• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe finishen na SSR2?

Orbit

Detailing rookie
18 mei 2009
44
0
Ben eindelijk van start gegaan met een eerste volledige detailbeurt en het werd al snel duidelijk dat ook dit slachtoffer niet voldoende had aan de kracht van SSR1. Uiteindelijk heb ik met de zwaarste combo die ik heb (SSR2 en een oranje pad) de wagen te lijf gegaan met bevredigende resultaten. De swirls zijn enorm verminderd, de echte krassen vallen veel minder op en de wagen heeft weer een schowroom glans.

Nu heb ik begrepen dat na een pas met SSR2 er best nog een 2e keer word gepolijst met een lichtere combo. En daar zit ik dus vast, moet ik eerst nog eens aanvallen met de SSR1 en dan NOG een pas met de prof polish? Of is een pass met de PP voldoende als afwerking?

Eigenlijk kan ik de vraag beter opsplitsen 8d :

- Is de PP (die een zéér licht schuurmiddel bevat) voldoende krachtig om de finish van de SSR2 te verbeteren?
- Heeft de finish van SSR1 nog baat bij een nabehandeling met PP?
- Doet PP iets wat SSR1 niet doet?
 
Tja... lastig... je weet pas wat echt goed werkt als je het geprobeerd hebt. Maar je moet echt finishen na SSR2 en oranje! SSR1 met een (light) groene pad, zou een goede zijn. SSR heeft een schuurkorrel, de Pro Polish is een chemische polish, deze heeft niet echt een schuurkorrel. De pad bepaald de cuttingfactor.
 
Een testspot met Prof Polish (op een witte of ligth green pad) zal uitwijzen of het voldoende is. Ik denk wel dat je eerst nog zal moeten nabewerken met SSR1 op wit evt gevolgd door Prof Polish op zwart (afgaande op mijn eigen ervaringen en hetgeen ik hier van anderen heb gelezen).

(na het plaatsen van het bericht, zie ik dat Stimpy me net voor was..... ;) )
 
Probeer eerst eens met:
- een witte pad met SSR2 het volgende:
inwerken met lage toeren (dap stand 3, 2 keer eroverheen), doorwerken met hogere toeren (stand 5, 3 keer eroverheen), uitwerken met lage toeren (dap stand 2, 3 keer eroverheen)
- een zwarte pad met SSR1:
inwerken met lage toeren (dap stand 3, 2 keer eroverheen), doorwerken met hogere toeren (stand 5, 4 keer eroverheen), uitwerken met lage toeren (dap stand 2, 3 keer eroverheen)
- eventueel met prof.polish zelfde stappen als met SSR1 als resultaat nog net niet super is.
 
Vandaag nog even de tijd genoemn om de 2e pas te doen. We hadden de wagen uitzonderlijk binnen geparkeerd en we konden dus meteen van start gaan.

Na jullie tips en nog wat naslagwerk op het forum van oa poorboy zelf ben ik van start gegaan met SSR1 op een licht groene pad. Goed aangebracht op de wijze van Tinus, dus traag verspreiden, snel afbreken, en traag afwerken. Persoonlijk vind ik het verschil met ervoor erg klein. Enkel de glans is natuurlijk wel intenser geworden, dus het was zeker geen verloren moeite. MAar ik heb het toch niet ervaren als een niet te missen stap. Ik heb ook niets gemerkt van de marring die blijkbaar gegarandeerd is bij het gebruik van een oranje pad.

Kijk ik nu helemaal scheel 8o of is een oranje pad niet per sé een garantie voor marring? Het is tenslotte een zwarte wagen, dus normaalgezien zou je echt alles meteen moeten zien.

In ieder geval, morgen gaan we proberen de Black hole aan te brengen en 1 à 2 lagen EX. Ben benieuwd welke look dat zal geven!
 
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat je een oranje pad niet hoeft na te bewerken. Welke lichtbron heb je gebruikt om de lak te inspecteren na de behandeling?
 
Tipisch gevalletje van x-] ????

Een oranje pad geeft altijd marring. SSR 2 op oranje is iig geen finish combi
 
Ik krijg na SSR2.5 en SSR1 op wit altijd nog wel wat swirls te zien in de volle zon. Deze zijn dan meestal 1 streep in cirkelvorm en ze liggen ver uit elkaar. Beetje alsof je 1 swirl hebt ter grootte van een dinerbord, maar dan onderbroken en niet perfect rond. En dat dan een keer of 4 in een op een kwart motorkap.

Komt dit omdat ik te zwaar finish of omdat ik de pads te vaak heb gebruikt (3x, na elke auto uitgespoeld en in de wasmachine).
 
Klinkt als een te zware finish. Probeer het eens met een groene of zwarte pad i.c.m. PP. Pads kun je heeeel wat vaker gebruiken dan 3 keer! ;)
 
Oke thanks!

Ik heb nu alleen nog de combo's SSr2.5 met oranje en SSr1 met wit.

Ben van plan om PP met light green en Menzerna Final Finish op zwart nog erbij te kopen.
 
Gisteren nog maar eens aan de auto gewerkt en inderdaad, in volle zon en bepaalde hoeken waren sporen te zien van de passes met SSR2. Althans, dat vermoed ik, zeer fijne krasjes die het patroon volgen van een DA mashine...

Erg makkelijk om te missen, zeker omdat je zelf in volle zon niet op elk paneel de zon in de juiste hoek kunt 'zetten'.
Is zo'n brinkman lampje goed genoeg om ook deze kleinere defecten makkelijk op te sporen of lukt het makkelijker met een grote bouwlamp? Welke van de 2 is het best in het opsporen van lakfouten?

We hadden niet meer de tijd om de defecten weg te halen dus hebben we ze gemaskeerd met Black Hole en ingesloten met EX. Volgende wasbeurt gaan we dan paneel per paneel de foutjes perfect wegwerken. Hebben we weer wat om handen :-d
 
Als het goed is, heb je een soort waas van krasjes gezien. Klopt dat?

Een bouwlamp kan handig zijn, ik geef echter veruit de voorkeur aan de Brinkmann. Veel handzamer, geen gezeul zoals met een bouwlamp en je kan makkelijker veel meer plekken goed bekijken.
 
Orbit zei:
Gisteren nog maar eens aan de auto gewerkt en inderdaad, in volle zon en bepaalde hoeken waren sporen te zien van de passes met SSR2. Althans, dat vermoed ik, zeer fijne krasjes die het patroon volgen van een DA mashine...

Allemaal een soort van halve manige krasjes? Inderdaad van een te grove finish. Deze zul je onder bepaalde hoeken en bij niet teveel daglicht met de Brinkmann best kunnen spotten.
 
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden, dat is exact hoe het er uit ziet.

Nuja, dan weet ik ook meteen hoe het aan te pakken :-)^