• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hi!

Blackburn

Detailing trainee
26 mrt 2019
30
40
Hi!

Ik ben Blackburn en sinds kort druk bezig met het detailling vak uit te proberen. Ik heb me al wekenlang lopen inlezen en vandaag dan ook echt ana de slag gegaan met mijn oude Jag.

Een erg mooi resultaat. Ik heb eerst gekleit, daarna een Draadloze DA polisher gebruikt met Ultimate Compound en vervolgens goed in de wax gezet. Ben ruim 4 uur bezig geweest, maar een eerste keer duurt natuurlijk altijd lang.

Wat me wel tegenviel is dat diepere krassen totaal niet zijn verdwenen en soms zelf beter zichtbaar zijn geworden.

Kan ik meteen een vraag in de groep gooien? Ik gebruik een draadloze DA van 400 watt, die dus minder krachtig is dan een bedrade. Ik heb gespeeld met de druk uitoefenen, maar dit maakte weinig verschil. Wil ook niet té hard drukken, dan gaat de polisher amper rond.

Ik gok dat de UC van meguiars niet sterk genoeg is icm met deze DA polisher. Wat valt er aan te raden? Of zijn er andere tips?

Zie hier de foto’s van het eindresultaat en van de krassen die ik niet wegkreeg.

Bedankt alvast en ik hoop hier veel te leren en op den duur bij te kunnen dragen!
 

Bijlagen

  • 46EA2D2F-95D6-4908-B6C3-32BCED6A9470.jpeg
    46EA2D2F-95D6-4908-B6C3-32BCED6A9470.jpeg
    112,2 KB · Weergaven: 105
  • 8392CD89-F39C-472E-8339-C0F974D511B3.jpeg
    8392CD89-F39C-472E-8339-C0F974D511B3.jpeg
    120,3 KB · Weergaven: 113
  • 39A9D65D-C6F3-4CB2-AADA-BEED211F5DE4.jpeg
    39A9D65D-C6F3-4CB2-AADA-BEED211F5DE4.jpeg
    102,2 KB · Weergaven: 107
  • A8B8EBD6-1AAD-4BA5-9028-1A2B1121BB7A.jpeg
    A8B8EBD6-1AAD-4BA5-9028-1A2B1121BB7A.jpeg
    214,9 KB · Weergaven: 102
  • 339AEEBA-5482-46FC-9946-20B9BA2D1B5E.jpeg
    339AEEBA-5482-46FC-9946-20B9BA2D1B5E.jpeg
    319,2 KB · Weergaven: 127
  • 75139E90-BD84-4DCC-B23E-A302C698BDDF.jpeg
    75139E90-BD84-4DCC-B23E-A302C698BDDF.jpeg
    210,6 KB · Weergaven: 100
  • 65D1534C-522A-4EBD-A090-A569A6FD4818.jpeg
    65D1534C-522A-4EBD-A090-A569A6FD4818.jpeg
    287,1 KB · Weergaven: 113
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hey Blackburn! :D

Welkom op het forum.

Een erg mooi resultaat.
Ben ruim 4 uur bezig geweest, maar een eerste keer duurt natuurlijk altijd lang.
Wat me wel tegenviel is dat diepere krassen totaal niet zijn verdwenen en soms zelf beter zichtbaar zijn geworden.

Ik gok dat je jezelf al antwoord al gegeven hebt. :P Met polijsten ben ik minimaal een volle dag bezig.

Daarbij denk ik ook dat je machine wat zwak is en Ultimate Compound ben ik zelf geen fan van. Daarbij zal ook niet elk polijstmiddel even lekker werken op elke lak. ;) (Wel een mooie lak om te doen, trouwens!)

Drukken op je machine levert weinig positiefs op. Je plate zal inderdaad niet meer ronddraaien.
 
  • Leuk
Reactions: MeganeRS
Thanks. Heb me al uren stukgelezen en gekeken op YT en dergelijke. Maar in het echt is natuurlijk altijd anders. Daarom even advies via forum voor de combinatie die ik gebruik. Ik werk uitsluitend waar geen stroom is, vandaar dat ik niet een high power DA kan gebruiken. Deze voldoet opzich prima, maar heb dus denk ik een sterkere compound nodig, een cutting foampad gebruik ik al. Deze is vrij geof en denk ik wel afdoende.

Wat zouden jullie aanraden in dat opzicht?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een grove foampad + compound is al het grofste binnen de normale foampads. Een volgende stap zou kunnen zijn om een spiderpad te proberen. Hierboven zit dan weer microvezelpads en wolpads.

Grovere stappen vragen ook om meer afwerking. Dus dan moet je afschalen naar een medium-combi en dan finishen met een fijne-combi.

Aangezien je binnen 4 uur een flinke auto volledig hebt gepolijst, durf ik wel te zeggen dat je power genoeg hebt c.q. je lak niet al te hard is. Uiteraard is het op een foto lastig te beoordelen omdat je een flink bekraste auto nog kraakhelder op een foto kan krijgen. ;)
Diepere defecten zijn vaak gewoon té diep.
 
Ik gebruik zelf graag S3 als compound. Ik vind deze dan ook stukken fijner dan de UC. (Maar blijft uiteraard persoonlijk)

De S3 bevat een afbrekende korrel en deze zal dan ook steeds kleiner (en dus fijner) worden naarmate je hem doorwerkt. Zo werk je al richting je mooie finish die je uiteindelijk middels S17 + mediumpad en S30 + fijne pad gaat behalen.
Daarom is het dus goed om meerdere gradaties in huis te hebben zodat je het kan afstemmen op wat je nodig hebt.

Probeer alleen te onthouden dat diepere defecten veelal niet te redden zijn en/of je best wel wat blanke lak moet verwijderen om het defect te ''verwijderen''.
 
Welkom op het forum.
Mooie Jag! :heart_eyes: en de glans zit er al goed in.

Uit de eerdere reacties is je al duidelijk geworden dat 4 uurtjes voor decontaminatie + polijsten + waxen erg weinig is.

Dat de diepere krassen nu juist meer opvallen is logisch. De omliggende swirls zul je er wel uit gekregen hebben dus de ernstigere krassen vallen nu des te meer op.

Veel beginners maken de fout om klakkeloos 1 of 2 rondes te polijsten en vervolgens tot de ontdekking te komen dat ze niet het gewenste resultaat hebben behaald.
Bij het polijsten moet je altijd eerst je plan van aanpak vaststellen door een testspot te maken. Je begint in principe met de lichtste combinatie pad + polijstmiddel en beoordeelt dan of je hiermee al voldoende correctie behaalt. (zou kunnen) Indien nodig schaal je dan op naar een zwaardere combi en als je bij je zwaarste combi bent aanbeland en nog niet de gewenste correctie behaalt, dan zul je meerdere hits moeten doen met deze combinate voordat je weer gaat afschalen naar fijnere middelen om een door de zware middelen achtergelaten waasje te verwijderen en de echte hoogglans te bereiken.

Dit alles was in jouw geval niet aan de orde, omdat je maar 1 polijstmiddel ter beschikking had (wellicht wel verschillende pads). In dit geval zat er dus niets anders op dan meerdere hits te doen. Wel goed om zoals @Quantoxx al aangeeft je altijd af te vragen of het reeel is om alle krassen volledig te verwijderen en waar het risico ligt om hierbij door de blanke lak te gaan... Iets minder opvallend maken zou in principe wel moeten lukken (als de randen van de krassen zachter worden, zullen deze minder eruit springen)
 
Naja, ik zou na het compounden (grof polijsten) altijd afschalen naar minimaal een fijne combi. (S30 op een fijne pad, bijv)

Wil je perse een vloeibare wax? Dan de NXT vervangen voor Collinite - 845.
Qua wax zijn er enorm veel keuzes en welke de juiste is... Dat is enorm persoonlijk! ;)

Als je goed gepolijst hebt, dan hoef je de lak niet te ''voeden''. Deze goede lak bescherm je vervolgens met een wax of andere vormen van bescherming. Op een donkere kleur zou je een wat ''vettere'' wax kunnen gebruiken om net wat meer wetlook te krijgen, maar dit is alleen de kleine kers op de taart. Een voorbeeld hiervan is eveneens van Collinite, maar dan de 915.

Als onderhoud kan je een boostend product gebruiken, zoals bijv. een shampoo met toevoegingen / wetcoats / detailersprays met toevoegingen, etc. Zo houd je de beading en sheeting optimaal én breng je telkens een nieuw laagje aan.
 
  • Leuk
Reactions: Blackburn en RoyR
Welkom op het forum.
Mooie Jag! :heart_eyes: en de glans zit er al goed in.

Uit de eerdere reacties is je al duidelijk geworden dat 4 uurtjes voor decontaminatie + polijsten + waxen erg weinig is.

Dat de diepere krassen nu juist meer opvallen is logisch. De omliggende swirls zul je er wel uit gekregen hebben dus de ernstigere krassen vallen nu des te meer op.

Veel beginners maken de fout om klakkeloos 1 of 2 rondes te polijsten en vervolgens tot de ontdekking te komen dat ze niet het gewenste resultaat hebben behaald.
Bij het polijsten moet je altijd eerst je plan van aanpak vaststellen door een testspot te maken. Je begint in principe met de lichtste combinatie pad + polijstmiddel en beoordeelt dan of je hiermee al voldoende correctie behaalt. (zou kunnen) Indien nodig schaal je dan op naar een zwaardere combi en als je bij je zwaarste combi bent aanbeland en nog niet de gewenste correctie behaalt, dan zul je meerdere hits moeten doen met deze combinate voordat je weer gaat afschalen naar fijnere middelen om een door de zware middelen achtergelaten waasje te verwijderen en de echte hoogglans te bereiken.

Dit alles was in jouw geval niet aan de orde, omdat je maar 1 polijstmiddel ter beschikking had (wellicht wel verschillende pads). In dit geval zat er dus niets anders op dan meerdere hits te doen. Wel goed om zoals @Quantoxx al aangeeft je altijd af te vragen of het reeel is om alle krassen volledig te verwijderen en waar het risico ligt om hierbij door de blanke lak te gaan... Iets minder opvallend maken zou in principe wel moeten lukken (als de randen van de krassen zachter worden, zullen deze minder eruit springen)

Dankje voor de uitgrebide post! Ik had inderdaad al een testspot gemaakt op de achterklep, en hieruit kwam naar voren dat ik minder druk moest zetten een een aggressievere pad nodig had. Dit heb ik voor de rest van de auto dan ook toegepast. Ik had ook een Poorboys Pro Polish 2 bij de hand, maar die is minder sterk dan de UC, dus had weinig nut.

Ik had helaas geen tijd om na de compound nog een polish toe te passen, die had ik ook klaar liggen van meguiars(ultimate polish). Maar daar krijg je de diepere krassen natuurlijk niet mee weg, is voor zover ik het goed begreep puur om de lak beter te voeden en vr langdurige extra glans.

Ik ben nu dus van plan voor de grovere krassen de S3 in te zetten, vervolgens een polish eroverheen en af te sluiten met de W6 wax aangezien deze zowel polymeren als carnauba bevat.

Ik wil op den duur ook auto’s op locatie gaan behandelen van vrienden/familie, en het is dan wel de bedoeling dat ik een goed resultaat haal binnen een uur of 4. Ik ben dus eigenlijk zoekende naar de perfecte all-roujd combo van compound(evt polish indien tijd over) en wax om af te sluiten.

Bedankt voor alle reacties dusver! Hier kom ik zeker al wat verder mee. Alle tips en ideeen zijn altijd welkom.
 
Naja, ik zou na het compounden (grof polijsten) altijd afschalen naar minimaal een fijne combi. (S30 op een fijne pad, bijv)

Wil je perse een vloeibare wax? Dan de NXT vervangen voor Collinite - 845.
Qua wax zijn er enorm veel keuzes en welke de juiste is... Dat is enorm persoonlijk! ;)

Als je goed gepolijst hebt, dan hoef je de lak niet te ''voeden''. Deze goede lak bescherm je vervolgens met een wax of andere vormen van bescherming. Op een donkere kleur zou je een wat ''vettere'' wax kunnen gebruiken om net wat meer wetlook te krijgen, maar dit is alleen de kleine kers op de taart. Een voorbeeld hiervan is eveneens van Collinite, maar dan de 915.

Als onderhoud kan je een boostend product gebruiken, zoals bijv. een shampoo met toevoegingen / wetcoats / detailersprays met toevoegingen, etc. Zo houd je de beading en sheeting optimaal én breng je telkens een nieuw laagje aan.

Bedankt voor je reactie. Ik heb al de Nanolex Sifinish die ik wil toepassen voor extra beading effect en sealent. De carnauba spray wax van Surf City heb ik ook als tussendoortje, die bevalt uitstekend.
 
Blijf het vrij vreemd vinden dat een compound weinig voor je deed. :D Dit feit + een hele auto in 4 uurtjes + een ietwat zwakkere machine + skills...

Ik zou de UC lekker laten liggen en bijv. de S3 als je grove polijstmiddel pakken. Ook zou ik de volgende keer zeker afschalen of op zijn minst de S3 heeeeull goed doorwerken zodat je al een mooie finish hebt.

Ultimate Polish is nogal misleidend door het woord ''polish''. Het is eigenlijk meer een glaze en daarmee verdoezel je tijdelijk defecten waardoor je ze niet meer ziet, maar niet daadwerkelijk verwijderd. Middels goed polijsten behaal je een permanent resultaat. ;)
De W6-wax bevat trouwens ook al oliën en dergelijk om dingen te verdoezelen.

Als je meer klusjes wilt gaan doen binnen 4 uur, dan raad ik je aan om het polijsten helemaal te vergeten. Goed reinigen van alles, wassen en kleien doe je al een paar uur over. Vervolgens heb je alleen nog wat tijd over om een glaze aan te brengen en deze te toppen met een wax. Dingen als banden/trims dressing, glas reinigen, etc... Dat niet meegerekend. :P
 
Ik ga het eens uitproberen! S3 en de W6 wax ga ik morgen meteen halen. De 4u die ik nu besteed heb was alleen kleien, compound en waxen. De auto had ik onlangs al grondig onder handen genomen. Een watervije was was het enige dat nodig was voor vandaag.

Het polijsten ging me redelijk goed af, afgezien van die grovere krassen heb ik de meeste swirls er wel uit gekregen. Maar sommige waterspots en oxidatieplekken zijn ook nog zichtbaar. Heb helaas ook wel iets van 3 kleine pigtails gecreëerd op de achterklep, ik gok dus door te hard drukken en wellicht pech gehad dat er iets tussen de pad kwam te zitten. Kan zelfs ook zijn dat ze er al waren, maar door het kleien en polijsten opeens heel erg zichtbaar zijn geworden. Ach, ik ben nog een beginner dus wist dat er tegenvallers zouden zijn.

Wil ik beter resultaat, dan zal ik zeker harder moeten werken. Kwaliteit kost nu eenmaal tijd inderdaad, dat ben ik helemaal met je eens. Voor mijn eigen auto is dat de moeite waard en leuk om te doen, maar zoals eerder gezegd heb ik soms maar max 4u de tijd als ik eropuit ben bij vrienden/familie die tsmelijk ver weg wonen en dus niet 2 dagen achter elkaar kan werken.

Ik ben persoonlijk daarom vooral op zoek naar een goed kwaliteit/tijd ratio waarbij ik het maximale uit de beschikbare tijd die ik heb haal. Perfectie is daarbij niet mogelijk, maar als ik een dikke 8 weet te scoren op eindresultaat ben ik ook al zeer tevreden :) Polijsten is voor mij wel een must als ik zie wat voor verschil dit met zich meebrengt, maar zou dan geen polish of pre-glaze gaan aanbrengen voor het waxen om tijd te besparen bijvorbeeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap dat tijd een beperking kan zijn. Daar moet je jezelf dan op aanpassen. Vandaar dat ik aangaf dat je in 4 uur... Wacht, je hebt in die 4 uur naast het polijsten ook nog gekleid en gewaxed?! :P

In een paar uur zoveel stappen ondernemen... Dan kan ik mij niet voorstellen dat snel polijsten een echt verschil gaat maken. Ik zou nog eens kijken naar...

Als je meer klusjes wilt gaan doen binnen 4 uur, dan raad ik je aan om het polijsten helemaal te vergeten. Goed reinigen van alles, wassen en kleien doe je al een paar uur over. Vervolgens heb je alleen nog wat tijd over om een glaze aan te brengen en deze te toppen met een wax. Dingen als banden/trims dressing, glas reinigen, etc... Dat niet meegerekend. :p

Middels een glaze kan je veel verbergen en flink wat glans creëren. Deze aftoppen met een goede wax en je hebt in het korte tijdsbestek meer behaald. ;)
 
Haha wat voor mij een eeuwigheid leek, is dus een schijntje. Wel goed om te weten, dan ligt het nu behaalde resultaat dus ook aan de te korte tijd die ik nam voor het afwerken. Ik zal hier rekening mee houden :) toch ben ik niet ontevreden over de glans die ik heb behaald met deze methode, de lak van dichtbij is echt een spiegel geworden.

Hier een foto van de piggytail waarvan ik bang ben dat ik hem zelf heb veroorzaakt(maar weet ik dus niet zeker). Alleen bij de achterklep die ik al eerste deed zoals ik hoerboven uitlegde. Jammer, maar ga voortaan nog voorzichtiger en langer te werk.
 

Bijlagen

  • 08756ED4-5700-4691-90A2-94E90049A5E6.png
    08756ED4-5700-4691-90A2-94E90049A5E6.png
    752,1 KB · Weergaven: 125
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh god ik weet al wat ik wellicht verkeerd heb gedaan. Ik heb de pads niet vochtig gemaakt voordat ik ze ging gebruiken. De ene tutorial zegt dat dit nodig is, de andere niet. Beetje vaag. Wellicht dat daarom die piggytail is ontstaan toen ik net begon.

Moet de pad nu wel of niet regelmatig vochtig gemaakt worden tijdens het polijsten, met water of spray and wipe oid? Tips zijn wedsrom welkom
 
Ik vermoed dat je niet een al te harde lak hebt en daardoor snel resultaat boekte. Ook vermoed ik dat wanneer je hier een inspectielamp op zet, of simpelweg de juiste belichting door zon, dat er nog een waas zal zijn en/of het resultaat beter had kunnen zijn. ;)
Deze conclusie trek ik uit alle eerder besproken feitjes en misschien stiekem ook wel dat het op de foto lijkt alsof er meer behaald had kunnen worden, haha!


ZIet er niet uit als een piggytail. Veel te recht en volgens mij ook best wel diep. :P

Je maakt de pad vochtig (het oppervlak) zodat polijstmiddel niet meteen in de pad trekt, maar zoveel mogelijk tussen pad en lak blijft. Niets MOET, maar dit is de theorie achter dit verhaal. Ook krijg je zo iets meer smering.
 
  • Leuk
Reactions: Blackburn
Oke bedankt! Goed mogelijk dus dat die lakbeschadiging al wel aanwezig was, maar nu pas zichtbaar. Ik heb de pads tussendoor eigenlijk oook niet schoongemaakt, maar wel gecheckt of ze vies waren o.i.d. Nu lees ik dat je na elk paneel ze ook het beste even kan schoonmaken. Zit ff te denken hoe dat het makkelijkst kan zonder veel tijd te verliezen of water bij de hand te moeten houden.

Ik gebruik nu overigens waffle pads, wellicht is het slimmer om flat of hex pads te gaan gebruiken? Aangezien deze DA van 400watt toch niet zoveel hitte genereerd en er dan met die pads wellicht betere wrijving is voor meer resultaat?

Zoals jullie zien, heb ik vragen genoeg :p nogmaals dank voor het op weg helpen, jong geleerd is oud gedaan :)
 
Laatst bewerkt door een moderator: