• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe reinigen jullie het touchscreen?

Uhmazing

Detailing trainee
30 aug 2022
30
47
Goedemiddag,

Hoe reinigen jullie het touchscreen zonder krasjes te krijgen?

Het touchscreen van mijn Leapmotor B10 is best groot, maar ook heel erg gevoelig voor vingervlekken en een stofvanger.
Kan ik dit gewoon afnemen met een droge willekeurige microvezeldoek of veroorzaakt dat krasjes en heb ik een speciale doek nodig?

Ik durf er niet over te beginnen, maar bij Stipt hebben ze een zogenaamde Screen Towel.
Uiteraard kan ik daar niks over vinden qua materialen, maar ik vroeg me af of er bij Carclean ook zo'n doek te krijgen is voor dit specifieke doel?
Of is bijvoorbeeld een Slogger van Microfiber Madness al voldoende?

Hoor het graag!

Voor het touchscreen in mijn Lexus gebruik ik microvezel brillendoekjes van Neweco. En brillen spray van de opticien.
Eerst ‘borstel’ ik de stofjes voorzichtig weg met een Monello zachtharig kwastje. Spuit dan spray op het doekje en veeg , zonder druk, over het scherm. En dan indien nodig met een droog doekje effe lichtjes afnemen.
Ik heb het ook wel eens gedaan met ‘spray and wipe ‘ van Poor Boys op een microvezel doek. En dat gaat ook prima. Ook voor de delen met pianolak.

• Leuk
Reacties: Uhmazing
It's a small step for a average person, but a giant Leap for a detailer...

Ik heb het touch screen van mijn Zoomzoom gisteren gereinigd met een PB APC soppie en mf doekje.

Dat doe ik al zo lang ik die auto heb, niëntas problemas.

• Leuk
Reacties: Uhmazing
Voor schermen (en ook de TV thuis) gebruik ik een sprayfles met osmose water en een microvezeldoek. Nawrijven met schone doek.
Het is vaak even wennen aan het idee dat je met geheel plat water veel dingen gewoon veilig schoon kan maken.

Ruiten, spiegels of je kookplaat hetzelfde, vaak gaan de resten van reinigsmiddelen of glansmiddelen de strepen geven. Gewoon even licht nasprayen met osmose water en afnemen.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Ook water kan bij een touchscreen nog vervelend uitpakken: een touchscreen heeft bovenop een zogenaamde TCO (Transparent Conductive Oxide), afhankelijk van met welke techniek die TCO is aangebracht en hoe goed de kwaliteit is, kan een TCO ook met water gaan reageren. Veel van die TCO's hebben wat pinholes (microscopisch kleine holtes), water kan in die pinholes kruipen, en steeds verder in de laag dringen waardoor op een gegeven moment de TCO met water kan reageren of via de pinholes kan het water met onderliggende lagen reageren waardoor lokaal de eigenschappen veranderen. In extreme gevallen kan zelfs waterdamp uit de lucht in die pinholes kruipen en na verloop van jaren gaan reageren. Er zijn verschillende soorten TCO, bekende TCO's zijn tinoxide (SnO) en indiumtinoxide (ITO) met diverse verhoudingen tussen tin en indium, maar als consument weet je eigenlijk nooit met welke TCO je te maken hebt, en welk proces is gebruikt voor het aanbrengen, dus kun je beter voorzichtig zijn.

Bij een licht vochtige doek zal het mogelijk effect van schoonmaken met water meevallen, maar doe dit zeker niet met een kletsnatte doek.

@MTyn Ik heb een aantal jaren aan coatings gewerkt en daar zaten ook optische coatings bij. Jouw beschrijving lijkt veel op wat een collega van mij "huisvrouwen-schoon" noemde: het vuil netjes egaal verdelen zodat het vuil niet opvalt. De tegenhanger was technisch schoon, waarbij het op het oog misschien niet perfect schoon leek, maar er absoluut geen vettigheid of andere zaken meer op het oppervlak zitten. (van belang voor een goede hechting van coatings).