• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keuze polijstmachine

FinestDetailing

Detailing rookie
19 aug 2019
4
15
Goedemorgen,

Nu ben ik als nieuwkomer niet heel ervaren in het polijsten van autos maar dit wil ik wel worden.

Daarom ben ik ook heel veel research aan het doen. Dan te beginnen bij de polijstmachine zelf, zelf zit ik te kijken naar een Rupes bigfoot mark 2/3 LHR21 maar ik hoor ook heel veel mensen hier op het forum over de DAP900.
Mijn vraag is dan zou ik met de Rupes volledig een auto kunnen polijsten of lukt dat niet alleen met de Rupes?
Zie namelijk ook veel over rotary + DA afwerken is dit ook noodzakelijk om het beste eruit te halen of is meerdere stappen met een rotary ook een super resultaat?

Zo hehe dat waren wat dingetjes, hopelijk kunnen jullie mij wijzer maken!

Groetjes
 
Reyno! :D

Middels de zoekfunctie van het forum kan je een heleboel vinden over het kiezen van een (tweede/nieuwe) machine. Zoek bijv. op ''Nieuwe machine'' / ''Machine kiezen'' / ''Tweede machine'' enzovoooorts. (Je kan ook aanvinken om alleen in de titels van topic te zoeken!)

Een korte toelichting om je op weg te helpen:

* Rupes is een segmentje hoger.
* DAP900 is een veelzijdigere machine;
- Kleine en grote backingplate.
- Uitslag is 8mm i.t.t. de 15/21mm van de Bigfoots.
- Populaire machine, dus ook makkelijker weer van de hand te doen.
- Lage prijs i.v.m. een Rupes.

Kortom: Met een DAP900 kan je vrijwel alles aanpakken.

Een Rupes Bigfoot, zoals de 15 en 21, kiest men veelal voor de grotere uitslag welke wat meer correctie en finish oplevert. Maar, deze grotere uitslag betekent ook dat je op kleinere panelen of lastigere stukken met hoeken/randen/etc. niet lekker kan werken. Vandaar dat men, als er een Rupes aangeschaft wordt, dit veelal doet wanneer er al een DAP in huis is. (Op de DAP kan je dan wisselen tussen de backingplates)

Ik heb zelf ook alleen maar een DAP900 V3 en een Rupes 21 (Mk2). Met de 21 kom je een heeeel eind als je handig met de machine omgaat, maar voor de lastigere plekken moet ik toch echt mijn DAP erbij pakken met veelal de kleine backingplate + pad.
 
  • Leuk
Reactions: FinestDetailing
Top bedankt voor je reactie!

Dus eigenlijk zeg je als beginner kan je beter de DAP900 nemen. Maar als ik dan bijvoorbeeld kijk naar de uitslag die 8mm is zou dit t.o.v de rupes 2x zolang duren voordat ik een auto heb gepolijst. En wat nou als ik een rupes koop en daarbij een rupes iBrid erbij neem?
 
Als je een 21 in huis haalt en daarbij een Ibrid, dan heb je de twee uiterste. :p De 21 pak je voor grote vlakken en de Ibrid voor hele kleine gedeeltjes. Dan heb je een flink ''gat'' ertussenin waar je dan idealiter nog een DAP/BF15/Mini/etc. bij moet hebben.

Ja, ik zou met een DAP900 beginnen omdat deze dus veelzijdig is en als je het toch allemaal niet zo leuk vind als gedacht, dan is hij redelijk makkelijk weer verkocht.

Dan zou je ook nog moeten kijken naar de hardheid van je lak. ;) Want als jouw VAG-lakje zo hard is als het vooroordeel dat ze hebben, dan wordt het sowieso aanpoten. Ik heb vrij harde lakken kunnen doen met mijn DAP + standaard Monello foampads + een grof polijstmiddel, maar dan heb je een paar *hits nodig. (Aantal keer polijstmiddel aanbrengen op je pad en dit verwerken) Maar, zo heb ik ook VAG-lakken gehad waar ik met mijn BF21 + grove combi niet eens binnen één hit de lichte swirls eruit kreeg en was de enige optie om veel hits te doen, maar eigenlijk was hier een rotary nodig. (Die ik niet heb)

Zelfs al zou je een rotary nodig hebben, wat de nodige ervaring en skills vereist, dan moet je nog een Dual Action machine hebben om af te schalen naar hoogglans.


Check effe middels de zoekfunctie. ;) Kom je een hoop info tegen.
 
  • Leuk
Reactions: FinestDetailing
beter een dap900 nemen, als je dan de smaak te pakken hebt dan kun je die als 2e machine houden en er een rupes bijnemen als je dat wil.
Zelf heb ik enkel een dap900 en een dap500, werkt prima.
 
Top! Bedankt voor weer zon goeie reactie hehe.. je had trouwens zag ik ergens een starterslink staan alleen ik kan deze nergens vinden bij je zou je me de link hier even willen geven kan ik daar ook even naar kijken
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx