• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe pakken jullie een detail aan verspreid over meerdere dagen?

Wordt een beetje tweeledig topic zo, maar om even op het kleien terug te komen:

Je ziet dat er inderdaad 2 kampen zijn met enerzijds mensen die vinden dat marring bij kleien hoort en anderzijds mensen die er nog nooit last van hebben gehad. Ik hoor bij die laatste groep. Zowel Monello Dolce Verde als Dodo Juice Supernatural (soft) klei gebruikt en Monello Perfetto, Poorboys' World Spray & Wipe en Dodo Juice Born Slippy als kleiglijmiddel op diverse auto's en nog nooit marring kunnen ontdekken. Dus tja... Misschien moet ik eens terug naar de opticien... ;)
Overigens zou marring als het goed is niet in de categorie "krassen" moeten vallen. Eerder iets als een waasje, lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Hier op diverse auto's van diverse merken gekleid, als klei zowel Monello Dolce Verde als Mothers California Gold gebruikt, en eigenlijk nooit marring kunnen ontdekken na het kleien. Maar misschien heb je wel net gepolijste lak nodig om marring na het kleien te kunnen zien?

Wat het detailen in dagen betreft:
- ik begin met het wasproces en het kleien van de hele auto (of in elk geval alle lak, maar soms doe ik bijv. velgen op een ander moment), waarbij ik als ik tijd heb, de dagen vooraf al allerlei kleine taken doe, zodat ik me tijdens de echte detail kan concentreren. Als ik een auto vooraf was, spoel ik 'm nog even voor de detail en ga dan aan de slag.
- voor het polijsten doe ik niet één paneel eerst helemaal, maar doe ik een aantal panelen per polijststap, en ga dan door naar de volgende polijststap.
- als ik de volgende dag weer verder ga laat ik de glans/beschermlagen even zitten, zodat ik die aan het eind van de polijstsessie in één keer over de hele auto aan kan brengen, en deze dus uniformer zal zijn.
- als de auto buiten heeft geslapen bij een detail, spoel ik de auto bij het begin de volgende dag altijd eerst af met de tuinslang, zodat opgewaaid vuil/zand weer van de lak is
- glaze, sealant, wax en/of coating bren ik bij voorkeur in één keer over de hele auto aan.

Als ik een auto niet in één keer afmaak, maar bijvoorbeeld een week of een paar weken later weer verder ga, breng ik wel de geplande bescherming aan op de behandelde panelen, en als het te lang duurt ook op de panelen die alleen gewassen en gekleid zijn. Als ik dit vooraf zo heb gepland, dan klei ik de panelen ook niet die ik nog niet ga behandelen.

Zoals je niet alleen bij mij, maar ook bij anderen ziet: iedereen heeft zijn eigen werkmethodes.