• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe krijg ik de geur van de spuiterij uit het interieur?

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
325
85
Mijn auto heeft een maand of 8 bij de garage/spuiterij gestaan voor een plaatwerk restauratie.
In deze tijd is de geur van de producten die in de spuiterij gebruikt worden overal ingetrokken.

De vraag is dan ook hoe krijg je dat er weer uit? (of in elk geval minder of versneld weer weg)
Zijn daar speciale producten voor?

Ik ga liever voor een product dat de geur echt verwijdert en niet alles iets dat het maskeert.

Hey Hallo,

Wat voor een interieur/auto spreken we over? Stoffen stoelen, leder, etc.

Met een extractor zou je een groot gedeelte, al dan niet alles, kunnen reinigen én verwijderen.
Met APC(+D) kun je ook dingen als het dashboard, kunststof en dergelijke reinigen.

Greetz

Het is een stoffen/velour's interieur.

upload_2016-3-12_15-22-3.webp

Het dash en andere kunststof heb ik al gereinigd met APC en daarna in de PB Natrual Look gezet.
Dat maskeerde het wel een beetje.

De bekleding heb ik nog niets mee gedaan, echter ik heb geen extractor.
Kan je de bekleding inspuiten met APC en met een handdoek droog maken?

Over ozon heb ik zojuist ook zitten lezen, ik zie wel als nadeel dat het niet goed is voor staal en met name stekker verbindingen kunnen kwetsbaar zijn. Daarbij zou ik ook niet weten waar je dat "even" kan laten doen, dat zal wel geen doe het thuis oplossing zijn.

Ik heb ook ooit wel eens gehoord dat je iets een nacht in je auto kan zetten dat de geur eruit trekt, alleen of dat een ozon apparat was, of iets dat je eenmalig kan gebruiken weet ik niet.

Een nieuwe autoband erin leggen doet ook wonderen, maar dan moet je die natuurlijk net bij de hand hebben... Vraag me niet waarom het werkt, maar het werkt.

Nieuwe autoband lijkt niet te helpen, er ligt toevallig een nieuw reserve wiel (al een maand of 2) in de achterbak. Als ik de achterbak open doe ruik ik ook de spuiterij, de band pas al ik daar erg dichtbij kom ;)

Pot met gemalen koffiebonen
Gebruikt koffiedik kan ook

Wel weghalen als je gaat rijden

Ik geloof dat ik dat nog erger vind stinken dan wat er nu in de auto hangt (ben geen koffie drinker...)

Ik heb ook al iets gelezen met azijn, zijn daar ervaringen mee?
Hoe werkt dat, gewoon open erin zetten?

Kan je de bekleding inspuiten met APC en met een handdoek droog maken?
Jep, dit kan ook. Het ''beste'' zou zijn om de bekleding in te nevelen met bijv. PB's - APC+D 1:10, even laten inwerken, daarna borstelen met een geschikte borstel (paardenhaar o.i.d.) en vervolgens deppen/wrijven met een droge doek.

Het interieur zal eventjes wat vochtig aanvoelen, dus je kan de ramen/deuren open laten staan en door laten waaien. Duurde ik mijn geval niet lang.

Trouwens... Ik zou knettergek worden met zo'n interieur! :P

Jep, dit kan ook. Het ''beste'' zou zijn om de bekleding in te nevelen met bijv. PB's - APC+D 1:10, even laten inwerken, daarna borstelen met een geschikte borstel (paardenhaar o.i.d.) en vervolgens deppen/wrijven met een droge doek.

Het interieur zal eventjes wat vochtig aanvoelen, dus je kan de ramen/deuren open laten staan en door laten waaien. Duurde ik mijn geval niet lang.

Trouwens... Ik zou knettergek worden met zo'n interieur! :p

Thanks, wellicht dat eerst maar eens proberen!
Dat heb ik allemaal wel liggen, alleen de APC is van Megs.

De foto was om even de stof goed te laten zien, eigenlijk valt het qua drukte wel mee.

upload_2016-3-12_19-13-46.webp

Het is wel totaal anders dan elke andere auto ;)

De ramen kan ik wel op een kiertje laten staan, de auto staat namelijk binnen.

Wat de extractor betreft: die kun je ook huren bij verhuurbedrijven als bijv. Boels, alleen moet je dan op zoek naar een 'tapijtreiniger' maar is hetzelfde apparaat. Dan niet voor het reinigingsmiddel van de verhuurder gaan, maar een interieurshampoo voor de auto pakken. Als dat onvoldoende resultaat geeft, dán de ozon erin.

Dat ozon schadelijk is voor metaal is een sprookje, de ozongenerator zelf bestaat voor een heel groot deel uit metaal, en nog nooit gehoord of gezien dat een ozonapparaat zichzelf heeft laten verroesten. (ik heb in een laboratoriumomgeving gewerkt, waar ze bijna dagelijks gebruikt werden). Daarnaast zijn stekkerverbindingen nooit van staal: te gevoelig voor corrosie, en bovendien te slechte elektrische eigenschappen.

Er zijn detailingbedrijven, waar je een ozonbehandeling kunt laten doen, en soms kun je ook een ozonapparaat huren, maar het omgaan daarmee is wel iets waar je voorzichtig mee moet zijn. Een auto die met ozon behandeld is, moet eerst even goed gelucht worden, zodat de ozon echt verdwenen is voor je gaat rijden. (ozon is chemisch instabiel, maar er kunnen restanten in bekleding e.d. blijven hangen).

Ik ga eerst wel even met APC en PB Natrual Look aan de gang, eens even kijken wat het effect hiervan is.

Het is niet erg als de geur een beetje aanwezig blijft, want dan is de geur niet zo erg. Het is op het moment nog even net even te voor het mooie.

Probeer anders sonax smoke ex. De eerste dag na gebruik ruik je het middel wel. (Niet onaangenaam) daarna is het weg en de rooklucht ook.
Ik weet niet of het ook werkt op jouw niet gewenste geuren....

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk