• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe gebruik je een DAP op niet vlakke delen?

Scooby

Detailing rookie
28 apr 2011
128
0
Na heel veel uren en tot diep in de nacht op dit forum lezen blijf ik toch met wat problemen zitten.

Ik heb een subaru impreza en nou zijn veel auto's gewoon vlak aan de zijkanten maar een impreza heeft zogezegde schouders dus brede wielkasten. Nou is dus het voorspatbord, achterspatbord, achterdeur, scoop op motorkap, lastige plekken rond spoiler enz enz erg lastig om met de bijgeleverde pads te doen die bij mijn dap900 pakket zaten. Tenminste het wil wel maar door al die plooiingen in het blik toch niet echt makkelijk. Ik ben bang dat ik dan teveel polijst op de randen en teveel eraf haal. Ook draait de pad niet rond als je op zo'n deel zit, op gewoon een vlak deel draait hij wel rond.

Is het beter dat ik kleinere pads en backplate neem voor deze delen? En welke moet ik dan hebben want die uit het dap900 monello pakket heeft geen kleinere pads volgens mij en moet ik naar een andere merk. Maar zijn die kleuren hetzelfde? Ik gebruik nu de witte en zwarte pad uit de dap900 starterspakket.

Mijn volgende vraag is hoevaak moet ik nou over een deel heen met de dap? Ik had nog wel is dat het begon te korrelen? Is dat de term ''run'' of ''hits''?

Ik heb nu dus een paneel gedaan als proef en direct na het polijsten even met alcohol afgenomenen het is lekker glad en zie ik duidelijk verbetering. Daarna heb ik met meq step1 paintcleaner, meq step2 dc polisch en daarna nxt vaste wax erop. Maar na een tijdje buieten te hebben gestaan lijkt het wel alsof ik meer swirls in de zon heb dan dat ik had. Wat gaat ernou toch iedere keer verkeerd??
Gebruik ik een verkeerde doek of moet ik bij de wax aanbrengen een nieuwe pad pakken? In de nxt zit namelijk zo'n paars padje en doe doe ik altijd zo weer in het blikje. Toen ik de wax erop smeerde had ik het idee dat het schuurde, misschoen omdat de pad wat hard was geworden??

Daarna heb ik met meq step1 paintcleaner, meq step2 dc polisch en daarna nxt vaste wax erop

Ik heb niet kunnen vinden welke producten je nu in je bezit hebt, maar als je een DAP pakket hebt (met pads en producten) dan zijn de zaken die je nu noemt overbodig, Step 1 sowieso want dat is een polijstmiddel, zowel step 1 en 2 zijn voor handmatig gebruik, niet voor gebruik op de machine, deze drogen daarvoor veel te snel.

Gebruik ik een verkeerde doek of moet ik bij de wax aanbrengen een nieuwe pad pakken? In de nxt zit namelijk zo'n paars padje en doe doe ik altijd zo weer in het blikje. Toen ik de wax erop smeerde had ik het idee dat het schuurde, misschoen omdat de pad wat hard was geworden??

Ook hier de vraag welke producten je in je assortiment hebt. als de pad hard geworden is dan moet je die echt niet gebruiken, dit zou krasjes kunne veroorzaken.

Wat je nu fout doet of waar het mis gaat is lastig te zeggen zonder het gezien te hebben. Dat korrelen, had je dat met de DC step 1 en 2?

Ik heb alleen gepolijst met de dap. Daarna alles met de hand gedaan.

Wat heb ik:
Dap 900 met monello starterspakket

Meq step1
meq step2
meq nxt

Als er betere voeding en wax is voor mijn auto hoor ik dat graag. Bv van dodo juice??

Ik heb zelf ook een auto met niet vlakke delen (oa achterwielkast) en gebruik hiervoor 4 inch LC (lake country?) pads voor, duurt wel wat langer maar werkt fijn. Volgens mij zelfde kleurcodering.

Jaap

Okay, de step 1 kun je niet gebruiken met de DAP, alleen met de hand, maar deze is niet meer nodig, daar heb je de monello producten voor. De Step 2 alleen handmatig, maar Dodojuice kun je beter gebruiken omdat je deze ook machinaal kunt gebruiken, maar dat geldt voor meer merken, Black Hole van Poorboy's bijv. Verwerkt ook veel makkelijker dan de step 2.

De NXT wax is ook een All In One product en daar zijn betere producten voor, ik zou een pure wax nemen van Poorboy's, DodoJuice e.d.

Ik ben nu een beetje bang dat je het resultaat van het polijsten weer teniet gedaan hebt door handmatig Step 1 en 2 te doen met de hand... Subaru's hebben vaak een zachte lak en je maakt er dus zo weer swirls in. Zeker omdat je zegt dat de auto na het polijsten strak was....

Welke doeken heb je?

Ik heb gewoon microvezel doeken van de makro en het ziekenhuis. Is er ook een bepaalde kant van een microvezel doe je moet gebruiken? De ene kant plakt veel meer als de andere kant.

.... 8o

Goed investeer maar eens in goede doeken.... De doeken die je nu gebruikt gebruiken de meesten hier voor de vieze klusjes. Huis, tuin en keuken doeken zijn precies daarvoor bedoeld, huis, tuin en keuken, niet voor de auto. Er zit wel degelijk een verschil tussen deze doeken.
Ook daarmee maak je weer krasjes in je lak..... zeker als je lak zacht is!

Ah kijk. Maar toch zijn de doekjes van de makro niet echt hard ofzo. Maargoed ik zal mn verlanglijstje weer wat langer maken:lol
Maar ben wel bang dat als zulke vrij zachte doekjes al krassen maakt en ook als je met een vinger over de lak gaat kun je al minime krasjes op deze lak krijgen, dan weet ik niet of het resultaat van een goede beurt wel heel erg lang mooi blijft bij deze auto.

Maar hebben jullie misschien goede tips om dus voor deze blauwe en zeer zachte en snel krassende lak een goede voeding een goede wax en goede doeken te nemen? Ik wil van de mequiars wel een beetje af en over dodo juice lees ik wel goede berichten. Alleen er staan zoveel soorten dat het mij niet helemaal duidelijk is welke het beste te nemen voor deze kleur. Want is dit nou donker of een lichte kleur:schaam

Mijn lijstje hoe ik het wil doen:

wassen meq gold shampoo
kleien meq clayset
polijsten witte pad met mezzo daarna met zwart met finale
Afnemen met Alcohol of wassen
voeden (maar welke dus) Ik denk wel dat ik het gewoon met de hand doe vanwege de vele moeilijke plekken op de auto
waxen (welke?) Ook met de hand lijkt mij makkelijker

Misschien dat ik in de toekomst als ik helemaal één ben met de dap dat ik het ook wel machinaal ga doen.