• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe Collinite 915 DUN aanbrengen?

GJT

Detailing addict
21 jan 2009
48
52
Ik heb al heel veel en op diverse forums gezocht over hoe je nu de Collinite 915 DUN aanbrengt. Ik heb op basis van gelezen tips ook het één en ander geprobeerd maar het blijft lastig. Zeker op grotere oppervlakten.

Probleem is dat het soms erg lastig uit te poetsen is. De eerste keer kreeg ik allemaal hologrammen (zichtbaar in direct zonlicht) na het uitpoetsen. Waarschijnlijk te dik aangebracht. Ik moest soms ook flink uitpoetsen wilde ik het verwijderen (ook na een succesvolle swipetest, behandel per paneel, dak in 2 x). Hard moeten poetsen na het in de was zetten is iets wat ik niet wil. de hologrammen waren echter na wat Qd en flink wrijven weg te krijgen. (was eerst bang dat het swirls waren)

Het probleem is denk ik het DUN aanbrengen. De 845 krijg ik heel dun aangebracht. Met dit spul blijft je pad heerlijk over de lak glijden. Ik behandel hier altijd de hele wagen in 1 keer mee en poets dan pas uit.

De 915 echter voelt altijd stroef. Ik heb de pad al nat gemaakt met water of met Qd maar niets helpt echt. De was smeer gewoon heel slecht (kan het het best als stroef beschrijven) uit. Ik doen nu de licht vochtige pad in en blik en draai voorzichtig een paar rondjes. Zo zit er niet te veel was op. Bij het uitpoetsen valt het me echter op dat ik snel de neiging krijg er meer op te doen. Dan lijkt het beter te smeren. Probleem is dan echter weer het uitpoetsen... Je schijnt aan een theelepel genoeg te hebben voor een auto maar dit red ik niet... Ik heb het bij diverse temperaturen geprobeerd. 25, 15 graden etc.

Ik heb het ook al op een getint raam geprobeerd zodat ik goed kan zien wat er gebeurd. Het lijkt echter alsof je de was in hele fijne streepjes aanbrengt. Niet het hele oppervlakte lijkt "vet" te worden van de was. Pas als je behoorlijk doorgaat met aanbrengen met iets meer druk lijkt het beter te gaan. Het zit er dan ook dun op want het uitpoetsen gaat na drogen erg gemakkelijk.

Doe ik iets verkeerd of werkt deze was nu eenmaal zoveel anders als bijv. een 845? Tips zijn zeer welkom. Ondankt de moeizame verwerking heb ik al wel gemerkt dat de standtijd nog beter is dan die van de 845. Ik wil dus erg graag de 915 goed kunnen gebruiken.
 
Voordeel van de 845 is dat hij vloeibaar is en dus wat vettiger
Dat effect kan je mogelijk ook behalen door onder de 915 eerst een glaze aan te brengen
Zou ik eerst eens proberen ...
 
In het begin ben ik ook aan het vechten geweest met de 915. Ook op advies dun aanbrengen maar daarmee bedoelt men dan ook echt dun aanbrengen. Nu al meerdere auto's gedaan met de 915 en ik kan niet anders zeggen dan topspul wanneer het dan ook echt dun aangebracht wordt. Ik gebruik de Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) voor het aanbrengen. Ik lees dat je je pad in het blik doet en een paar rondjes draait. Ik draai 1x rond zonder al te veel druk en doe daar ongeveer een paneel van 50x50 cm. Ik tip daarna met de pad verdeeld over het paneel om zo de wax te verspreiden. Daarna begin ik in een hoek en werk zo verder. Je komt dan om de 10cm verse wax tegen en blijft hij makkelijk verwerkbaar.

Wanneer hij gecured is, gebruik ik de Fantastic Fur - Microfibre Buffing Cloth van Dodo. Even wegbuffen(letterlijk) en klaar.

Ik zou zeggen probeer het nog eens want de standtijd en glans is echt fenomenaal. Mocht je er niet uitkomen, kun je wel een keer langskomen dan stuur me maar een PM.

Succes!
 
Dibbuz knows..

Veel duidelijker zou ik het niet uit kunnen leggen.

http://youtu.be/vULa_6eFzvo?hd=1
 
Dat is idd een duidelijk filmpje maar deze had ik in mijn zoektocht al gezien. Ik zie hier duidelijk de sporen van de was na aanbrengen. Het lijkt alsof de lak wordt ingevet. Kwa uitsmeren lijkt het dus een beetje op de 845 en het uitbuffen gaat eenvoudig.
Bij de 915 het dusdanig aanbrengen dat het zichtbaar wordt op de lak, is garantie voor spierpijn na uitpoetsen. 915 lijkt te hard/stug om lekker te kunnen smeren.
 
2 maanden terug bij corsawim geweest en hij deed dat met de dap.
Gewoon met de vingers een klein beetje uit de pot halen, op de zwarte pad strijke en op stand 2-3 over de auto gaan (mag vrij snel).

Ik zag niet eens dat er een laagje op mijn motorkap gesmeerd was. en oppoetsen was een eitje :-" .
nu 2 maanden later nog steeds mooie beading.

Bij mij persoonlijk vond ik met de handpad deze makkelijker over de lak glijden na gebruik van black hole.
Zonder glaze vind ik hem ook vrij stroef over de lak glijden (met handpad)
 
@fantaflesdopje : bijna juist...ik gebruik daarvoor wel de golden concorsopad of een rode pad. De zwarte gebruik ik voor de glaze (Blackhole of white diamond) ;-)
 
De Collinite 915 moet je niet dun, maar HEEL dun opbrengen. Je hebt het over een paar rondjes draaien, maar één is al voldoende. Ik gebruik zelf de monello concorso handpad. Dit werk echt super.

Wat echter de grootste truc is bij de 915 is dat je hem niet te lang moet laten hazen. Als je dat namelijk wel doet, is het echt een drama om uit te buffen.

Twee a drie minuten is echt voldoende. Ik laat er zelf altijd één paneel tussen zitten. Ik begin bijvoorbeeld met het opbrengen op de motorkap. Dan een spatbord. vervolgens buff ik de motorkap uit. Dan breng ik een portier op. Vervolgens buff ik het spatbord uit. Dan breng ik het volgende portier op. enz, enz enz.

Gaat eigenlijk altijd uitstekend. Geen enkel probleem met buffen en een stralende glans en super beading en sheeting.
 
Ik gebruik hem ook hetzelfde zoals Thunderburd al aangaf en niet te lang laten hazen.
Wat ik wel heb geleerd als stelregel als je denkt die is lekker dun aangebracht is hij zeker dubbel te dik aangebracht...:-)^
 
Bedankt voor alle tips tot zover. De Monello Concorso hand pad gebruik ik ook. Ik ga het ook een keer met de DAP proberen. Waxen met de hand vindt ik meestal wel fijner werken. Met de machine kom je niet overal. Voor de grotere vlakken is het wel handig! Ik ga daarnaast gewoon verder met oefenen met alle tips. Zal ook eens een glaze vooraf proberen! De aanhouder wint.