuk
Reactions: Al-bundy en Blade
Dat ben ik ook zeker nog van plan, echter voldoet voor mij op dit moment de DAP900 prima.
Misschien dat ik eens een koopje vindt :yum.
 
@Ferdy

Soms gooi ik de Rupes de hoek in omdat het gewoon niet lekker werkt en dan val ik terug op m'n good old DAP900 waar ik overigens prima resultaten behaal met de Scholl producten. (Soms nog wel beter dan met de Rupes...o_O)
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Het zijn beiden goede machines, maar beiden ook met een heel eigen karakter.
Zo'n machine ligt je gewoon, of niet en om daar goed over te kunnen oordelen zal je een aantal uur met zo'n machine moeten werken.
Sommigen kunnen het niet vinden met een geforceerde Flex DA, omdat hij behoorlijk trekt (ook afhankelijk van de pad en het polijstmiddel).
Het was mijn allereerste DA en ik vind juist de extra correctie die je door het geforceerde karakter krijgt prettig en vind het trekken niet overmatig hinderlijk.
De Rupus is beslist geen slechte machine, maar ik vind het zelf een wat lastigere machine bij plaatdelen met veel welvingen.

Qua rotaries heb ik een Flex en een Festool, daarbij steekt de Festool er met kop en schouders bovenuit, echt een top machine.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Toch weer mooi om deze verschillende ervaringen te lezen. Dat helpt mij en anderen bij de keuze van hun toekomstige nieuwe machine :).
 
Ik heb bij de aanschaf van mijn rupes lhr15 ook erg getwijfeld tussen de flex en de rupes excenters. Bij Carclean langs geweest en beiden eens geprobeerd. De rupes beviel mij beter, ik vond de machine wat stabieler, hij voelde beter gebalanceerd.

Inmiddels is mijn machinepark al vergroot met een rupes mini, lh18 rotary en de ibrid. Voor mij dus niets anders dan rupes.

Voor de beginner is een dap ook een prima machine trouwens! Ben zelf ook met een dap900 begonnen.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Als ik nog even mijn bescheiden mening mag geven!

Ik ben een groot fan van Rupes en heb oo de ibrid na de zelfde machines als Tomas...

Maar als de TS maar 1 machine gaan aanschaffen zal ik persoonlijk een DAP adviseren.

Een 15 of 21 werkt heerlijk... maar door de grote uitslag is het ook niet altijd even handig!

Ok als je er een mini bij heb gaat het prima!

Maar als dat niet het geval is zou ik zeker voor de 8mm uitslag gaan!

Zeker met de nieuwere auto's... daar zitten zo veel vouwen en bochten in dat een 15 mm uitslag (of meer)echt niet altijd fijn is!

Een klein voorbeeldje... op de 1 serie van mijn vrouw "doe" ik meer dan de helft met de mini!

Wat ook heel fijn is van de DAP is dat je de backing plate heel makkelijk uitwisselt voor het fijnere werk!

Anyway... just my 2 cents!

Verder wil ik me niet met de hele merkdisussie gaan bemoeien!:D

(Mits er het over auto's gaan hebben want dan is BMW gewoon het beste :yum)
 
Hmm... Ik heb de Rupes 21 en kan mij totaal niet vinden in de negatieve berichten. I.c.m. de LC Orbitals, en ik gebruik zelfs de 7'' pads, merk ik niets vreemds. De machine is wat beweeglijker door de grotere pads + uitslag, maar wanneer je goed centreert (wat sowieso moet) loopt 'ie als een zonnetje.

Wat mij ook opvalt, bij de 3 machines in het filmpje, is dat de Rupes de enige is die vloeiend op snelheid komt. De andere 2 rammen meteen op volle kracht.


Ik denk dat je voor het geld van een rupes 21 ondertussen twee golf 3s kan kopen ;)
Off-topic, maar... Degelijke Golfjes 2 en 3 halen vrij makkelijk de 3 ton. Dat zie ik een Jappertje ofso nog niet doen, haha! Mijn eerste auto was bijv. een Golf 3 - Milestone Sport. Dat gekke ding was niet kapot te krijgen. Inmiddels rij ik BMW en ik zweer bij deutsche gründlichkeit.:p


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
  • Leuk
Reactions: Tomas en Jeroen
na jaren roterende flex machines hebben we nu een rupes 21 om eens te testen. ik loop al langer wild van de rupes machines, zalig om eentje te testen nu. eerste resultaten zijn voor mij al heeeeeeeeeeeerlijk
nu mijn baas nog overhalen en in de verlofperiodes machine mee naar huis nemen :)
 
maar nu zit er nog een vreemde eend in de bijt
de paw900

wil toch een machine met meer vermogen en het liefst zou ik een rupes nemen maar vind het teveel geld voor een poetsmachine wat ik ermee doe
heb een dap500 v1 die houd ik zowieso en dan vooral met de kleine backing plate
met een grotere uitslag maak je veel sneller meters maar corrigeert 12mm dap900 plus meer als de normale 8mm uitslag?
 
met een grotere uitslag maak je veel sneller meters maar corrigeert 12mm dap900 plus meer als de normale 8mm uitslag?
Hmm... Een grotere uitslag betekent niet dat je meters kunt maken. De correctie en finish is sneller/mooier. In mijn geval gebruik ik een Rupes 21 waarbij de backingplate al 150mm is (DAP = 125mm) en daarbij ook nog eens de 7'' pads. (DAP = 5,5'') De grootte van het oppervlak zorgt voor iets meer meters maken, maar dat is niet mijn doel geweest toen ik hem aanschafte.

Als de aanschaf van een duurdere machine het niet waard is omdat je er weinig mee doet, dan kan die extra hit geven om toch de correctie te behalen er ook wel vanaf. :p


Greeeetz