• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe/met welk product auto wassen en drogen

Frenk

Detailing rookie
9 mrt 2009
15
0
Aangezien ik niet veel ervaring heb met het (fatsoenlijk) wassen van auto's zou ik er wat wijzer over willen worden. Na wat lezen hier blijf ik toch nog met heel wat vraagjes zitten. Nu is er ook een probleem dat ik dagelijks 700m door het veld moet rijden, daar is het meestal beetje modderig of stoffig. Hierdoor zal de wagen voor het wassen waarschijnlijk vuiler zijn dan een gemiddelde wagen.

Daarom vroeg ik mij af of zo een foam spuit dan handig is? Kan iemand mij es uitleggen wat het juist doet en of het de moeite waard is (ook bij stof en modder?)

Voor het wassen ben ik tot de conclusie gekomen om de Meg Goldclass shampoo te menen of mss de Dodo bron to be Mild. Maar welke handschoen neem ik er dan best bij? En ik merk dat veel van jullie de wagen wassen met 2 emmers, hoe doen jullie dit dan?

Ten slotte heb ik ook de topic over het drogen gelezen en ga ik zeker de Miracle Dryer van Chemical Guys bestellen. Ook heb ik nu gezien hoe je best een wagen afspoelt na het wassen.

Hopelijk kan ik hier al wat meer kennis opdoen ,^^
 
ik zou voor de Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber) gaan..

of van de
Poorboys World Waffle Weave Drying Towel (droogddoek)
 
Als je wagen zwaar vuil wordt dan is een hogedruk reiniger + foamlans ideaal.

Het is de bedoeling van foamen om het grootste deel van het vuil weg te halen alvorens je gaat wassen. Dus bij veel modder en stof is dit zeker de moeite ,want je gaat op een properder oppervlak wassen.. Minder vuil = Minder kans op waskrassen.

Als de wagen super zwaar vervuilt is zal je best eerst de wagen afspuiten met de HD (hogedruk reiniger). Daarna vul je je foamlans met een goede foam-water mix en spuit je de wagen in.

Goede foams : Bilt Hamber ,Hyperwash ,Super Snow Foam ,...

Laat dit mengsel op de wagen inweken ,langzaam zal het afdrijven en vuil met zich meetrekken. Dit vuil wordt losgeweekt door de foam.
Na een minuut of 5-10 kan je de wagen opnieuw afspuiten ,je krijgt een nog properder oppervlak als gewoon afspuiten.

Daarna kan je gaan wassen ,met uiteraard 2 emmers. 1 emmer met shampoo en 1 spoelemmer. Je zou altijd je washmitt moeten spoelen om vuil in de mitt weg te halen ,zo komt dit niet in je shampoo emmer en dus ook niet terug op de lak. Opnieuw..Minder vuil = Minder kans op waskrassen.

Dus spoelen in spoel emmer ,daarna in de shampoo emmer ,daarna op de lak ,steeds herhalen ,zo vaak mogelijk. De gritguard ,zorgt voor nog extra bescherming ,deze houd vuil dat van de mitt afkomt op de bodem van de emmer vast ,zo kan je mitt er niet terug aan. Ook kan je je mitt (= trouwens washandschoen) tegen de gritguard aanwrijven om vuil van je mitt af te halen.

Miracle Dryer is een geweldige doek ,maar inderdaad is ook de methode van afspoelen belangrijk.

Dan ,koop je de Gritguard Emmers + Gritguards ,ze kosten wat maar ze zijn het geld echt waard ,zeer degelijk materiaal.

Shampoo ,koop je de Born To Be Mild ,dit is een geweldige shampoo ,ik durf zelfs zeggen de beste die ik ooit heb gebruikt ,en is super geconcentreed ,je hebt er maar 15 ml (thanks Vanquish) van nodig per wasbeurt.

Doek om te drogen = Miracle Dryer of de Carrand versie.

Washmitt ,koop een microvezel washmitt (Meguiars) voor de onderste delen van de wagen en een schaapsvel voor de bovenkant (Mothers).

En dan is er nog de Foamlans ,waar je dan ook een hogedruk reiniger voor nodig hebt.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik niet meer zonder wil ,zeker niet als je wagen zwaar vuil wordt.
 
Frenk zei:
Voor het wassen ben ik tot de conclusie gekomen om de Meg Goldclass shampoo te menen of mss de Dodo bron to be Mild. Maar welke handschoen neem ik er dan best bij? En ik merk dat veel van jullie de wagen wassen met 2 emmers, hoe doen jullie dit dan?

Mischien heb je het al gelezen... Klikkerdeklik
 
B.K. zei:
Als de wagen super zwaar vervuilt is zal je best eerst de wagen afspuiten met de HD (hogedruk reiniger). Daarna vul je je foamlans met een goede foam-water mix en spuit je de wagen in.

:grinning: dat zou ik net andersom doen, anders heeft het foamen niet zoveel zin meer ;).
- je spuit anders dikke lagen modder en vuiligheid met grote druk tegen en over de lak. Bij zeer dikke plakkaten modder met een zachte straal voorspoelen kan wel.
- foam is juist bedoeld om modder en vuiligheid veilig los te weken en af te voeren op een 'zachte' manier
- met de hogedruk daarna de boel goed afspuiten
- daarna wassen met een goede shampoo/washandschoen/afspoelen/afdrogen met een goede droogdoek
 
Ik bedoelde vastgehechte modder ,die zal met de foam niet loskomen.. ;)