• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke polijstmachine set vest voor mijn wagen (bmw x4)

boup

Detailing addict
21 dec 2018
72
65
Hallo,

Ik zou me graag een set aanschaffen (polijstmachine /pads en producten)
Liefst had ik een "Rupes" maar deze zijn misschien wat overkill voor een particulier.

Er zijn verschillende sets met een polijstmachine van Dap
En er zijn set met producten van
Gyeon
Menzerna
Monello

Wat raden jullie me aan om mijn wagen perfect te doen glimmen :yum
En hoe dikwijls moet je dat eigenlijk jaarlijks doen?

Zou mijn set ook willen gebruiken voor mijn andere wagentje (Fiat 500)
Zijn die machines van Dap ook goed?(bedoel kwalitatief)

Kan ik het vergelijken zoals de machines van Festools (persoonlijk top) en de goedkopere maar ook zeer goede machines zoals Makita bv

Alvast bedankt en voorzichtig met dat coronavirus :mask:
 
Hey :D

Om het even simpel te houden, want er zijn enorm veel topics over machines:

De DAP's zijn prima machines; Duurzaam tegen een goede prijs en je kan er net zoveel mee doen als de duurdere Rupes/Flex/etc. (Kwaliteitsverschil is er uiteraard, zoals bij veel dingen)

Er zijn inderdaad verschillende setjes te koop en deze zullen ongetwijfeld allemaal hun ding kunnen doen. Het komt veelal neer op persoonlijke voorkeur. ;)
Je zal dus niet een verkeerde set kopen en mocht je een ander merk polijstmiddel of pad willen proberen, dan heb je in ieder geval niet grote hoeveelheden polijstmiddel in de set. (Mits je wél grote flessen selecteerd)

Naast de set zou ik minimaal nog een ontvetter erbij nemen, zoals bijv. Nanolex - EX.
Ook een aantal kleinere pads voor op de bijgeleverde kleine backingplate is aangeraden.

Ook zou je extra doeken en pads erbij kunnen nemen omdat dit simpelweg fijner werkt. Dan hoef je niet elke keer te stoppen om je pads schoon te maken en je altijd schone doeken bij de hand hebt.


Hoevaak je moet/wilt polijsten ligt natuurlijk aan de lak. Een zachtere/gevoeligere lak zal bij het gebruik van de auto en/of verkeerd wassen natuurlijk sneller bekrassen dan een hardere lak.
Mijn lak is bijv. vrij hard en heb deze al zo'n bijna 2 jaar niet gepolijst. Tot op heden ziet hij er nog beter uit dan de gemiddelde lak. ;)
 
Wat is verschil tussen harde en zachte lak,en hoe weet je dat?
En waarom die ontvetter ?

Beter 1 vraag teveel als 2 te weinig ;)
 
Er zijn een hoop stappenplannen en middels de zoekfunctie kan je ook een hoop vinden.

Ik denk dat je jezelf even moet gaan inlezen. Ik heb het vermoeden dat wanneer ik één vraag beantwoordt, er twee zullen volgen. :p
 
Verschil tussen harde lak en zachte lak kan je enkel ontdekken door middel van het maken van een testspot..
Gebruik even de zoekfunctie.. er zijn tal van how to om dit te ontdekken..
De ontvetter gebruik je om je lak te reinigen na het gebruik van de compound.. hierdoor wordt de lak zuiver en kan je zien of er nog een tweede, derde of nog meerdere hits nodig zijn..
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Nog even wat meer verduidelijking @boup
Het merk "DAP" wat je bedoelt heet Polishing Power. (Het huismerk van Carclean)
DAP staat voor Dual Action Polisher oftewel een excentrische polijstmachine. Een Rupes is (meestal) ook een DAP.
Kwalitatief is Polishing Power zeker goed. Komt met de service en garantie van Carclean. Rupes is net weer een stapje hoger, maar ieder moet zelf de afweging maken of dat voor hem de extra kosten waard is. Voor een professional is die vraag misschien wat makkelijker te beantwoorden dan voor een hobbyist. Anders eens bij Carclean langs gaan om beide machines eens vast te houden en te proberen...

Om je wagen perfect te doen glimmen? Dan moet je eerst alle lakdefecten verwijderen en vervolgens tot hoogglans polijsten. Dit kan met ieder merk polijstmiddelen. Welk het beste is, is vooral een kwestie van persoonijke voorkeur. Als je de boel eenmaal strak hebt en de auto netjes bijhoudt (prewash met foam, wassen met 2-emmer methode en goede washmitt en shampoo, kwalitatieve droogdoek, bescherming, etc.) dan zal je aan een halfjaarlijkse lichte polijstronde in principe voldoende moeten hebben. Maar het ligt uiteraard ook aan het gebruik van de auto (gereden kilometers, welke omstandigheden, hoe in het algemeen met de auto omgegaan wordt - aanraken van de lak) en wat je aanvaardbaar vindt dat er aan lichte swirls in zit... Er zijn geen standaard antwoorden te geven zoals: " je moet je lak ieder jaar 3 keer volledig strak polijsten" of "merk X is het beste polijstmiddel voor een bepaald type lak" of zo.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Hallo

Dan zal het het huismerk "DAP" worden,heb daar al veel goede reviews van gelezen.

Nu dacht ik eerst de Dap Evo Plus te kopen 125 mm steunplaat.(15 mm uitslag)
Maar op het filmpje zeggen ze is geschikt voor campers / boten?

Maar er is ook de Dap Evo 125 mm steunplaat en een extra 89 mm steunplaat (8 mm uitslag)
De motor is eveneens ook 1000 Watt

Wat is dan best voor te gebruiken voor mijn wagen?
Ben ik dan niet beter met de Dap Evo??

Dan nog een vraagje bij een set worden 3 polijstpads bijgeleverd (1 harde / 1 medium en 1 zachte)
Hoeveel pads heb ik nodig om een vrij grote wagen te doen?
Is dat voldoende 1 van elke??

Bij de Dap Evo set worden geen kleiner pads bijgeleverd (89 mm) moet ik deze dan best bijbestellen?
ook 1 van elk?

Er worden ook 3 microvezeldoeken bijgeleverd en als optie kan ik kiezen
1)Peluche verde trio 45x45 cm
2) Peluche verde trio 60x45 cm
2)Senza bordi trio 45 x 45 cm

Welke raden jullie aan en zijn 3 doeken voldoende?
Of beter 2 sets bestellen dan?

En hoelang moet ik wachter als ik de bestelling plaats?

Mvg
 
Een machine met meer uitslag, zoals de Plus, heeft wat meer correctie en finish, maar hier kan geen kleine plate + pad op. (Iets wat de Evo juist zo veelzijdig maakt)
Kleinere en lastigere panelen kun je dan niet lekker polijsten en zelfs schade veroorzaken. (Backingplate slaat verder uit)


Eén pad van elk is voldoende, maar dan moet je regelmatig stoppen om de pad te gaan wassen. Dat werkt simpelweg niet lekker. Maar, het kan dus wel.
Zelfde geldt voor de kleinere pads.
- Hoe grover de combi, hoe meer lak en vervuiling je oppikt. Dus waar je met een fijne combi iets langer kan wachten met schoonmaken, moet je dat met een grover middel niet doen.


Misgrijpen aan schone doeken vind ik persoonlijk gruwelijk vervelend. :) 3 Trio-setjes van de Peluche verde of Bianco zou mijn voorkeur hebben. (Of een mix van beide, om onderscheid te kunnen maken)


Als alles op voorraad is, dan moet je het de volgende dag in huis hebben. (CC biedt het in ieder geval dezelfde dag aan bij PostNL)
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Bij de DAP EVO PLUS wordt geen kleinere steunplaat meegeleverd omdat deze er niet op past. De PLUS kan alleen maar met de grote steunplaat gebruikt worden. Dit is ook de reden dat dit geen fijne allround machine is.

De DAP EVO is dus de betere keuze als je voor 1 machine gaat. De kleine pads voor de kleinere steunplaat moet je dan inderdaad wel zelf bij kopen. Handig voor de lastig bereikbare plekjes. (Ik ben zelf begonnen met een DAP500 en heb deze gehouden om alleen met de kleine backingplate te gebruiken en een PLUS erbij gekocht voor de grotere panelen. Kost wat meer, maar dan hoef je dus geen steunplaten meer te verwisselen)

Of je 1 pad van elk wil of meerdere is een persoonlijke keuze. BIj 1 pad zul je deze geregeld schoon moeten maken. Als je er meerdere hebt, dan kun je langer doorpolijsten en daarna de pads ineens reinigen.

Ik zie dat je ondertussen al meer (dezelfde) adviezen hebt gekregen en ook over aantallen doeken. ;)
 
Oke dan ga ik voor de Dap Evo :)
Nu hoeveel pads moet ik kopen om mijn wagen te kunnen doen zonder de pads te moeten schoonmaken
Hoeveel harde ? medium ? zachte ?

En hoeveel kleine pads moet ik eventueel bijkopen harde? medium ? zachte

Ga 3 setjes doeken bestellen (alleen die Peluche Verde geven blijkbaar nogal veel kleur af bij het wassen)?

Dan nog een laatste struikelblok om te kiezen
Set Monello 249 € ( 250 ml )
Set Gyeon Quartz 260 € (120 ml )
Set Menzerna 250 € ( 250 ml)

Gyeon bijgeleverd product is de helft van de concurenten
Zoveel beter dan?

Laatste vraag zou ik ook een setje bijkopen om te kleien?
En zoja welke

Alvast bedankt voor de nuttige info die ik al heb gekregen

mvg
 
Daar is niet zoveel nuttigs van te zeggen. Hoeveel hits en met welke combi moet jij je auto polijsten.

Ik zou zeggen als je heel je auto wilt doen en het is een kneiter harde lak met veel diepe defecten 20 van elke pad zit je wel redelijk goed.

Zonder gekheid lees je eerst eens goed in.
 
Ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Je kan zoveel pads kopen dat je in één keer een hele auto kunt polijsten, maar dat kan variëren van 10 pads tot 50 en dan ben je een paar honderd euro verder.

Als je meerdere pads hebt, kun je langer doorgaan voordat je ze moet wassen. ;)


Persoonlijk zou ik kiezen voor de Scholl Concepts Pack, maar ik ken dan ook alleen de Monello en Scholl polijstmiddelen uit eigen ervaring. Bij deze pack zou IK dan de volgende pads kiezen, buiten de pads uit de set om:

4 Grof
1-2 Medium
3 Fijn

De S3 breekt heel mooi af en als je deze in je laatste grove hit goed doorwerkt, krijg je een dusdanige finish dat je de middelste stap over kan slaan en vervolgens met de fijne stap kan gaan finishen.
Sommige lakken vinden de tussenstap wél nodig, dus dan zou je van elke pad evenveel in huis kunnen halen voor de zekerheid.

Als je al vrij vlot door je grove pads heen bent, je moet gaan wassen en dit is voor je gevoel te snel, bedenk dan dat je niet eerst de hele auto met grof moet doen. Polijst bijv. eerst de motorkap met grof, schaal dan af naar de andere gradatie(s). Zo ben je weer een tijd verder en kan je dán de pads gaan wassen.


Ik gebruik zelf bij voorkeur de Peluche Bianco's. Deze zijn groter en dus dikker wanneer je ze opvouwt om te gebruiken. Ook zijn ze wit en is vervuiling goed in de peiling te houden.
De Bordi's gebruik ik veelal bij zachte/gevoelige lakken of coatings.


Kleien is wel aangeraden. Ik gebruik zelfs veel de Monello - Dolce Verde (redelijk zachte klei, messte klei voor je geld in een stevige bak) en als glijmiddel de Dodo Juice - Born Slippy Concentrate. (Zéér voordelig glijmiddel die je zelf aanlengt met water, zeperig en glibberig)
 
Mijn eerste wagen is Bmw X4 16m oud en lak ziet er nog heel mooi uit.(zilver)
Mijn andere wagen is fiat 500 1j oud,maar daar zie je in het zonlicht wel wat krasjes (donkere kleur)

Ga beginnen met de fiat moest het mislukken vind ik dan toch minder erg dan mijn bmwke

Wanneer zie je eigenlijk dat je door u pad zit (om het prof uit te drukken ;)) en je een andere moet zetten of uitwassen
Dan Stel mijn lak is nog heel goed (bijna geen krasjes enzo) moet ik dan starten met grove pads of beste met de medium?
Bedoel die grove pads nemen die iets af van de lak?
Of altijd de 3 stappen doen ? Grof / medium / zacht

Zal eerst kleien en dan polijsten

Daarna ontvetten en wax opzetten?
Die wax kan ik die ook aanbrengen met de machine met een zachte pad?
 
Ik denk dat het zonder meer niet verstandig is om direct een hele auto in één keer(dag) te willen polijsten, zeker niet als beginner. Dat leidt aan het eind van de dag tot vermoeidheid, stress (door tijdgebrek) en foutjes. Mijn advies: begin bijvoorbeeld met alleen de neus van de auto, en doe die helemaal goed, en verdeel de rest van de auto ook in een paar delen (en dagen), om zo alles netjes te krijgen. Voordeel is ook dat je voor het volgende deel weer alle pads en doeken schoon kunt hebben, en dus minder materialen nodig. Overigens kun je pads tussendoor ook even met de hand schoonmaken.

Als je geen grove lakdefecten hebt, kun je ook met polijststap 2 (middelgrof) beginnen. Je mag overigens verwachten dat de Fiat vrij zachte lak heeft (meestal met auto's van Italiaans fabrikaat) en dat de BMW echt loeiharde lak heeft, maar een testspot zal dat uitwijzen. Dat betekent wel, dat je voor beide auto's waarschijnlijk heel andere keuzes zult maken voor de te gebruiken polijstmiddelen en pads.
 
Is allemaal zo simpel niet precies
Dacht op aanraden het Scholl Concepts Pack te nemen.
Wat denk je goed voor bmw? en hopelijk ook voor de fiat
Begin al te zweten :cool:
 
Er zijn inderdaad verschillende setjes te koop en deze zullen ongetwijfeld allemaal hun ding kunnen doen. Het komt veelal neer op persoonlijke voorkeur. ;)
Je zal dus niet een verkeerde set kopen en mocht je een ander merk polijstmiddel of pad willen proberen, dan heb je in ieder geval niet grote hoeveelheden polijstmiddel in de set. (Mits je wél grote flessen selecteerd)
 
Jep heb de machine ondertussen in mijn bezit :cool:
Maar nog niet mee gewerkt ondertussen
 
  • Leuk
Reactions: M3fan