• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe Interpreteren lakmeting NexPTG

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
731
125
Ik weet niet in welk deel van het forum ik dit moet posten dus verplaats het graag als het ergens anders thuis hoort :)

In het kader beter worden als detailer heb ik een lakdiktemeter aangeschaft. Nu werkt het gebruiken wel, echter vraag ik me af hoe ik een rapport het beste kan interpreteren.

Normaliter zou ik ongeveer uit gaan van het verschil tussen binnen en buitenmetingen als een soort van velig gebied.

Wie o wie kan mij de wijsheid hierover bijbrengen als je naar dit rapport kijkt?
Hoe kijk jij er naar?
Wat zijn de punten waar je op let, of waar er alarmbellen rinkelen.

De Achterbumpers kon ik niet meten ivm kunststof gok ik, ookal zit er lak op, motorruimte geskipt, ik wil de lens niet vies maken haha.

Alvast bedankt!

Dit zijn de resultaten:
IMG_1138.png

IMG_1139.png

IMG_1140.png
 
@GeBas Wow het verschil bij die audi tussen de vlakke panelen en de deurstijl is immens wat verschil zou ik verwachten maar dit is wel echt erg

@Cordoba de lakdikte op de motorkap kan door mij zijn, misschien omdat de polijstmachine door de hoek wat meer druk heeft gehad, maar als ik de rest van de verhalen hier zie lijkt het me sterk dat ik meer dan 10 micron eraf heb gehaald..
 
Bij mijn vorige job als schadehersteller heb ik metingen gedaan bij meer dan 30 voertuigen en daaruit bleek dat voornamelijk de Duitse merken een dikkere (totale!) laklaag hadden dan bv. de Franse of Italiaanse merken. De waarden bij bv. BMW, Audi of Mercedes lag vaker rond de 130 micron en bij de Franse merken was dit eerder 90-100 micron.

Ik zou heel voorzichtig zijn met het nemen van het gemiddelde tussen de binnen -en buitenpanelen, je zou je wel eens aardig kunnen verschieten hierdoor.
Stel dat je buiten 90 meet en binnen maar 50, dan zou je kunnen stellen dat je met 70 micron nog goed zou zitten, echter stelde ik vast dat ik bij veel lakken rond de 80 micron door de lak zat, terwijl sommige merken aan amper 80 micron totale lakdikte zitten nieuw zijnde.

Ook scheelt het natuurlijk welke laag het dikst is, is dit de laklaag of de blanke laklaag, dit kan je niet meten helaas. Je zou het kunnen onderschatten en puur op de totale lakdikte er vanuit durven gaan dat je nog wel marge hebt tot blijkt dat de blanke laklaag toch dunner is dan gedacht, maar dan is het al te laat.
 
@AndyVR ,wat is jouw ervaring met Toyota?
Mijn lak had wat dikker mogen zijn maar goed ,ik heb em nu 1x gepolijst dus nog een keer moet zeker wel kunnen .
Maar ik ben benieuwd naar jouw “overall” Toyota ervaring qua lak.
 
@Ric325i Toyota's heb ik eigenlijk nooit onder handen kunnen/mogen nemen gek genoeg.
Merken waar ik voornamelijk mee in aanraking kwam waren: BMW, Audi, Volkswagen, Seat, Skoda, DS, Mercedes, Peugeot, Citroen, Opel, Renault, Fiat met nu en dan eens een ander merk maar dit was eerder uitzondering.
 
Naar wat ik om me heen hoor is dat de nieuwere auto’s sowieso wat dunner in de lak zitten. Ook mijn Toyota heeft minder hoge waardes dan ik gewend ben/had gehoopt maar goed al met al zou bv ook de kleur laag een stukje dunner kunnen zijn.
Het blijft inschatten omdat (ikzelf in ieder geval) niet weet hoe dik nu de blanke laklaag zelf is.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Nee, ik ga nu ongeveer uit van een gedeelte verschil deurstijlen en buitenkant. Nu heb ik voor die kras wel wat agressiever moeten gaan, maar ik neem aan dat een monello prem wit+scholl s20b geen 10 micron in 3 passes eraf slijt.
Heb nog geen na- meting gedaan gezien ik net pas enkel de motorkap heb gedaan.

Ondanks de verhalen lijkt de lak medium tot hard te zijn, maar geen keihard.
 
@Zoranurai Ik krijg de indruk dat zeker de voorschermen al eerder stevig gepolijst zijn, en misschien een spot repair op de linker voordeur? (uitschieter naar 155), of is dat een meetfout?

Deursponningen zijn altijd dunner gespoten, waarschijnlijk omdat men denkt dat het uit het zicht is (maar juist extra kwetsbaar bij in-/uitstappen). Geen metingen van lakdikte op het dak of de motorkap?
 
Binnenkanten zijn inderdaad dunner gespoten en soms zelfs niet helemaal goed gedekt zelfs... Bij sommige merken zie je de onderliggende laag aan de binnenzijde van de kofferklep.
Die 155 op 1 plaats is inderdaad opvallend, gezien de andere metingen net boven de 100 uitkwamen... ook deze waarden zouden hoger moeten zijn mocht dat paneel ooit opnieuw gelakt zijn.
 
@Zoranurai Ik krijg de indruk dat zeker de voorschermen al eerder stevig gepolijst zijn, en misschien een spot repair op de linker voordeur? (uitschieter naar 155), of is dat een meetfout?

Deursponningen zijn altijd dunner gespoten, waarschijnlijk omdat men denkt dat het uit het zicht is (maar juist extra kwetsbaar bij in-/uitstappen). Geen metingen van lakdikte op het dak of de motorkap?
Zag het achteraf pas, denk dat het een meetfout is. Zal vanmiddag nog eens kijken.

Dit was het dak:
IMG_1802.jpeg

Het zou best nog eens kunnen dat er al eens flink gepolijst is. Echter had de auto 24k km bij ophalen, en heb ik expliciet tegen de verkopende dealer gezegd niet te polijsten.

Daarnaast zit de auto wel vol met RIDS helaas. Geen hologrammen.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker